Seksi ja trans – Ensimmäinen suomenkielinen opas seksuaalisuudesta ja turvaseksistä transihmisille ja heidän kumppaneilleen

Homo- ja transfobian vastaisena päivänä 17.5. julkaistaan ensimmäinen suomenkielinen opas seksuaalisuudesta ja turvaseksistä transihmisille ja heidän kumppaneilleen. Seksi ja trans -opasta voivat hyödyntää myös ammattilaiset, kuten kouluterveydenhoitajat, seksuaalineuvojat ja psykologit. Tekstin ovat ruotsinkielisestä alkuperäisversiosta kääntäneet ja editoineet Transtukiverkoston aktiivit Panda Eriksson ja Ami Koiranen. Oppaan ovat tuottaneet Transtukiverkosto, Seta, Transtukipiste, Hiv-tukikeskus sekä Sinuiksi tuki- ja neuvontapalvelu.

- Erityisen hienoa on se, että tämä opas on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Sen kirjoittaminen on ollut myös henkilökohtaisella tasolla tärkeää. On korkea aika ruveta puhumaan iloisista asioista, kuten seksistä, eikä aina vain dysforiasta ja rankoista hoidoista yhteydessä transsukupuolisuuteen. Oppaassa pyritään avoimella ja kehopositiivisella, joskin myös dysforiaa ja muita haasteita kunnioittavalla tavalla käsittelemään tärkeää aihetta, Panda Eriksson kertoo.

Transihmisten seksuaalisuus on aihe, josta on erittäin haastavaa löytää asiallista tietoa. Koska seksuaalisuus on tärkeä osa monen ihmisen elämää, voi tähän liittyä paljon transihmisten mieltä vaivaavia kysymyksiä: Kuinka voin harrastaa seksiä tuntematta kehodysforiaa tai siitä huolimatta? Miten voin kertoa kumppanilleni olevani transsukupuolinen? Minkälaisia sanoja haluan kehostani käytettävän? Muuttuuko seksi korjausleikkausten jälkeen?

Seksi ja trans -opas pyrkii tarjoamaan vastauksia näihin kysymyksiin sekä käsittelemään perusasiat turvallisesta seksistä. Opas tarjoaa tuoreen ja ajankohtaisen näkökulman sukupuolen moninaisuuteen ja sen kunnioittamiseen tilanteessa, jossa ihminen on usein haavoittuvainen.

- On tärkeää, että kun puhutaan transsukupuolisuudesta, ei puhuta pelkästään lääketieteellisistä hoidoista tai juridisista asioista, vaan otetaan esille myös muita asioita, joita transsukupuolisena ihmisenä on mietittävä ehkä eri lailla kuin cissukupuolisena. Tässä oppaassa ei ole lähdetty työstämään ongelmalähtöisesti asioita, vaan tukea ja apua antavasti, Ami Koiranen toteaa.

Lataa esite sähköisessä muodossa.

Lisätietoa oppaasta Transtukipisteen sivulta

Painettuja esitteitä voi tilata Hiv-tukikeskuksen verkkokaupasta

Panda Eriksson, Transtukiverkosto
eriksson.panda@gmail.com