Selkeä muutos pääsiäisen ruokaostoksilla – laajat aukioloajat ja ruoan verkkokaupan ennätysmyynnit tasoittivat ruuhkia

Pääsiäisen ostosreissut ovat sujuneet joustavasti ja turvallisesti S-ryhmän ruokakaupoissa. Ruoan verkkokaupassa rikottiin ennätyksiä, ja asiakkaat ovat ottaneet hyödyn irti myymälöiden laajoista aukioloajoista.

Ruoan verkkokaupassa rikottiin pääsiäisenä ennätyksiä. Kuva: Ruta Särki

– Pääsiäisen vilkkaimman ostospäivän eli kiirastorstain myynti jakaantui tasaisesti koko päivälle. Tänä vuonna ostokäyttäytymisessä on tapahtunut selkeä muutos. Kauppareissuja on aikaistettu ja hajautettu eri päiville ja ajankohdille pitkin viikkoa. Laajat aukioloajat ovat antaneet ihmisille vapauden asioida kaupassa silloin, kun se heille parhaiten sopii. On ollut ilahduttavaa huomata, että koko epidemia-ajan jatkunut asioinnin hajauttaminen jatkui myös pääsiäisenä, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

S-ryhmän ruokakauppojen myynnit olivat ennätyksellisen korkeat, mutta ryysiksiltä vältyttiin. Kiirastorstain myynti oli lähes 15 prosenttia korkeampi verrattuna edellisiin pääsiäisiin. Asiakkaiden kertaostokset ovat olleet lähes neljänneksen suuremmat, vaikka korona-ajalle tyypillisesti asiakasmäärät jäivät noin 10 prosenttia normaalista pääsiäisestä.

Pääsiäiskauppaan on varauduttu kaikkien aikojen laajimmilla aukioloajoilla. Eri puolilla maata noin 80 S-ryhmän myymälää, joista 16 on Prismoja, on palvellut pääsiäisen ajan kellon ympäri. Muut ryhmän ruokakaupat ovat olleet auki pääosin normaalein tai laajennetuin aukioloajoin.

Ruoan verkkokaupassa rikottiin ennätyksiä – vilkkaampaa kuin jouluna

Jo reilun vuoden jatkunut ruoan verkkokaupan voimakas myynnin kasvu on kiihtynyt odotetusti pääsiäisenä. Ruoan verkkokaupan myynnit kiilasivat pääsiäisen alla keskiviikkona ja kiirastorstaina joulun 2020 ennätysten ohi. Kasvaneeseen kysyntään on valmistauduttu huolellisesti.

– Ruoan verkkokaupassa on ollut vilkasta koko pääsiäisviikon ajan. Kaikkien aikojen päiväkohtainen myyntiennätys rikottiin kiirastorstaina, jolloin ruoan verkkokaupassa tehtiin S-ryhmän päivämyyntiennätys. Myymälöiden toimituskapasiteettia on lisätty merkittävästi alkuvuoden aikana ja ruokaostosten keräilijöiden määrää on kasvatettu. Koronasulkujen takia olemme saaneet mukavasti apukäsiä ostosten keräilyyn ravintoloistamme ja hotelleistamme, Päällysaho iloitsee.

Herkuttelujäätelöt pääsiäisen hitti?

Ostokorien sisältö on ollut perinteinen, mutta erityisesti kahvia ja jäätelöä myytiin ennätysmäärät. Pääsiäispöydässä on selkeästi herkuteltu kevään jäätelöuutuuksilla ja gourmetjäätelöillä.

S-ryhmän ruokakauppojen laajat aukioloajat jatkuvat vielä kuluvien pääsiäispyhien ajan. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/etu-ja-bonuspaikat.

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 768 0665

Ruoan verkkokaupassa rikottiin pääsiäisenä ennätyksiä. Kuva: Ruta Särki
Laajat aukioloajat ja ruoan verkkokaupan ennätysmyynnit tasoittivat ruuhkia. Kuva: Ruta Särki

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Unilääkäri kehottaa huolehtimaan onnellisista unista myös poikkeusaikana.20.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Unilääkäri, dosentti Henri Tuomilehto kehottaa ihmisiä huolehtimaan hyvästä yöunesta myös poikkeusaikana. Tuomilehto suosittelee rytmittämään muuttuneen arjen uudelleen ja aloittamaan rauhoittumisen uneen hyvissä ajoin illalla. Näin taataan palauttavat yöunet. Sokos Hotellit laajentavat yhdessä Tuomilehdon kanssa tehtyä Onnellisia unia -konseptiaan tänä keväänä. Hotelliketjussa tiedetään, että uni on hotellivieraalle tärkein hyvään hotellikokemukseen vaikuttava asia.

ABC-liikennemyymälät palaavat 19.4. alkaen täyden palvelun taukopaikoiksi19.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Ravintolasulun päättyessä ABC-verkosto avaa koko palvelukirjonsa asiakkaiden käyttöön maanantaista 19.4. alkaen. Olennaisin muutos sulkuaikaan on ravintolasalien aukeamisen sallima ruokailu ja tauon viettäminen sisätiloissa. Alueelliset rajoitukset vaikuttavat osassa Suomea ravintoloiden asiakaspaikkojen määrään, mutta ne eivät säätele liikennemyymälöiden aukioloaikoja. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta huolehditaan edelleen monin tavoin.

Erinomainen asiakaspalvelu siivitti asiakastyytyväisyyden huipputuloksiin S-ryhmän ravintoloissa14.4.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.

S-ryhmältä jättiponnistus ja koko Suomen laajuinen investointi tulevaisuuteen: jo lähes 300 S-marketia uudistettu9.4.2021 09:10:27 EEST | Tiedote

Suomen suurin ruokakauppaketju S-market panostaa palveluidensa kehittämiseen poikkeusoloissakin. Vuoden 2020 alussa aloitettu S-marketien uudistus on muokannut jo lähes 300 myymälästä entistäkin laadukkaamman, asiakaslähtöisemmän ja energiatehokkaamman ruokakaupan. Miljoonaluokan panostus jatkuu: uudistusvauhti on kova ja valtaosa koko S-market-ketjusta on uudistunut vuoden 2021 loppuun mennessä.