Sijoitusrahastoihin lähes puoli miljardia euroa uutta pääomaa – suurimmat merkinnät vastuullisiin rahastoihin

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin helmikuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 492 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuukauden lopussa 136 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Helmikuussa osake-, yhdistelmä- ja lyhyen koron rahastoluokkiin sijoitettiin nettomääräisesti liki saman verran uutta rahaa, noin 210 miljoonaa euroa kuhunkin. Vaihtoehtoisiin rahastoihin sijoitettiin 20 miljoonaa. Pitkän koron rahastoista lunastettiin yhteensä 164 miljoonaa euroa.

Osakerahastot

52 600

Yhdistelmärahastot

28 372

Pitkän koron rahastot

31 276

Lyhyen koron rahastot

15 602

Vaihtoehtoiset rahastot

7 842

1 563

135 691

Helmikuun alussa keskeiset osakeindeksit nousivat mutta päätyivät kuun lopussa laskuun teknologiayhtiöt edellä. Yhdysvalloissa rokoteohjelmien edistyminen ja talouden asteittainen elpyminen loivat positiivista virettä osakemarkkinoille mutta heijastuivat myös pitkiin reaalikorkoihin. Pitkien reaalikorkojen nousu loi kuun lopussa globaalisti hermostuneisuutta osakemarkkinoille.

Yhdysvalloista alkanut hermostuneisuus osakemarkkinoilla vauhditti sijoitusten hajauttamista Aasiaan, globaalisti ja erityisesti Eurooppaan. Rahastosijoittajia kiinnostivat edelleen vastuullisen sijoittamisen rahastot. Eurooppaan vastuullisen sijoittamisen rahastot olivat helmikuun rahastokohtaisessa vertailussa suurimpien nettomerkintöjen saajina.

Korkosijoittajalle helmikuu oli vaikea kuukausi, koska korot nousivat. Yhdysvalloissa pitkät korot ovat nousseet inflaatio-odotusten mukaisesti jo puoli vuotta, ja ne ovat merkittävästi korkeammalla tasolla kuin euroalueella. Vaikka euroalueen inflaatio-odotukset ovat vaatimattomia, niin . Talouden elpyminen näkyy myös kehittyvillä markkinoilla: Kiinan valtion 10 vuoden korko nousi merkittävästi helmikuussa.

”Sijoittajien kiinnostus kohdistui helmikuun aikana kasvavassa määrin vastuullisen sijoittamisen rahastoihin. Euroopan vastuullisen sijoittamisen rahastoja saatettiin ajatella uusina turvasatamina, kun Yhdysvalloissa pitkien reaalikorkojen nousu loi hermostuneisuutta globaalisti osakemarkkinoille. EU:n taloudelliset ja lainsäädännölliset toimet ilmastomuutoksen hillitsemiseksi vaikuttavat sijoittajien ja kuukausisäästäjien näkemyksiin pidemmällä aikavälillä. Yleisesti kuitenkin pitkien korkojen maltillinen nousu on positiivinen askel kohti terveempää taloutta,” summaa asiantuntija Mariia Somerla Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten varoja sijoitettiin globaalisti, Eurooppaan ja Pohjoismaihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 173 miljoonaa euroa.Pääomia lunastettiin hyvin vähän, pääasiassa Suomeen sijoittavista rahastoista 4 miljoonaa euroa. Pohjoismaihin sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 1,6). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Tuotto
12 kk (ka.)

6 407

Pohjoismaat

7 370

Eurooppa

6 664

Pohjois-Amerikka

6 309

Japani

Tyynenmeren alue

Kehittyvät markkinat

6 400

Maailma

16 403

Toimialarahastot

1 511

52 600

Pitkän koron rahastoissa uusia varoja sijoitettiin helmikuussa euroalueen valtioriskiin, globaalisti ja euroalueen luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 164 miljoonaa euroa. Pääomia lunastettiin erityisesti kehittyville markkinoille sijoittavista rahastoista, yhteensä 326 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät globaalisti korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittavat rahastot 5,1 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 0,39).

