Selkeä muutos pääsiäisen ruokaostoksilla – laajat aukioloajat ja ruoan verkkokaupan ennätysmyynnit tasoittivat ruuhkia

– Pääsiäisen vilkkaimman ostospäivän eli kiirastorstain myynti jakaantui tasaisesti koko päivälle. Tänä vuonna ostokäyttäytymisessä on tapahtunut selkeä muutos. Kauppareissuja on aikaistettu ja hajautettu eri päiville ja ajankohdille pitkin viikkoa. Laajat aukioloajat ovat antaneet ihmisille vapauden asioida kaupassa silloin, kun se heille parhaiten sopii. On ollut ilahduttavaa huomata, että koko epidemia-ajan jatkunut asioinnin hajauttaminen jatkui myös pääsiäisenä, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
S-ryhmän ruokakauppojen myynnit olivat ennätyksellisen korkeat, mutta ryysiksiltä vältyttiin. Kiirastorstain myynti oli lähes 15 prosenttia korkeampi verrattuna edellisiin pääsiäisiin. Asiakkaiden kertaostokset ovat olleet lähes neljänneksen suuremmat, vaikka korona-ajalle tyypillisesti asiakasmäärät jäivät noin 10 prosenttia normaalista pääsiäisestä.
Pääsiäiskauppaan on varauduttu kaikkien aikojen laajimmilla aukioloajoilla. Eri puolilla maata noin 80 S-ryhmän myymälää, joista 16 on Prismoja, on palvellut pääsiäisen ajan kellon ympäri. Muut ryhmän ruokakaupat ovat olleet auki pääosin normaalein tai laajennetuin aukioloajoin.
Ruoan verkkokaupassa rikottiin ennätyksiä – vilkkaampaa kuin jouluna
Jo reilun vuoden jatkunut ruoan verkkokaupan voimakas myynnin kasvu on kiihtynyt odotetusti pääsiäisenä. Ruoan verkkokaupan myynnit kiilasivat pääsiäisen alla keskiviikkona ja kiirastorstaina joulun 2020 ennätysten ohi. Kasvaneeseen kysyntään on valmistauduttu huolellisesti.
– Ruoan verkkokaupassa on ollut vilkasta koko pääsiäisviikon ajan. Kaikkien aikojen päiväkohtainen myyntiennätys rikottiin kiirastorstaina, jolloin ruoan verkkokaupassa tehtiin S-ryhmän päivämyyntiennätys. Myymälöiden toimituskapasiteettia on lisätty merkittävästi alkuvuoden aikana ja ruokaostosten keräilijöiden määrää on kasvatettu. Koronasulkujen takia olemme saaneet mukavasti apukäsiä ostosten keräilyyn ravintoloistamme ja hotelleistamme, Päällysaho iloitsee.
Herkuttelujäätelöt pääsiäisen hitti?
Ostokorien sisältö on ollut perinteinen, mutta erityisesti kahvia ja jäätelöä myytiin ennätysmäärät. Pääsiäispöydässä on selkeästi herkuteltu kevään jäätelöuutuuksilla ja gourmetjäätelöillä.
S-ryhmän ruokakauppojen laajat aukioloajat jatkuvat vielä kuluvien pääsiäispyhien ajan. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/etu-ja-bonuspaikat.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 768 0665
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


