Selvin päin kesään! Terveelliset elintavat korostuvat poikkeusoloissa

Selvin päin kesään -kampanjan kumppanit kutsuvat maamme aikuisväestön pitämään yhdessä huolta lapsista ja nuorista takaamalle heille terveelliset ja turvalliset elinolosuh-teet. Samalla kumppanit antavat tukensa kaikille terveydenhuollon, nuoriso- ja sosiaalityön sekä poliisin ja pelastusalan toimijoille nykyisessä poikkeustilanteessa.

COVID-19-pandemia pakottaa katsomaan maailmaamme toisin silmin. Se osoittaa myös terveyden ja hyvinvoinnin arvon. Pitkäaikainen terveyden ylläpitäminen ja asianmukainen suojautuminen ovat paras lähtökohta kaikkia sairauksia vastaan. Perusterveyttä heikentävä päihteidenkäyttö alentaa puolustuskykyä ja on siten aina merkittävä sairastumisriski.

Eristäytymisen ja monilla kotona vietettyjen viikkojen myötä alkoholin myyntiluvut ovat kasvaneet Suomessa. Tilanne on huolestuttava myös lasten ja nuorten kannalta. Nuorisomme tarvitsee vanhemmiltaan enemmän kuin koskaan ennen vastuullisen esimerkin terveyden ylläpitämiseen. Hetkessä muuttuneet nuorten opiskelu- ja harrastusolosuhteet tulee turvata vanhempien kannustavalla myötäelämisellä ja jaksamista ylläpitävällä yhdessäololla.

Tänä vuonna Selvin päin kesään -kampanjassa nuoret kannustavat toisiaan somessa päihteettömän vapaa-ajan ja kesän viettämiseen. He kertovat videoillaan odotuksiaan ja toiveitaan kesästä. Uudet ja oivaltavat yhteydenpidon tavat ovat tarpeen niin epidemian katkaisemiseksi kuin henkisen jaksamisen ylläpitämiseksi. Nuorten tekemät kampanjavideot osoittavat huolellisuutta, huumoria ja sitkeyttä poikkeusolojen keskellä. Heidän antamansa kannustus ja tuki toisilleen on vahva.

Huoli syrjäytymisvaarassa olevista ja päihteitä käyttävistä nuorista on nyt erityisen suuri. Islantilaisten nuorten raitistuminen kasvoi 20 vuodessa ”Islannin ihmeeksi”. Nyt on aika tehdä Suomen ihme ja tukea maamme nuorisoa pysyvästi terveelliseen ja päihteettömään tulevaisuuteen. Onnistuminen lähtee jokaisen lapsen ja nuoren hyvinvoinnin takaamisesta ja siitä, että tunnistamme päihdeapua tarvitsevat nuoret ja autamme heitä. Myös laittomaan päihteiden myynti- ja välitystoimintaan tulee puuttua määrätietoisesti. Nämä tavoitteet velvoittavat jokaista aikuista. Ketään ei saa jättää yksin! Kannustus päihteettömyyteen on paras johdatus terveeseen tulevaisuuteen.

Terveellinen ja turvallinen kesän viettäminen on kannustavin palkinto pitkän koulutyön jälkeen, olivat sitten juhlimismahdollisuudet millaiset tahansa. Nuorten terveellisen kesän tulee olla yhteinen päämäärämme. Siksi kaikkien kasvatusvastuussa olevien aikuisten on autettava ja tuettava tässä nuoria. Lasten ja nuorten terveydessä on maamme tulevaisuus!

Selvin päin kesään -kampanja järjestetään nyt 18. kerran. Kampanjakumppaneina ovat Raittiuden Ystävät ry:n lisäksi Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Erkki Poikosen säätiö, ETRA-liitto, Hem och skola rf, Koulutus Elämään säätiö, KRAN rf, Lastensuojelun Keskusliitto, Myllyhoito, Nuori kirkko ry, Nuorisokasvatussäätiö, Nykterhetsförbundet Hälsa och Trafik rf, Pelastakaa Lapset ry, Sininauhaliitto, Sinuli, Suomen ASH, Suomen Punainen Risti, Suomen Terveydenhoitajaliitto STHL ry, Suomen Valkonauhaliitto ja Viron Raittiusliitto.

Selvin päin kesään -kampanjatoimijat onnittelevat lämpimästi valmistujaisjuhliansa ja kesäloman alkua viettäviä nuoria ja toivottavat kaikille terveyttä ja hyvää vointia.

Juhlitaan turvallisesti ilman päihteitä!

Nykter – Solklart! Viktigt med sunda levnadsvanor under undantagsförhållandena11.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Alla aktörer som står bakom kampanjen Nykter – Solklart! uppmanar den vuxna befolkning-en i vårt land att tillsammans ta hand om våra barn och unga och säkerställa att de får leva i en sund och trygg miljö. Samtidigt ger aktörerna sitt stöd till alla som är verksamma inom hälso- och sjukvården, ungdoms- och socialarbetet och polis- och räddningsväsendet i den rådande undantagssituationen.

Kampanjen En nykter jul för barnens skull 2019: När föräldrarna använder rusmedel ökar risken för kränkande behandling av barnet2.12.2019 09:51:49 EETTiedote

När föräldrar använder mycket rusmedel, oftast alkohol, äventyras barnet balanserade uppväxt och utveckling. Rusmedel stjäl föräldrarnas uppmärksamhet från vården av barnet och påverkar negativt den tidiga växelverkan och anknytningen mellan föräldrarna och barnet. I värsta fall leder användningen av rusmedel till fysiskt och psykiskt våld, vilket allvarligt skadar barnets utveckling och ökar risken för att barnet utvecklar våldsamma och självdestruktiva drag.

Anna lapselle raitis joulu -kampanja 2019: Vanhempien päihteidenkäyttö on riski lapsen kaltoinkohteluun2.12.2019 09:51:49 EETTiedote

Lapsen tasapainoinen kasvu ja kehitys vaarantuvat vanhempien runsaan päihteidenkäytön, useimmiten alkoholin vuoksi. Päihteet vievät huomion hoivalta, varhaiselta vuorovaikutukselta ja kiintymyksen kehittymiseltä. Pahimmillaan päihteidenkäyttö johtaa fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan, mikä aiheuttaa vakavaa haittaa lapsen kehitykselle ja lisää riskiä lapsen väkivaltaisuuteen ja itsetuhoisuuteen.