Selvitys: Riskitason rahapelaamisen tunnistamisella ehkäistään tehokkaasti haittoja

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry teetti selvityksen riskitason rahapelaamiseen ja rahapelihaittojen ehkäisyyn liittyen. Kuka pelaa riskillä? -webinaarissa 16.6. käydään läpi selvityksen tuloksia sekä keskustellaan muun muassa siitä, ketkä pelaavat riskitasolla ja mikä merkitys riskitason tunnistamisella on haittojen ehkäisyn näkökulmasta.

Rahapelaamisella on pitkään ollut erityinen asema yhteiskunnassamme. Vaikka suurin osa pelaajista pelaa ilman haittoja tai tunnistettuja ongelmia, osalle pelaajista rahapelaaminen aiheuttaa haitallisia seurauksia elämän eri osa-alueilla. Moni ongelmallisesti rahapelaava on pelannut ensin riskitasolla. Riskitasolla pelaavia on Suomessa lähes 400 000 ja ongelmallisesti rahapelaavia 112 000.

”Maltillisen ja ongelmallisen pelaamisen väliin sijoittuvat riskitasolla pelaavat. Riskitasolla pelaaville koituu rahapelaamisesta yksittäisiä haittoja, mutta he eivät vielä täytä ongelmallisen pelaamisen kriteereitä. Rahapelaamisen puheeksiotto ja riskitasolla pelaavien varhainen tunnistaminen ovat ehkäisevän työn kannalta keskeisessä roolissa”, kertoo EHYT ry:n rahapelihaittojen ehkäisyn asiantuntija Eija Pietilä.

Riskitason pelaajille aiheutuu määrällisesti eniten haittoja

Ehkäisevällä työllä on tärkeä asema kansanterveyden edistämisen näkökulmasta. Rahapelihaittojen ehkäiseminen lisää terveyttä ja hyvinvointia, ehkäisee sairauksia ja on tärkeä osa väestön terveyden seurantaa. Vaikka vakavimmat rahapelihaitat keskittyvät ongelma- ja riippuvuustasolla pelaaville ihmisille, määrällisesti suurin osa haitoista kasautuu riskitasolla pelaaville.

”Selvitys antaa viitteitä siitä, että kuten ongelmallinen pelaaminen, myös riskitason pelaaminen kasautuu haavoittuvassa asemassa oleville ryhmille, kuten työttömille, psyykkistä kuormitusta kokeville ja alkoholia riskitasolla käyttäville. Näin ollen rahapelihaittojen ehkäiseminen on parhaimmillaan myös syrjäytymisen ehkäisyä sekä hyvinvoinnin edistämistä”, toteaa selvityksen tehnyt YTM, väitöskirjatutkija Kalle Lind.

Tule kuulolle Kuka pelaa riskillä? -webinaariin

Riskitason rahapelaamista käsittelevä maksuton webinaari järjestetään 16.6.2022 klo 9–11.30. Webinaarissa YTM, väitöskirjatutkija Kalle Lind kertoo tuoreen Riskitason rahapelaaminen ja haittojen ehkäisy -selvityksen tuloksista. Rahapelihaittojen ehkäisyn asiantuntija Eija Pietilä esittelee sote-ammattilaisille suunnatun Rahapelaaminen puheeksi -tukiaineiston. Riskitason rahapelaamisesta käytännön työssä sekä asiakkaiden kohtaamisessa keskustelevat asiakastyöntekijä Saara Salmenmaa Peluurista sekä kokemusasiantuntija Satu Falk Sosped-säätiön Pelirajaton-toiminnasta.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.