Siiri Muhonen: nuoret putoavat tyhjän päälle – sosiaaliturva elää menneisyydessä

Ääni opiskelijalle kampanjassa SONK nostaa esiin opiskelijataustaisia ehdokkaita ja nostaa keskusteluun niin koulutusta ja tiedettä kuin opiskelijan hyvinvointia koskevia teemoja.

Keski-Suomen nuorin eduskuntavaaliehdokas Siiri Muhonen näkee paljon ongelmia nykyisessä sosiaaliturvajärjestelmässä, etenkin nykymuotoisen koulutusvalinnan kanssa.

”Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmämme jätättää pahasti. Ilman korkeakoulupaikkaa jääneet jätetään oman onnensa nojaan, sillä järjestelmä on rakennettu aikana jolloin ensikertalaiskiintiöitä ei ollut. Nykyiset ensikertalaiskiintiöt aiheuttavat sen, että on järkevämpää jättää epämieluisa korkeakoulupaikka vastaanottamatta kuin menettää ensikertalaiskiintiön tuoma etu, mutta päästä opintojen tuoman tuen piiriin. Nollatuloilla elävä nuori on suuressa syrjäytymisvaarassa. Yhteiskunnan turvaverkkojen sijaan lapsuudenkoti ja vanhemmat pitävät nuoresta huolta. Nuori ei pääse elämän syrjään kiinni, vaan pahimmassa tapauksessa syrjäytyy sekä työelämästä että opinnoista.

Sosiaaliturvaa pystyy nykyoloissa hakemaan tarvetta vastaan. Minulle itselleni, toisen asteen tutkinnon syyslukukaudella suorittaneelle, tuki myönnettiin vasta neljän kuukauden tulottomuuden jälkeen. Tänä aikana olen joutunut käyttämään elämiseen kaikki säästöni. Monella muulla vaihtoehdot ovat myös vähissä. Vastavalmistunut, ilman korkeakoulupaikkaa oleva nuori on lähes pakotettu osallistumaan palkattomaan työhön, eli työkokeiluun saadakseen edes jotain tukea” Muhonen kertoo. Ongelmien lisäksi Muhosella on tarjota myös ratkaisuja:

”Nykyinen ajastaan jälkeenjäänyt sosiaaliturvajärjestelmä on tuhoisa yhdistelmä yhdessä ensikertalaiskiintiöiden kanssa. SDP:n Yleisturva on ratkaisu tähän. Byrokratian, lomakesirkuksen ja pompottelun sijaan Yleisturva tarjoaa vaivattoman ratkaisun pulassa olevalle nuorelle. Yleisturva astuu voimaan heti tarpeen sitä vaatiessa, eikä karenssiaikoja tarvita. Näin myös nuoren usko itseensä ja yhteiskuntaan säilyy ja syrjäytyminen estetään.

Vaaleissa ei päätetä pelkästään 200 kansanedustajasta vaan myös suomalaisen yhteiskunnan ja nuorison tulevaisuudesta. Tähän olennaisena osana liittyy sosiaaliturva. Meillä ei ole varaa menettää yhtään nuorta nykyisen byrokraattisen “sosiaaliturvahirviön” kitaan.

Käytä ääntäsi Suomen tulevaisuuden puolesta. Niin minäkin teen!” toteaa monta vuotta työväen soittokunnassakin trumpetintaitaja Muhonen.

Siiri Muhonen

Opintolainasta ei ole sosiaaliturvaksi - Sosiaaliturva on uudistettava tällä hallituskaudella26.9.2019 14:04:37 EESTTiedote

Nimimerkki “Lainakelvottoman isä” kirjoitti Helsingin Sanomien 26.9. mielipidepalstalla, että hänen tyttärensä ei saanut opintolainaa Nordean “kokonaisharkinnan” vuoksi, sillä tyttärellä on vuosien takainen maksuhäiriömerkintä. Kirjoittaja huomauttaa erittäin ansiokkaasti, että opintolainaa on markkinoitu opiskelijoille hyvänä ja riskittömänä ratkaisuna opintojen rahoittamiseen. Opintotuen lainapainotteisuutta on lisätty viime vuosina ja jotkut tahot haluavat lisätä sitä entisestään. Sosialidemokraattisten Opiskelijoiden liittohallituksen jäsen Aleksanteri Gustafsson on huolissaan lainapainotteisuuden epäkohdista. “Lainapainotteisuuden lisääminen on sinällään jo itsessään ongelma, sillä nykyopiskelijat valmistuvat entistä epävarmempaan taloustilanteeseen ja työmarkkinoille, joilla työllistyminen ei ole itsestäänselvää. Erityisen ongelmallinen tilanteesta tulee, jos useimmat pankit eivät myönnä opintolainaa maksuhäiriömerkintöjen vuoksi, kuten nyt vaikuttaa olevan. Tämä vaikeuttaa huono

Sivistys mukaan budjettiriiheen, Suomen hallitus – Osaamisen korjausvelka on kestämätön16.9.2019 12:22:37 EESTTiedote