Tuotto

31 276

Rahastoraportti, helmikuu 2021

Markkinakatsaus, helmikuu 2021

Tilastokeskuksen vuoden 2016 varallisuustutkimuksen mukaan 31 prosentilla, eli noin 840 000 suomalaisella kotitaloudella, oli rahastosijoituksia.Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 5 000 euroa.Suomeen on rekisteröity 24 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli yhteensä noin 500 kpl.

ESG-arvosana mittaa rahaston omistusten kykyä hallita ympäristöön, sosiaalisiin tekijöihin ja hyvään hallintotapaan liittyviä keski- ja pitkän aikavälin riskejä ja mahdollisuuksia. Rahastojen ESG-tekijöistä ei ole vielä yhtenäistä sääntelyä tai ohjeistusta. Siksi eri palveluntuottajien tarjoamat luvut voivat jonkin verran vaihdella rahastoittain, kohdeyhtiöittäin ja markkinoittain.

Suomen Sijoitustutkimus Oy:n FA:lle tuottama Rahastoraportti sisältää MSCI Inc:n analyysiin perustuvat rahastokohtaiset ESG-arvosanat ja ESG-kattavuuden. Ne kuvaavat sitä, miten rahaston sijoitukset huomioivat sosiaalisia, ympäristöllisiä sekä hallinnollisia tekijöitä. Luvut tarjoavat työkalun tarkastella vastuullisen sijoittamisen aspektia rahastoissa. ESG-arvosanojen asteikko on 0-10, jossa 10 on paras mahdollinen.

Finanssiala tarjoaa nuorille työelämään tutustumisen etänä14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Peruskoulun yläkoululaiset ja lukiolaiset pääsevät etänä ensi viikolla 19.4.–23.4. tutustumaan finanssialan toimintaan sekä alan työntekijöiden uratarinoihin ja tekemään niihin liittyviä tehtäviä. Finanssialan etäTET eli työelämän tutustumishanke on Finanssiala ry:n (FA) ja Talous ja nuoret TATin yhteistyössä kehittämä. FA:n lisäksi etäTET-viikolla ovat mukana Danske Bank, Nordea, OP Ryhmä ja Varma.

Sijoitusrahastojen suosio vankka – pääoma kohosi 140 miljardiin12.4.2021 14:54:33 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin maaliskuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,1 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli maaliskuun lopussa 140 miljardia euroa, kun se oli helmikuun lopussa 136 miljardia. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä24.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Digitaidoilla sujuvuutta arkeen – Tervetuloa turvalliset digipalvelut arjen apuna -webinaariin keskiviikkona 24. maaliskuuta23.3.2021 10:49:22 EET | Kutsu

Digitaitoja vahvistamalla lisätään arjen sujuvuutta ja edistetään hyvinvointia. Digitaalisten palveluiden käyttö on yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista. Siksi on tärkeätä, että kaikki pysyvät mukana. Miten parannamme entisestään sujuvaa ja turvallista digiasiointia finanssialan asioissa? Tervetuloa webinaariin keskiviikkona 24.3 klo 9-11.00 kuuntelemaan ja keskustelemaan parhaista käytännöistä digiopastuksen saralla. Tilaisuudessa puhuu kuntaministeri Sirpa Paatero, joka kertoo hallituksen asettamista tavoitteista digitalisaation edistämisessä.

Finanssiala avaa vaikuttamistyötään uusilla verkkosivuilla - julkistamme keitä päättäjiä lobbasimme17.3.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Nyt julkistetuilla Finanssiala ry:n (FA) uusilla verkkosivuilla, osoitteessa finanssiala.fi, avataan konkreettisesti ensimmäistä kertaa finanssialan vaikuttamistyötä. FA julkistaa jatkossa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä FA:n johto ja asiantuntijat ovat lobanneet tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.