Sijoituskatsaus: suomalaissijoittajat myivät Wall Streetin teknologiaosakkeita, turvallisuushakuisuus jatkui

Markkinoiden epävarmuus sai Danske Bankin suomalaiset sijoittaja-asiakkaat hajauttamaan joulukuussa. Yhdysvallat on usein osakesijoittajien turvasatama, mutta suomalaissijoittajat kevensivät omistuksiaan suurissa teknologiayhtiöissä. Uniperin osakkeen suosio jatkui joulukuussa.

Joulukuussa sijoittajia kiinnosti turvallisuushakuisuus, mikä näkyi sekä maantieteellisessä hajauttamisessa että korkosijoitusten suosiossa.

Danske Bankin suomalaissijoittajien joulukuun nettomerkityimmäksi rahastoksi nousi laajasti hajauttava, osakkeisiin sijoittava Danske Invest Allocation Basic 100 WA -rahasto.

Toiselle ja kolmannella sijalla oli kaksi ETF-rahastoa. Toiseksi nettomerkityin rahasto oli iShares Core S&P 500 UCITS ETF. Kolmanneksi merkityimmäksi rahastoksi nousi Helsingin pörssin suuryrityksiin sijoittava Seligson & Co OMX Helsinki 25 ETF.

”Markkinoilla näkyy nyt sijoittajien turvallisuushakuisuus epävakaan maailmantilanteen, inflaation ja korkojen nousun vuoksi. Osakerahastoissa ja ETF:ssä painottuu laajempi maantieteellinen hajauttaminen, jolla pyritään minimoimaan riskejä”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Kaisa Kivipelto.

Facebookin emoyhtiö Meta nettomyydyin osake Yhdysvalloissa

Yhdysvalloissa nettomyydyimmät osakkeet olivat vahvasti teknologiapainotteisia. Kolme nettomyydyintä osaketta Yhdysvalloissa olivat muun muassa Facebookin emoyhtiö Meta, ohjelmistoyhtiö Salesforce ja verkkokauppajätti Amazon.

Pörssivuoden päätteeksi yhdysvaltalaispörsseissä netto-ostetuimmaksi osakkeeksi nousi paljon mediahuomiota saaneen sähköautovalmistajan Teslan osake, jonka arvo oli loppuvuodesta laskussa. Toiseksi netto-ostetuin oli yhdysvaltalaisen pankkijätin Citigroupin osake. Kolmanneksi nousi norjalainen akkuvalmistaja Freyr Battery.

”Yhdysvaltojen markkinat ovat turvasatama osakesijoittajalle. Rahapolitiikka aiheuttaa kuitenkin riskejä Yhdysvalloissa, sillä Yhdysvaltain keskuspankki on sijoittajien toiveista huolimatta jatkanut koronnostoja ja haukkamaisia kommentteja. Teknologiaosakkeiden arvostukset kärsivät kohonneista koroista, ja se näkyy nyt markkinoilla”, Kivipelto sanoo.

Uniperin suosio ei taitu

Helsingin pörssin netto-ostetuimpien osakkeiden kolmikon muodostivat pankkiyhtiö Nordea, renkaita valmistava Nokian Renkaat ja öljy- ja polttoaineyhtiö Neste. Nettomyydyimpiä osakkeita olivat finanssiyhtiö Sampo, teknologiayhtiö Nokia ja konepajayhtiö Metso.

Frankfurtin pörssissä netto-ostetuimmat osakkeet olivat suurimmalta osin samat kuin marraskuussa. Netto-ostetuimmat osakkeet olivat autojätti Volkswagen, energiayhtiö Uniper ja autovalmistaja Porsche.

”Uniper on ollut piensijoittajien suosikki Frankfurtin pörssissä jo monta kuukautta. Historiallista hintaa tarkastelemalla osake ei ole toistaiseksi tuonut sijoittajalle lottovoittoa. Piensijoittajia ovat perinteisesti kiehtoneet erilaiset kriisiyhtiöt, jollaiseksi Uniperinkin voi luokitella”, Kivipelto sanoo.

Netto-ostetuimmat rahastot ja ETF:t

Danske Invest Allocation Basic 100 WA

iShares Core S&P 500 UCITS ETF (DE)

Seligson & Co OMX Helsinki 25 ETF

Danske Invest USA Indeksi W K

Danske Invest Tavoite 2040 K

Danske Invest Korko W K

DI Index Global AC Restricted, osuuslaji EUR W

iShares NASDAQ 100 UCITS ETF Acc (DE)

Xtrackers II Eurozone Govrmnt Bond 3-5 ETF(DR)

DI SICAV Global Emerging Markets WA-eur

* Netto-ostetuimmat osuuslajit, asiakkaiden verkko- tai mobiilipankissa tekemät kaupat, ei sisällä kuukausittaisia rahastosäästösopimuksia, toimeksiantojen kpl-määrät

Danske Bankin asiakkaiden netto-ostetuimmat ja -myydyimmät osakkeet markkina-alueittain**

SUOMI

Palantir Technologies Inc

6. Plug Power Inc.

Axsome Therapeutics Inc

7. CITIUS PHARMACEUTICALS INC (US)

Carnival Corp.

8. Farfetch Ltd. (US) (A) (A)

Realty Income Corp.

Mercedes-Benz Group AG

2. Uniper SE

Vonovia SE

3. Porsche Automobil Holding (Pref.)

ThyssenKrupp AG

4. Allianz SE

Zalando SE

5. Deutsche Post AG

Siemens AG (Regd)

6. Hamburger Hafen- und Logistik AG

Volkswagen (Ord)

7. BASF SE

Bayer AG

8. Infineon Technologies AG

Continental AG

9. DIC Asset AG

HelloFresh SE

10. Evotec SE

Deutsche Bank AG (Regd.)

**Asiakkaiden verkko- tai mobiilipankissa tekemät kaupat, euromääräinen järjestys

Haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa kaikille sidosryhmillemme – asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme – ja tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, joka auttaa tekemään taloudellisista päätöksistä ja arjen pankkiasioinnista helppoa.

Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. www.danskebank.com