Selkeät savunpoiston ohjauskeskukset turvaavat Siltasairaalan toimintoja – innovatiivinen kerroskartta toi uutta käyttöliittymään

Sairaaloissa savunpoiston tarkalla suunnittelulla on väliä, vaikka tavoitteena on, ettei järjestelmälle ikinä tule käyttöä. Caverion Suomi Oy halusi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) Siltasairaalan savunpoistoautomatiikan toteuttajaksi Nodeon Finland Oy:n, joka on älykkään infrastruktuurin teknologia-asiantuntija. Toteutuksen automaatio hoidettiin Schneider Electricin Modicon M580 -sarjan avulla.

Infrastruktuurihankkeiden teknologia-asiantuntijaa Nodeonia pyydettiin hoitamaan Siltasairaalaan savunpoiston ohjausjärjestelmän sähkö- ja automaatiosuunnittelu sekä järjestelmän ohjelmointi ja käyttöönotto. Siltasairaalan päätoteuttaja on SRV Oy ja sähköistyksen toteutti Caverion Suomi Oy.

Nodeonin osalta projekti alkoi kesällä 2020 eri osapuolten välisellä toteutus- ja toiminnallisuussuunnittelulla. Näiden perusteella toteutettiin ohjelmointi ja testaukset sekä käyttöönotto yhteistyössä Caverionin kanssa. Järjestelmä luovutettiin kesällä 2022.

Ainutlaatuinen käyttöliittymä selkeyttää ohjauskeskusta

Siltasairaalan suunnittelun yhtenä erityiskohteena olivat savunpoiston ohjauskeskukset (SPOK), joiden hyödyt tulevat näkyviin mahdollisten pelastustoimien aikana. Siltasairaalassa on kaksi erillisinä järjestelminä toteutettua SPOK-keskusta. Hätätilanteessa SPOK-keskus on paikka, josta pelastuslaitos käynnistää sairaalan savunpoiston.

Nodeonin tavoitteena oli toteuttaa ulkoasultaan selkeä ja toiminnoiltaan yksinkertainen ohjauskeskus, joka helpottaa pelastuslaitoksen työtä. Lopputuloksena Siltasairaalaan saatiin SPOK-keskukset, jotka poikkeavat perinteisestä tyylistä. Painonappimatriisin asemasta ohjaukset on esitetty karttakuvassa, jossa näkyvät rakennuksen eri kerrokset ja kerrosten toimilaitteet.

Ohjauskeskus on saanut erityistä kiitosta selkeästä ulkoasustaan ja helposti hallittavista toiminnoistaan, jotka helpottavat pelastushenkilökunnan työtä.

– Hätätilanteessa SPOK-keskuksen on oltava pelastuslaitokselle niin selkeä, että järjestelmän ensimmäistä kertaa näkeväkin pystyy hahmottamaan, mitä pitää tehdä, kertoo projektipäällikkö Petri Kauppinen Nodeonilta.

Järeää osaamista kriittisistä hankkeista

Nodeon on toteuttanut aiemminkin savunpoistoautomaatioita suuriin ja monimutkaisiin kohteisiin, kuten 2,4 kilometriä pitkään Tampereen rantatunneliin. Sairaalaympäristössä toteutetusta projektista saatua osaamista pystytään hyödyntämään myös rakennussektorilla.

– Siltasairaala on osa jatkuvassa käytössä olevaa sairaalaympäristöä, jonka toiminta ei saanut häiriintyä. Nyt asennettu järjestelmä on erittäin suuri koko Suomen mittakaavassa, ja ratkaisun piti olla sellainen, että kiinteistön saa tarvittaessa jaettua savunpoistolohkoihin, kertoo Kauppinen.

Nodeon on toteuttanut paljon infrateknologian projekteja, joihin kuuluu useiden järjestelmien integroimista yhdeksi kokonaisuudeksi. Caverion on omissa kohteissaan luottanut aiemminkin Nodeonin osaamiseen.

– Yhteisissä tunnelihankkeissa olemme tehneet sekä savunpoistoa että niihin liittyviä teknisiä tiloja ja rakennuksia. Näin kattavaa järjestelmää emme ole ennen toteuttaneet kiinteistöpuolella, mutta aiemmin tehdyissä hankkeissa olemme moneen kertaan nähneet Nodeonin pystyvän toteuttamaan monimutkaisiakin savunpoisto-ohjelmointeja, kehuu asennuspäällikkö Jari Perälä Caverionilta.

Lakisääteistä turvaa sairaalaan

Savunpoiston toteuttamisen kiinteistöissä, kuten sairaalassa, määrittävät rakennuslupa ja pelastusviranomaisen vaatimukset. Savunpoiston ja sen laitteiden tulee täyttää lakien, standardien ja ohjeistuksien tasot ja vaatimukset.

– Savunpoisto on oma järjestelmänsä, jonka toiminnollisuus on erillään kiinteistöautomaatiojärjestelmästä, mutta järjestelmiä voidaan integroida tiedonvaihdon osalta, Nodeonin Kauppinen kertoo.

Nodeon toteutti Siltasairaalan savunpoiston ohjauksen Schneider Electricin M580-sarjan ohjauslogiikalla, jota käytetään turvaamaan kriittisten laitosten toimintaa. Kauppinen kokee, että ohjauslogiikka on joustava tapa savunpoiston toteuttamiseen. Lisäksi komponentteja tarvitaan pienempi määrä ja monimutkaisetkin ohjaukset on helpompi toteuttaa.

Myös Caverionilla ollaan tyytyväisiä tehtyyn valintaan.

