Selvin päin kesään! Huomaa päihdeapua tarvitseva nuori ja auta häntä

Samaa ei kuitenkaan valitettavasti voida sanoa muista päihteistä. Nuuskankäyttö ja sähkösavukekokeilut ovat lisääntyneet nuorten parissa viime vuosina. Vuoden 2018 Kouluterveyskyselyn mukaan nuuskaa päivittäin käyttävien peruskoulun 8.- ja 9.-luokkalaisten ja ammatillisten opiskelijoiden osuudet ovat nousseet. Lisäksi kannabis on tällä hetkellä yleisin alle 20-vuotiaiden hoitoon vievä päihde. Eri puolilla Suomea on ilmennyt tapauksia, joissa jopa 10-vuotiaat lapset ovat käyttäneet sekaisin alkoholia, kannabista ja lääkkeitä. Päihdepolarisaatio nuorten parissa kasvaa. Täysraittiiden nuorten rinnalla on entistä enemmän moniongelmaisuudesta kärsiviä nuoria.

Vaikka Alkon ja elintarvikeliikkeiden päihdeikärajavalvontaa on tehostettu merkittävästi viime vuosina, saavat nuoret kuitenkin yhä helposti päihteitä, useimmin kavereiltaan. "Islannin ihmeeksi" kutsuttu nuorten päihteettömyyskehitys on mahdollinen Suomessakin vain kaikkien nuorten parissa toimivien yhteistyönä. Se lähtee jokaisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin huolehtimisesta ja siitä, että tunnistamme päihdeapua tarvitsevat nuoret ja autamme heitä. Myös laittomaan päihteiden myynti- ja välitystoimintaan nuorille tulee puuttua määrätietoisesti. Nämä tavoitteet velvoittavat jokaista aikuista.

Terve ja turvallinen kesän viettäminen on paras palkinto pitkän koulutyön jälkeen. Nuorten päihteettömän kesän tulee olla yhteinen päämäärämme. Siksi kaikkien kasvatusvastuussa olevien aikuisten on hauskanpidonkin keskellä autettava nuoria huomaamaan päihteettömän juhlinnan korvaamattomat edut.  Vai ovatko osat vaihtuneet, opettavatko nuoret jo vanhemmilleen raittiin juhlinnan hyödyt? Nuorten ja heidän vanhempiensa tulisi tunnistaa yhdessä entistä paremmin kaikista päihteistä aiheutuvat sosiaaliset haitat ja välttää niiden käyttöä. Hyviä syitä juhlaan ei kannata kenenkään pilata päihteillä!

Selvin päin kesään -kampanja muistuttaa nuoria, heidän vanhempiaan ja kaikkia aikuisia tasapainoisen tulevaisuuden rakentamisesta tämän päivän harkitsevilla ratkaisuilla. Kampanjan yhteistyökumppanit toivovat, että kaikki maan aikuiset tukevat nuorten kasvua ja takaavat heille onnellisen ja terveen elämän. Nuorten tulee saada kasvaa tasapainoisessa ja vastuullisessa ympäristössä. Siksi tärkeintä on huolehtia lasten ja nuorten turvallisuudesta!

Kampanja rohkaisee kaikkia maamme asukkaita terveellisten ja turvallisten valintojen tekemiseen. Kampanja järjestetään 17. kerran ja se sijoittuu erityisesti koulujen päättäjäisviikonloppuun touko-kesäkuun vaihteessa. Kampanjakumppaneina ovat Raittiuden Ystävät ry:n lisäksi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Erkki Poikosen säätiö, ETRA-liitto, Hem och skola rf, Koulutus Elämään säätiö, Kran rf, Lastensuojelun Keskusliitto, Myllyhoito, Nuori kirkko ry, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik rf, Pelastakaa Lapset ry, Sininauhaliitto, Sinuli, Suomen ASH, Suomen Punainen Risti, Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry, Suomen Valkonauhaliitto ja Viron Raittiusliitto.

Selvin päin kesään -kampanjatoimijat onnittelevat lämpimästi valmistujaisjuhliansa viettäviä nuoria ja toivottavat kaikille aurinkoista kesälomaa. Toivotamme rohkeutta päihteettömyyden kasvuun myös tulevaisuudessa. Juhlitaan turvallisesti ilman päihteitä!

www.selvinpainkesaan.fi

1. facebook.com > Selvin päin kesään