Senioriliitto haluaa tulevalla hallituskaudella kaikenikäisille hyvän Suomen

Seniorit esittävät merkittäviä parannuksia SOTE-uudistukseen ja oikeudenmukaisempaa verotusta kaikille! Senioriliiton eduskuntavaalitavoitteiden päämääränä on elämänmittainen osallisuus yhteiskunnassa, jossa seniorit nähdään mahdollisuutena ja voimavarana.

”Me seniorit haluamme rakentaa kaikenikäisille hyvää Suomea, jossa nuorempienkin on hyvä ikääntyä”, toteaa senioriliiton puheenjohtaja Anneli Taina.

Senioriliitosta korostetaan, että jokaisella meistä on oma tärkeä tehtävämme ja paikkamme yhteiskunnassa. ”Meille senioreille on kertynyt paljon hiljaista tietoa, jota yhteiskunta voi hyödyntää paremmin. Me seniorikansalaiset olemme eläkkeellä töistä, mutta me emme ole eläkkeellä elämästä ja yhteiskunnasta.”, muistuttaa puheenjohtaja Taina.

Eduskuntavaalitavoitteiden keskiössä on ikäystävällinen ja ikääntyneiden oikeuksia kunnioittava yhteiskunta. Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n yhteisen Huomisen kynnyksellä -tutkimuksen mukaan 71 % 55–84-vuotiaista kokee, että yhteiskunnassa on paljon ikään perustuvaa syrjintää. Lisäksi enemmistö tutkimukseen vastanneista kokee, että ikääntyneitä kohdellaan nykyisin toisen luokan kansalaisina. Ikävaikutusten arviointi onkin otettava kiinteäksi osaksi julkisen hallinnon suunnittelua ja palveluiden toteuttamista sekä rakentamista.

”Ikäsyrjinnän lisääntyminen on toisaalta huolestuttavaa ja toisaalta taas kummallista, kun tiedämme, millä vauhdilla Suomi ja koko Eurooppa ikääntyy lähivuosina”, pohtii Taina.

Tavoitteitamme eduskuntavaalikaudelle 2023–2027 ovat muun muassa seuraavat:

• Eläkejärjestelmää on kehitettävä kannustavaksi ja oikeudenmukaiseksi kaikille suomalaisille iästä riippumatta. Yksikään ikäluokka ei saa jäädä väliinputoajaksi. Samasta ansiotulosta (eläke tai palkka) tulee jäädä ansiotuloon kohdistuvien veroluontoisten maksujen ja erilaisten vähennysten jälkeen sama nettotulo sen saajalle.
  • Jokainen on pidettävä mukana digitalisoitumiskehityksessä. On luotava tukipalvelut, joita ikääntyneet tarvitsevat ja vaihtoehtoja henkilökohtaisten asioiden hoitamiseksi.
  • Sote-Suomi toimii ja on senioriliiton mukaan kaikenikäisille hyvä vain, kun tuotetaan enemmän laadukkaita sote-palveluita julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kumppanuuksillaKela-korvausjärjestelmä on turvattava ja sitä kehitettävä tukemaan yksilön vapautta valita terveyspalveluiden tuottaja.
  • Terveydenhuollon organisaation toimintatapoja tulee muuttaa nykyistä tehokkaammiksi esimerkiksi purkamalla hoidolta aikaa vievää byrokratiaa. Johtamisen on perustuttava tutkittuun tietoon.
  • Senioriliitto kannattaa asumisratkaisuja, joilla ennakoidaan tulevia asumistarpeita. Kotitalousvähennyksen kaksivuotinen kokeilu on muutettava toistaiseksi voimassa käytännöksi, ja korvauksen maksimitasoa on nostettava.
  • Yksinasumisen rinnalle ja vastapainoksi on luotava erilaisia yhteisöasumisratkaisuja niitä tarvitseville
  • Senioriliitto kantaa myös huolta vapaaehtoistoiminnan edellytyksistä, jotka on turvattava. Keinoina tähän ovat rahoituksen turvaaminen, järjestöissä syntyneiden sosiaalisten innovaatioiden tukeminen ja sote-järjestelmän uudistaminen hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti.

Liitossa on 14 piirijärjestöä ja 156 paikallista senioriyhdistystä, jotka järjestävät monipuolista toimintaa kaikkialla Suomessa. Jäseniä on jo lähes 25 000.

Kansallinen senioriliitto ja Kalastajan Kanava järjestävät Seniorit kalaan -päivän Vene-messuilla9.2.2023 09:51:05 EET | Tiedote

Suomen senioreista neljäsosa kalastaa, kalastus ylläpitää toimintakykyä. Kalastus on yksi suomalaisten suosituimmista harrastuksista. Luonnonvarakeskuksen mukaan 24 % yli 65-vuotiaista kalastaa, miehistä lähes 40 % ja naisista 13 %. Luonnossa liikkumisella ja kalastuksella on todettu olevan merkittäviä hyvinvointivaikutuksia ikään katsomatta. Senioreilla liikuntakyvyn ylläpito on varsin tärkeää arjen toimintakyvyn säilyttämisessä. Kansallinen senioriliitto ja verkkomedia Kalastajan Kanava kannustavat ikäihmisiä kalaan ja toteuttavat Seniorit kalaan -päivän Venemessuilla Helsingin messukeskuksessa torstaina 16.2.2023.