– Suunnitelmiin tulee muutoksia usein aivan loppuvaiheessakin, ja ohjauskeskuksien uusiminen viime metreillä kävisi kalliiksi. Näin suuressa kohteessa joustavasti toteutetun ohjauslogiikan hyödyt tulevat erityisen hyvin näkyviksi, Perälä korostaa.

M580-sarjan logiikan lisäksi Siltasairaalassa on 20 Schneider Electricin STB I/O -sarjan hajautusyksikköä. Schneider Electricin ratkaisut ovat todistaneet luotettavuutensa Caverionin ja Nodeonin aiemmissa hankkeissa, joissa rakennettiin kriittistä infraa, joten M580-sarja oli luonteva valinta myös Siltasairaalaan.

– Meillä on pitkä kokemus sarjan käytöstä, ja voimme luottaa siihen, että Schneider Electricin tuotteet ovat toimintavarmoja ja kahdennettavia. Savunpoistoautomaatio on järjestelmä, jolle ei toivoisi tulevan käyttöä mutta jonka on toimittava kaikissa poikkeustilanteissa. Mukana projektissa on ollut valtavasti toimijoita, joten suuren kokonaisuuden rakentamisessa jokaisen osatekijän toimivuus on tärkeää, korostaa Kauppinen.

Lisätiedot:

Jouni Aarnu, Nodeon Finland Oy
jouni.aarnu@nodeon.com

Marko Latvasalo, Schneider Electric

Marko.latvasalo@se.com

Nodeon on älykkään infrateknologian monialaosaaja. Asiantuntijuutemme rakentuu viiden teknologiapilarin varaan: Sähkö-, automaatio-, tietoliikenne- ja valaistussuunnittelu sekä ohjelmistosuunnittelu ja tietoliikenneratkaisut. Erityisosaamistamme ovat haasteet, joissa integroidaan ohjaus- ja turvajärjestelmiä sekä hallitaan kokonaisuuksia sekä yhdistetään nämä yläpuolen ICT-järjestelmiin. Kaikki osaamisalueet voidaan yhdistää yhdeksi saumattomaksi kokonaisratkaisuksi.

Palvelumme ulottuvat ratkaisujen alkuvaiheen suunnittelusta ja konsultoinnista, ratkaisutoimituksiin ja niiden elinkaaren hallintaan. Laaja-alainen suunnittelu, toimitus, tekninen tuki ja ylläpito samalla toimittajalla.

Autamme luomaan ihmisille parempia elinympäristöjä kehittämällä tulevaisuuden infrasta entistä älykkäämpää.”

Loviisan Asuntomessujen Lilla Hygge on kuin luotu älykotoiluun1.6.2023 13:28:38 EEST | Tiedote

Tiedote, 1.6.2023 – Kirjailija Hannele Lampelan ja psykoterapeutiksi opiskelevan Markus Lampelan perheen unelmien kotikaupunki löytyi puolitoista vuotta sitten Loviisasta, joka sijaitsee meren rannalla Porvoon ja Kotkan puolivälissä. Loviisassa oli perheen kaipaamaa idyllistä tunnelmaa, jota löytyy myös heidän vakituisesta lomakohteestaan Kalajoen hiekkasärkiltä. Elokuussa Lampelat pääsevät muuttamaan uuteen kotiinsa Loviisanlahden itäiselle rannalle, mutta sitä ennen heidän talonsa Lilla Hygge on osa vuoden 2023 Asuntomessuja. Messualueena on tänä vuonna Kuningattarenranta, josta on vain lyhyt kävelymatka Loviisan historialliseen vanhaan kaupunkiin ja keskustaan. Messualueella on pientaloja, rivitaloja, kerrostalo ja jopa kelluvien asuintalojen kortteli, jossa on tilaa yhdeksälle kelluvalle kodille. Lampeloiden tie asuntomessujen rakentajaperheeksi kulki pienen mutkan kautta. – Minua kiehtoi ajatus messutalosta, joten vakoilin messujen verkkosivuja ja taivuttelin Markusta suunnitelman

Innovatiivinen APC Smart-UPS Ultra on ratkaisu hybridi-IT-ympäristöjen haasteisiin25.5.2023 11:43:53 EEST | Tiedote

Kompakti APC Smart-UPS Ultra 5kW on alan kevyin 2U-kokoinen 1-vaiheinen 5 kW:n UPS. APC Smart-UPS Ultra hyödyntää seuraavan sukupolven puolijohde- ja litiumioniteknologiaa, mikä helpottaa IT-laitteistolle tarkoitetun tilan tehokasta käyttöä. Tiedote, 25.5.2023 – Energianhallintaan ja automaatioratkaisuihin erikoistuneen Schneider Electricin 1-vaiheinen 5 kW:n APC™ Smart-UPS™ Ultra on innovatiivinen ratkaisu hybridi-IT-infrastruktuurin haasteisiin. APC Smart-UPS Ultra -sarjan uusin lanseeraus Suomessa hyödyntää EcoStruxure™-ratkaisua etävalvontaan, -hallintaan ja -palveluihin. APC Smart-UPS Ultra 5kW on alan ensimmäinen 2U-kokoinen 1-vaiheinen 5 kW:n UPS, ja litiumioniakkujensa ansiosta se on myös markkinoiden kevyin teholuokassaan. – Reunalaskenta yleistyy kovaa vauhtia, ja hybridi-IT-ympäristöjä hallinnoivat ammattilaiset kaipaavat tehokkaampia ja joustavampia ratkaisuja kokonaiskustannuksiltaan alhaisempaan hintaan. APC Smart-UPS Ultra 5 kW vastaa asiakkaiden haasteisiin ja reunalask