Selkeä muutos pääsiäisen ruokaostoksilla – laajat aukioloajat ja ruoan verkkokaupan ennätysmyynnit tasoittivat ruuhkia

Pääsiäisen ostosreissut ovat sujuneet joustavasti ja turvallisesti S-ryhmän ruokakaupoissa. Ruoan verkkokaupassa rikottiin ennätyksiä, ja asiakkaat ovat ottaneet hyödyn irti myymälöiden laajoista aukioloajoista.
Ruoan verkkokaupassa rikottiin pääsiäisenä ennätyksiä. Kuva: Ruta Särki

– Pääsiäisen vilkkaimman ostospäivän eli kiirastorstain myynti jakaantui tasaisesti koko päivälle. Tänä vuonna ostokäyttäytymisessä on tapahtunut selkeä muutos. Kauppareissuja on aikaistettu ja hajautettu eri päiville ja ajankohdille pitkin viikkoa. Laajat aukioloajat ovat antaneet ihmisille vapauden asioida kaupassa silloin, kun se heille parhaiten sopii. On ollut ilahduttavaa huomata, että koko epidemia-ajan jatkunut asioinnin hajauttaminen jatkui myös pääsiäisenä, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

S-ryhmän ruokakauppojen myynnit olivat ennätyksellisen korkeat, mutta ryysiksiltä vältyttiin. Kiirastorstain myynti oli lähes 15 prosenttia korkeampi verrattuna edellisiin pääsiäisiin. Asiakkaiden kertaostokset ovat olleet lähes neljänneksen suuremmat, vaikka korona-ajalle tyypillisesti asiakasmäärät jäivät noin 10 prosenttia normaalista pääsiäisestä.

Pääsiäiskauppaan on varauduttu kaikkien aikojen laajimmilla aukioloajoilla. Eri puolilla maata noin 80 S-ryhmän myymälää, joista 16 on Prismoja, on palvellut pääsiäisen ajan kellon ympäri. Muut ryhmän ruokakaupat ovat olleet auki pääosin normaalein tai laajennetuin aukioloajoin.

Ruoan verkkokaupassa rikottiin ennätyksiä – vilkkaampaa kuin jouluna

Jo reilun vuoden jatkunut ruoan verkkokaupan voimakas myynnin kasvu on kiihtynyt odotetusti pääsiäisenä. Ruoan verkkokaupan myynnit kiilasivat pääsiäisen alla keskiviikkona ja kiirastorstaina joulun 2020 ennätysten ohi. Kasvaneeseen kysyntään on valmistauduttu huolellisesti.

– Ruoan verkkokaupassa on ollut vilkasta koko pääsiäisviikon ajan. Kaikkien aikojen päiväkohtainen myyntiennätys rikottiin kiirastorstaina, jolloin ruoan verkkokaupassa tehtiin S-ryhmän päivämyyntiennätys. Myymälöiden toimituskapasiteettia on lisätty merkittävästi alkuvuoden aikana ja ruokaostosten keräilijöiden määrää on kasvatettu. Koronasulkujen takia olemme saaneet mukavasti apukäsiä ostosten keräilyyn ravintoloistamme ja hotelleistamme, Päällysaho iloitsee.

Herkuttelujäätelöt pääsiäisen hitti?

Ostokorien sisältö on ollut perinteinen, mutta erityisesti kahvia ja jäätelöä myytiin ennätysmäärät. Pääsiäispöydässä on selkeästi herkuteltu kevään jäätelöuutuuksilla ja gourmetjäätelöillä.

S-ryhmän ruokakauppojen laajat aukioloajat jatkuvat vielä kuluvien pääsiäispyhien ajan. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta www.s-kanava.fi/asiakasomistaja/etu-ja-bonuspaikat.

Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä, sampo.paallysaho@sok.fi, puh. 010 768 0665

Ruoan verkkokaupassa rikottiin pääsiäisenä ennätyksiä. Kuva: Ruta Särki
Laajat aukioloajat ja ruoan verkkokaupan ennätysmyynnit tasoittivat ruuhkia. Kuva: Ruta Särki

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.