Selvitys: Aikuisten nuuskan käyttö näkyy nuorten urheiluseuratoiminnassa

Urheiluseuratoiminnassa mukana olevat aikuiset käyttävät päihteitä alaikäisten urheilijoiden läsnä ollessa, vaikka aikuisten näyttämä esimerkki koetaankin seuroissa tärkeäksi. Seuroissa laaditut yhteiset pelisäännöt ovat yksi keino puuttua päihteiden käyttöön.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n SPORTTI-hankkeen selvityksessä kävi ilmi, että osa aikuisista käyttää päihteitä nuorten urheiluseuratoiminnan yhteydessä. Selvityksessä kysyttiin 12–17-vuotiaiden nuorten parissa toimivien valmentajien ja muiden urheiluseuratoimijoiden tietoja ja näkemyksiä nuorten digi- ja rahapelaamisesta sekä päihteiden käytöstä.

71 % vastaajista koki, että joukkueen toimihenkilöiden tai pelaajien huoltajien esimerkillä on vaikutusta nuorten päihteiden käyttöön. Tästä huolimatta aikuisten päihteiden käyttöä esiintyy nuorten urheiluseuraharrastamisen yhteydessä, sillä lähes puolet (47 %) vastaajista oli havainnut joukkueen toimihenkilöiden tai pelaajien huoltajien nuuskan käyttöä joukkueen tapahtumissa, noin kaksi viidestä (38 %) muiden nikotiinituotteiden käyttöä ja vajaa viidennes (18 %) oli havainnut joukkueen toimihenkilöiden tai pelaajien huoltajien alkoholin käyttöä.

”Näiden tulosten perusteella on hyvä pohtia, millaista esimerkkiä kukin meistä kasvattajista omalla asenteellaan ja toiminnallaan nuorille antaa. Toivottavasti tämä herättää myös keskustelua urheiluseuroissa”, kommentoi projektipäällikkö Jari Hätinen.

Yli 30 % vastaajista raportoi, ettei koko seuraa koskevissa tai yksittäisten joukkueiden omissa säännöissä ole kielletty päihteiden käyttöä yhteisissä tapahtumissa.

”Seuroissa olisi nyt varaa tehostaa päihteiden käyttöön puuttumista yhteisesti laadittujen sääntöjen avulla. Nuorilla on oikeus päihteettömään harrastusympäristöön, ja tätä meidän aikuisten on syytä kunnioittaa”, toteaa Hätinen.

Selvityksessä kysyttiin 12–17-vuotiaiden jalkapallon, jääkiekon, koripallon, lentopallon ja salibandyn parissa toimivien urheiluseuratoimijoiden tietoja ja mielipiteitä nuorten digi- ja rahapelaamisesta sekä päihteiden käytöstä. Kyselyyn vastattiin anonyymisti 10.11.2021-3.12.2021 välisenä aikana. Yhteensä 318 urheiluseuratoimijaa vastasi kyselyyn. Vastaajista 92 % oli joukkueiden toimihenkilöitä, kuten valmentajia ja joukkueenjohtajia ja loput vastaajista oli seurojen toimihenkilöitä, kuten toiminnanjohtajia ja valmennuspäälliköitä.

Jari Hätinen, projektipäällikkö, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, jari.hatinen@ehyt.fi, puh. 0444914964.

Selvityksen tekijät:
Sakari Holopainen, väitöskirjatutkija, sakari.a.holopainen@jyu.fi, puh. 0504903764.
Tom Korolainen, liikunnanopettaja, tom.korolainen@kuninkaantie.espoo.fi, puh. 0503435430.

Elimäenkatu 17-19

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, tupakkaan ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) yhdistää 58 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä, jotka haluavat ehkäistä ja vähentää päihdehaittoja.

Mediakutsu: Tervetuloa Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa -webinaariin 16.6.202218.5.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Moni ongelmallisesti rahapelaava on pelannut ensin riskitasolla. Suomessa on lähes 400 000 riskitasolla rahapelaavaa (THL 2020). Rahapelaamisen puheeksiotolla ja riskitason rahapelaamisen tunnistamisella ehkäistään vakavampien rahapelihaittojen syntymistä. Mitä tarkoittaa riskitason rahapelaaminen? Mikä merkitys riskitason rahapelaamisen tunnistamisella on rahapelihaittojen ehkäisyssä? Miten riskitaso eroaa ongelmallisesta rahapelaamisesta? Miten riskitason pelaaminen voidaan ottaa huomioon käytännön asiakastyössä? Muun muassa näitä teemoja käsitellään Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa –webinaarissa torstaina 16.6.2022 klo 9–11.30. Tilaisuus on maksuton ja se järjestetään verkossa. Webinaari on suunnattu sote-ammattilaisille, järjestöille, tutkijoille sekä kaikille rahapelaamisen teemasta kiinnostuneille. Webinaarissa YTM, väitöskirjatutkija Kalle Lind kertoo tuoreen Riskitason rahapelaaminen -selvityksen tuloksista. Riskitason rahapelaamisesta käytännön työ