Siirtyminen uusiin vyöhykkeisiin on edennyt suunnitelmien mukaan

Uusien vyöhykkeiden käyttöönotto on sujunut lauantaina 27.4. suunnitellusti. Siirtyminen uuteen aikaan alkoi aamuvarhaisella ja nyt näyttää jo varsin hyvältä. HSL-sovellus, Reittiopas, kortinlukijat, kuljettajan lipunmyyntilaitteet sekä pienet kertalippuautomaatit siirtyivät uusiin vyöhykkeisiin klo 4.30.

Jo ennakkoon oli tiedossa, että aivan kaikki kortinlukijat eivät päivity heti klo 4.30, joten vielä tänään liikenteessä on ollut yksittäisiä lukijoita vanhoilla vyöhykkeillä, mutta nyt jo likipitäen kaikki lukijat myyvät lippuja uusille vyöhykkeille.

Kortinlukijalta arvo- tai lisävyöhykelippua ostettaessa valitaan kaikki ne kirjaimet eli vyöhykkeet, joiden kautta matka kulkee. Sen jälkeen lippu maksetaan näyttämällä HSL-korttia lukijalle. Lisävyöhykelippu on edullinen tapa laajentaa kausilipun matkustusaluetta, sillä lukija veloittaa vain lisävyöhykelipun hinnan. Esimerkiksi jos kortilla on voimassa oleva AB-kausilippu, matka lentokentälle C-vyöhykkeelle maksaa 2,50 euroa.

HSL-sovelluksella on ostettu ensimmäisenä vyöhykepäivänä tavanomaista lauantaita enemmän lippuja: puoleen päivään mennessä lippuja on myyty yli 17 000. Arvolippuja on ostettu 19 000 ja kertalippujakin 3 000. Myös uusi 70 vuotta täyttäneiden lippu on ollut suosittu heti ensimmäisenä päivänä: niitä on myyty kolmen ensimmäisen käyttötunnin aikana klo 9–12 noin 1 700.

Lipunmyyntijärjestelmien päivittäminen uusiin vyöhykkeisiin päättyy suunnitellusti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Sunnuntaina HSL-kortteja voi ladata ja lippuja uusille vyöhykkeille ostaa kaikista myyntipisteistä ja automaateista.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
Projektipäällikkö Eeva Jakobsson, puh. 045 632 2800

HSL-kortin nettilatauksen beta-versio käyttöön 8.6.4.6.2020 10:05:26 EESTTiedote

HSL-kortin nettilataus saadaan käyttöön maanantaina 8.6. Palvelussa voi ladata HSL-kortille kausilippuja ja arvoa eli rahaa. Netistä ostetut liput siirtyvät HSL-kortille, kun korttia näyttää kortinlukijalle. HSL-korttipalvelu (hsl.fi/kortti) helpottaa HSL-kortin käyttämistä monin tavoin, sillä nettilataamisen lisäksi se muistuttaa sähköpostitse, kun kausilippu pitää uusia tai arvo on loppumassa. Palvelu myös listaa kortin tapahtumat, ja jos kortti katoaa, sen voi sulkea palvelussa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 26.5.202026.5.2020 16:03:43 EESTTiedote

Osavuosikatsaus 1/2020 Osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 113,2 miljoonaa euroa alijäämäinen, kun talousarviossa oli varauduttu 23,2 miljoonan euron alijäämään. Hallitus päätti merkitä HSL:n osavuosikatsauksen 1/2020 tiedoksi. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön käynnistäminen Hallitus päätti käynnistää lippu- ja maksujärjestelmän visiotyön, jossa määritellään HSL:n tulevaisuuden lipputuotteisto. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta päättäminen Hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan sopimaan tilipohjaisen lippu- ja maksujärjestelmän yhteishankinnasta valtakunnallisen TVV LMJ Oy:n kanssa tai tekemään lopullisen päätöksen kilpailutuksen perusteella hankittavasta palvelusta. Asiasta tiedotetaan erillisessä tiedotteessa. Linkki pöytäkirjaan Lipputuotteiden yhdenmukaistaminen Hallitus päätti yhdenmukai