Siiri Muhonen: nuoret putoavat tyhjän päälle – sosiaaliturva elää menneisyydessä

Ääni opiskelijalle kampanjassa SONK nostaa esiin opiskelijataustaisia ehdokkaita ja nostaa keskusteluun niin koulutusta ja tiedettä kuin opiskelijan hyvinvointia koskevia teemoja.

Keski-Suomen nuorin eduskuntavaaliehdokas Siiri Muhonen näkee paljon ongelmia nykyisessä sosiaaliturvajärjestelmässä, etenkin nykymuotoisen koulutusvalinnan kanssa.

”Nykyinen sosiaaliturvajärjestelmämme jätättää pahasti. Ilman korkeakoulupaikkaa jääneet jätetään oman onnensa nojaan, sillä järjestelmä on rakennettu aikana jolloin ensikertalaiskiintiöitä ei ollut. Nykyiset ensikertalaiskiintiöt aiheuttavat sen, että on järkevämpää jättää epämieluisa korkeakoulupaikka vastaanottamatta kuin menettää ensikertalaiskiintiön tuoma etu, mutta päästä opintojen tuoman tuen piiriin. Nollatuloilla elävä nuori on suuressa syrjäytymisvaarassa. Yhteiskunnan turvaverkkojen sijaan lapsuudenkoti ja vanhemmat pitävät nuoresta huolta. Nuori ei pääse elämän syrjään kiinni, vaan pahimmassa tapauksessa syrjäytyy sekä työelämästä että opinnoista.

Sosiaaliturvaa pystyy nykyoloissa hakemaan tarvetta vastaan. Minulle itselleni, toisen asteen tutkinnon syyslukukaudella suorittaneelle, tuki myönnettiin vasta neljän kuukauden tulottomuuden jälkeen. Tänä aikana olen joutunut käyttämään elämiseen kaikki säästöni. Monella muulla vaihtoehdot ovat myös vähissä. Vastavalmistunut, ilman korkeakoulupaikkaa oleva nuori on lähes pakotettu osallistumaan palkattomaan työhön, eli työkokeiluun saadakseen edes jotain tukea” Muhonen kertoo. Ongelmien lisäksi Muhosella on tarjota myös ratkaisuja:

”Nykyinen ajastaan jälkeenjäänyt sosiaaliturvajärjestelmä on tuhoisa yhdistelmä yhdessä ensikertalaiskiintiöiden kanssa. SDP:n Yleisturva on ratkaisu tähän. Byrokratian, lomakesirkuksen ja pompottelun sijaan Yleisturva tarjoaa vaivattoman ratkaisun pulassa olevalle nuorelle. Yleisturva astuu voimaan heti tarpeen sitä vaatiessa, eikä karenssiaikoja tarvita. Näin myös nuoren usko itseensä ja yhteiskuntaan säilyy ja syrjäytyminen estetään.

Vaaleissa ei päätetä pelkästään 200 kansanedustajasta vaan myös suomalaisen yhteiskunnan ja nuorison tulevaisuudesta. Tähän olennaisena osana liittyy sosiaaliturva. Meillä ei ole varaa menettää yhtään nuorta nykyisen byrokraattisen “sosiaaliturvahirviön” kitaan.

Käytä ääntäsi Suomen tulevaisuuden puolesta. Niin minäkin teen!” toteaa monta vuotta työväen soittokunnassakin trumpetintaitaja Muhonen.

Siiri Muhonen

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis

Opiskeluaikojen lyhentäminen ei onnistu opiskelijoita painostamalla17.1.2020 13:59:54 EETTiedote