Selvin päin kesään! Lasten ja nuorten vaikeuksia ehkäistävä varhaisemmassa vaiheessa

Selvin päin kesään -kampanjan kumppanit kutsuvat maamme aikuisväestön pitämään yhdessä huolta lapsista ja nuorista. Aikuisten tulee yhdessä taata nuorille terveelliset ja turvalliset elinolosuhteet. Samalla kumppanit antavat tukensa kaikille terveydenhuollon, nuoriso- ja sosiaalityön sekä poliisin ja pelastusalan toimijoille edelleen jatkuvassa poikkeustilanteessa.

Uutiset näyttävät valitettavan usein ennalta sen minkä tilastot osoittavat todeksi myöhemmin. Niiden edessä herää kysymys mitä voimme tehdä tänään. Polarisaatio nuorten parissa pysäyttää. Päihde-, mielenterveys- ja rikosasioissa saman ikäluokan edustajat eroavat toisistaan merkittävästi. Poikkeuksellisissakin oloissa menestyvien nuorten varjoon avun ulkopuolelle ja pahimmillaan huomiotta on jäänyt monia lapsia ja sittemmin nuoria, joiden vaikeudet ovat kasvaneet väkivallaksi, päihdeongelmiksi ja rikoksiksi. Ongelmiin tulisi puuttua määrätietoisesti varhaisessa vaiheessa ja turvata yhdessä eri toimijoiden kesken yhteiskunnan tulevaisuutta.

COVID-19-pandemia vaikuttaa haitallisesti myös nuoriin monin eri tavoin. Kesätyöpaikkoja on tarjolla merkittävästi aiempaa vähemmän, mutta päihteitä on kuitenkin nuorten ja jopa lasten saatavissa entistä runsaammin ja niihin turvautuminen on muun toiminnan vähentyessä valitettavan helppoa. Siksi kasvuiässä olevat tarvitsevat entistä enemmän tukea vaikeuksista selviytymiseen. Heitä pitää tukea monipuoliseen terveydestään ja turvallisuudestaan huolehtimiseen. Rajojen asettaminen ja myös asioiden kieltäminen on osa vastuullista huolenpitoa ja välittämistä. Ketään ei saa jättää yksin – ei väkivallan, yksinäisyyden eikä päihteiden runneltavaksi. Raittiuden Ystävät osallistuu nuorten tilanteen tukemiseen ja palkkaa tänä vuonna 16 nuorta kesätöihin.

Odotamme kaikki epidemian päättymistä ja monien mahdollisuuksien kesää. Selvin päin kesään -kampanja kannustaa nuoria vapautuvissa kokoontumis- ja juhlimismahdollisuuksissakin viettämään päihteetöntä vapaa-aikaa ja lomaa. Onnistuminen lähtee jokaisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin takaamisesta ja siitä, että tunnistamme päihdeapua tarvitsevat nuoret ja autamme heitä. Myös laittomaan päihteiden myynti- ja välitystoimintaan tulee puuttua määrätietoisesti. Nämä tavoitteet velvoittavat jokaista aikuista. Kannustus päihteettömyyteen on paras johdatus terveeseen tulevaisuuteen.

Nuorten terveellisen kesän tulee olla yhteinen päämäärämme. Siksi kaikkien kasvatusvastuussa olevien aikuisten on autettava ja tuettava tässä nuoria. Terveellinen ja turvallinen kesän viettäminen on kannustavin palkinto pitkän koulutyön jälkeen!

Selvin päin kesään -kampanja järjestetään 19. kerran. Kampanjakumppaneina ovat Raittiuden Ystävät ry:n lisäksi Barnavårdsföreningen i Finland, Ehkäisevä päihdetyön järjestöverkosto, Erkki Poikosen säätiö, ETRA-liitto, Hem och skola rf, Koulutus Elämään säätiö, KRAN rf, Lasten ja nuorten keskus, Myllyhoito, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik rf, Pelastakaa Lapset ry, Sininauhaliitto, Sinuli, Suomen ASH, Suomen Punainen Risti, Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry, Suomen Valkonauhaliitto ja Viron Raittiusliitto.

Selvin päin kesään -kampanjatoimijat onnittelevat lämpimästi valmistujaisjuhliansa ja kesäloman alkua viettäviä nuoria ja toivottavat kaikille hyvää kesää.

Juhlitaan turvallisesti ilman päihteitä!

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja, Raittiuden Ystävät ry
marko.kailasmaa@raitis.fi, p. 040 455 4356

Nykter – Solklart! Problem hos barn och unga ska förebyggas i ett tidigare skede18.5.2021 12:21:32 EEST | Tiedote

Deltagarna i kampanjen Nykter – solklart kallar de vuxna i vårt land att med gemensamma krafter ta hand om alla barn och unga. Vuxna ska se till att barn och unga får växa upp i sunda och säkra förhållanden. Samtidigt ger kampanjens deltagare alla aktörer inom hälso- och sjukvården, ungdoms- och socialarbetet, polisen och räddningsväsendet sitt stöd i den exceptionella situationen, som fortsätter.

Kampanjen En nykter jul för barnens skull 2020: Balanserade festhögtider är viktiga mitt i den exceptionella vardagen14.12.2020 10:02:10 EET | Tiedote

COVID-19-pandemin har förändrat de finländska barnfamiljernas vardag på många sätt. Undan-tagsförfarandena, distansarbetet, fruktan för arbetslöshet och den osäkra framtiden tär på både barnens och de vuxnas krafter. Ett barn har inte alltid de färdigheter som behövs för att berätta om sina tankar och känslor. Precis som vuxna behöver också barn stöd och uppmuntran för att klara sig i vardagen.

Anna lapselle raitis joulu -kampanja 2020: Tasapainoiset juhla-ajat ovat tärkeitä poikkeuksellisen arjen keskellä14.12.2020 10:02:09 EET | Tiedote

COVID-19-pandemia on muuttanut monin tavoin suomalaisten lapsiperheiden arkea. Poikkeusme-nettelyt, etätyöt, pelko työttömyydestä ja epävarma tulevaisuus vaikuttavat sekä lasten että aikuis-ten jaksamiseen. Lapsilla ei aina ole keinoja tunteistaan ja ajatuksistaan kertomiseen. Hekin tarvit-sevat aikuisten tavoin tukea ja kannustusta selviytyäkseen arjesta.