Senioreiden kansalaisjärjestö on tehnyt komeita digiloikkia korona-kevään aikana: Seniori-podcast, Teams-palavereita ja Youtubessa räppiä!

Koronakevään liikkumisrajoitusten aikana senioreiden kansalaisjärjestö ei ole jäänyt paikoilleen. Seniorit ovat taidokkaasti ottaneet käyttöön digitaalisia viestintäkeinoja!

Nyt on ilmestynyt Kansallisen senioriliiton ensimmäinen podcast-sarja. Seniori-podcastin ensimmäinen jakso julkaistaan 29.6.

– Podcastit ovat jälleen uusi askel senioriliiton digiloikassa, joka on edennyt poikkeusoloissa suurin askelein. Podcasteissamme ääneen pääsevät ensimmäisinä liiton piirien puheenjohtajat, jotka kertovat kesästä ja elämän merkityksellisyydestä, sanoo toiminnanjohtaja Matti Niiranen

Ensimmäinen podcast-sarja on 15-osainen, ja haastateltavina ovat senioripiirien puheenjohtajat ympäri maan. Jaksot ilmestyvät maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 9 Kansallisen senioriliiton verkkosivuilla ja Facebookissa.

Digitaalisten viestintävälineiden käyttämisen opettelu on yhä tärkeämpää ikääntyvälle väestölle. Siten he voivat kokea osallisuutta yhteiskunnassa ja käyttää digitaalisia palveluita, jotka lisääntyvät alati.

Esimerkiksi Olarin kansallisten senioreiden Räppileidit kertovat Koronaräpissä kokemuksistaan korona-aikana. Heidän sanomansa kannattaa käydä kuuntelemassa täältä!

Lisäksi Kansallisen senioriliiton piireihin on koulutettu kevään aikana 33 Teams -vastaavaa. Jokaisessa piirissä toimii 1-3 vastaavaa.

Heidän tehtävänään on luoda, auttaa ja tukea etäkokousten ja -toimintojen käyttöönottoa piireissä ja yhdistyksissä Teamsin avulla. Senioriliitto on hankkinut piirien ja vastaavien käyttöön Teams -lisenssit, joiden avulla voi luoda etäkokouksia ja etätoimintaa, kuten kuukausitapaamisia ja kerhoja.

– Seniorimme ovat ottaneet uusia teknologioita hienosti ja nopeasti haltuun. Tässä projektissa olemme huomanneet, että asenne uuden oppimiseen ratkaisee , kommentoivat järjestö- ja koulutusvastaava Pia Nyman ja viestinnän asiantuntija Petri Rytkönen.

Kansallinen senioriliitto ja Kalastajan Kanava järjestävät Seniorit kalaan -päivän Vene-messuilla9.2.2023 09:51:05 EET | Tiedote

Suomen senioreista neljäsosa kalastaa, kalastus ylläpitää toimintakykyä. Kalastus on yksi suomalaisten suosituimmista harrastuksista. Luonnonvarakeskuksen mukaan 24 % yli 65-vuotiaista kalastaa, miehistä lähes 40 % ja naisista 13 %. Luonnossa liikkumisella ja kalastuksella on todettu olevan merkittäviä hyvinvointivaikutuksia ikään katsomatta. Senioreilla liikuntakyvyn ylläpito on varsin tärkeää arjen toimintakyvyn säilyttämisessä. Kansallinen senioriliitto ja verkkomedia Kalastajan Kanava kannustavat ikäihmisiä kalaan ja toteuttavat Seniorit kalaan -päivän Venemessuilla Helsingin messukeskuksessa torstaina 16.2.2023.