Siirtyminen uusiin vyöhykkeisiin on edennyt suunnitelmien mukaan

Uusien vyöhykkeiden käyttöönotto on sujunut lauantaina 27.4. suunnitellusti. Siirtyminen uuteen aikaan alkoi aamuvarhaisella ja nyt näyttää jo varsin hyvältä. HSL-sovellus, Reittiopas, kortinlukijat, kuljettajan lipunmyyntilaitteet sekä pienet kertalippuautomaatit siirtyivät uusiin vyöhykkeisiin klo 4.30.

Jo ennakkoon oli tiedossa, että aivan kaikki kortinlukijat eivät päivity heti klo 4.30, joten vielä tänään liikenteessä on ollut yksittäisiä lukijoita vanhoilla vyöhykkeillä, mutta nyt jo likipitäen kaikki lukijat myyvät lippuja uusille vyöhykkeille.

Kortinlukijalta arvo- tai lisävyöhykelippua ostettaessa valitaan kaikki ne kirjaimet eli vyöhykkeet, joiden kautta matka kulkee. Sen jälkeen lippu maksetaan näyttämällä HSL-korttia lukijalle. Lisävyöhykelippu on edullinen tapa laajentaa kausilipun matkustusaluetta, sillä lukija veloittaa vain lisävyöhykelipun hinnan. Esimerkiksi jos kortilla on voimassa oleva AB-kausilippu, matka lentokentälle C-vyöhykkeelle maksaa 2,50 euroa.

HSL-sovelluksella on ostettu ensimmäisenä vyöhykepäivänä tavanomaista lauantaita enemmän lippuja: puoleen päivään mennessä lippuja on myyty yli 17 000. Arvolippuja on ostettu 19 000 ja kertalippujakin 3 000. Myös uusi 70 vuotta täyttäneiden lippu on ollut suosittu heti ensimmäisenä päivänä: niitä on myyty kolmen ensimmäisen käyttötunnin aikana klo 9–12 noin 1 700.

Lipunmyyntijärjestelmien päivittäminen uusiin vyöhykkeisiin päättyy suunnitellusti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Sunnuntaina HSL-kortteja voi ladata ja lippuja uusille vyöhykkeille ostaa kaikista myyntipisteistä ja automaateista.

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440
Projektipäällikkö Eeva Jakobsson, puh. 045 632 2800

HSL:n hallituksen päätöksiä 19.1.202119.1.2021 13:54:33 EETTiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2021–2022 Hallitus päätti hyväksyä liikennöintisuunnitelman vuosille 2021–2022 ja valtuutti toimitusjohtajan tekemään siihen vähäisiä muutoksia. Liikennöintisuunnitelma sisältää joukkoliikenteeseen kesäkuun 2021 ja kesäkuun 2022 välille suunnitellut muutokset. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Markkinointikampanjoiden mediasuunnittelun ja -ostamisen hankinta Hallitus päätti valita palveluntarjoajaksi Oy Dagmar Ab:n, jonka tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2022 loppuun asti ja sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Linkki pöytäkirjaan Bussiliikenteen ympäristöbonus Y11 -tarjouskilpailun ratkaisu Hallitus päätti, että HSL maksaa päästöjä alentavista biodieselin bioetanolin ja biokaasun käytöstä hyväksyttyjen tarjousten mukaisesti 1 864 323 euroa kolmelle bussiliikennöitsijälle. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Lähijunal

HSL:n hallitus: Valtion tukea tarvitaan joukkoliikennepalveluiden turvaamiseen koronakriisissä19.1.2021 10:44:21 EETTiedote

Arvion mukaan HSL:n lipputulot ovat vuonna 2021 vielä ainakin 130 miljoonaa euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2019. Tällä hetkellä joukkoliikenteellä kulkee noin 50 prosenttia normaalista matkustajamäärästä. HSL arvioi, että joukkoliikenne palaa normaalille tasolleen vasta vuoden 2023 jälkeen, mutta myös tähän liittyy epävarmuuksia. Tilanteesta selvitäkseen HSL tarvitsee edelleen valtion tukea.