Siltasaari 10 -hanke käynnistää Hakaniemen kehittämisen

Entinen Elannon tavaratalo ja kaksi muuta kiinteistöä yhdistetään yli 22 000 neliön toimisto- ja palvelukokonaisuudeksi. Osana hanketta Siltasaarenkatu 6 puretaan ja tilalle rakennutetaan uutta.

Havainnekuva Siltasaari 10 -kokonaisuudesta.

Hakaniemessä alkaa mittavat rakennustyöt, kun kiinteistösijoitusyhtiö Antilooppi aloittaa Siltasaari 10 -hankkeen. Työt käynnistyvät lokakuussa 2019 purkutöillä, jossa Siltasaarenkatu 6:n kiinteistö puretaan talven 2019-2020 aikana. Antiloopin tavoitteena on allekirjoittaa projektinjohtourakkasopimus rakennusyhtiö SRV:n kanssa loppuvuodesta 2019.

Siltasaarenkadun ilmettä tulee vuoden 2021 syksyllä valaisemaan tyylikäs uudisrakennus, joka yhdistyy entisenä Elannon tavaratalona tunnettuun Siltasaarenkatu 8-10:een ja Paasivuorenkatu 4-6:n kiinteistöön. Muutostyön pää- ja arkkitehtisuunnittelusta vastaa Arkkitehtitoimisto SARC.

”Siltasaari 10 -hanke käynnistää Hakaniemen mittavan uudistumisen ja on alkua alueen uudelle kukoistukselle. Me haluamme tarjota kaupunkilaisille kohtaamispaikkoja ja työntekijöille yksilöllisiä työympäristöjä, jotka hengittävät samaan tahtiin ympäröivän kantakaupungin kanssa”, Antiloopin toimitusjohtaja Tuomas Sahi sanoo.

Vuoden 2021 lopussa valmistuvan saneerauksen yhteydessä kiinteistökokonaisuuteen syntyy monipuolinen valikoima korkealaatuisia tiloja erilaisiin tarpeisiin. Siltasaari 10:ssä on laadukkaita toimistotiloja isoille ja pienille yrityksille sekä kalustettuja yhteiskäyttöisiä projekti-, neuvottelu- ja työtiloja joustavaan tarpeeseen. Siltasaari 10 tulee tarjoamaan useita kahviloita ja ravintoloita sekä vähittäiskaupan palveluita niin talon toimistokäyttäjille kuin muillekin kaupunkilaisille. Talon käyttäjille kiinteistössä on myös polkupyörä- ja autopaikoitusta.

”Tämä on ensimmäinen kerta vuosikymmeniin, kun alueelle rakennetaan täysin uutta. Siltasaari 10 -kokonaisuus tulee täyttämään kestävää kehitystä koskevat tavoitteet ympäristövaikutusten vähentämissä sekä terveellisempien työympäristöjen kehittämisessä. Kiinteistölle tullaan hakemaan LEED Gold sertifikaatti”, kertoo Antiloopin kiinteistökehityksen johtaja Sami Hentilä.

”Pyrimme pitkäjänteiseen kiinteistökehittämiseen asiakkaittemme ja ympäröivän yhteisön tarpeita kuunnellen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että emme vain kehitä ja vuokraa toimitiloja vaan pyrimme myös kehittämään alueen palveluita. Uskomme vahvasti siihen, että Antiloopinkin menestys syntyy kiinteistöjemme hyvinvoivista työntekijöistä ja alueella viihtyvistä kaupunkilaisista”, Tuomas Sahi sanoo.

Hakaniemessä ei viihdytä ainoastaan työn vuoksi. Palvelut, kulttuuri ja Siltasaari-Hakaniemi-Kallio-Sörnäinen-akselin elinvoimainen kantakaupunkielämä muodostavat kiinnostavan ja aktiivisen kaupunkialueen. Hakaniemessä alkuperäiset kauppapaikat, Hakaniemen tori, kauppahalli ja kulttuuritarjonta elävät sulassa sovussa uusien palveluiden kanssa. Antilooppi on jo tuonut alueelle paljon uutta ja tuo sitä lisää Siltasaari 10 -hankkeen myötä.

Hakaniemi on erinomaisesti saavutettavissa niin metrolla, raitiovaunulla, bussilla, autolla, polkupyörällä kuin kävellenkin. Helsingin kaupunki panostaa merkittävästi Hakaniemen kehittämiseen ja tulevaisuudessa alueella asuu ja liikkuu moninkertainen määrä ihmisiä nykyiseen verrattuna. Kruunuvuoren siltojen raitiotieyhteyden valmistuessa Hakaniemestä tulee kantakaupungin liikenteen keskeisimpiä solmukohta, jota myös Pisara-radan mahdollinen rakentaminen entisestään tukee.

Antilooppi omistaa Hakaniemessä myös useita muita kiinteistöjä, kuten Ympyrätalon. Antiloopilla on myös suunnitteluvaraus maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamisesta Hakaniemen torin alle.

Antilooppi on pääkaupunkiseudun toimistokiinteistöihin keskittynyt kiinteistösijoitusyhtiö, jonka omistavat suomalainen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja ruotsalainen eläkevakuutusyhtiö AMF Pensionsförsäkring.

Havainnekuva Siltasaari 10 -kokonaisuudesta.

Antilooppi on pääkaupunkiseudun toimistokiinteistöihin keskittynyt kiinteistöyhtiö. Kehitämme omistamiamme kohteita vastuullisesti ja pitkäjänteisesti yhdessä asiakkaiden kanssa. Tunnetuimpia Antiloopin kiinteistöistä ovat Ympyrätalo ja muut Hakaniemen ja Hämeentien maamerkkirakennukset, Nokian nykyinen pääkonttori Espoon Karaportissa sekä Finnairin pääkonttori Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kaikkiaan meillä on vuokrattavaa tilaa noin 338 000 m2. Antiloopin omistavat suomalainen eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja ruotsalainen eläkevakuutusyhtiö AMF Pensionsförsäkring.

Antilooppi myi Katajanokalla sijaitsevan entisen makasiinirakennuksen2.7.2019 14:56:32 EESTTiedote

Antilooppi on myynyt Ankkurikatu 5:ssä sijaitsevan vuonna 1907 valmistuneen entisen makasiinirakennuksen Mrec Investment Management Oy:n hallinnoimalle yhtiölle. Arkkitehti Selim A. Lindqvistin suunnittelema jugend-henkinen kiinteistö on sekä kaupunkikuvallisesti että kulttuurihistoriallisesti arvokas. ”Tämä on Antiloopin strategian mukainen myynti. Olemme viime vuosina panostaneet vahvasti itäiseen ja läntiseen kantakaupunkiin, eikä tämä kiinteistö sijaitse Antiloopille strategisella alueella. Lisäksi koimme, että kiinteistö tarvitsi uuden omistajan, joka kehittää rakennusta paremmin ympäristöön soveltuvaan uuteen käyttötarkoitukseen”, Antiloopin toimitusjohtaja Tuomas Sahi kertoo. ”Antilooppi keskittyy jatkossakin toimistokohteiden hankkimiseen ja niiden kehittämiseen, jota tehdään tiiviisti yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa”, Antiloopin sijoitusjohtaja Antti Savilampi lisää. Lisätietoja: ANTILOOPPI Antti Savilampi, CIO +358 50 539 8582 antti.savilampi@antilooppi.fi

Veho keskittää pääkonttoritoiminnot Aviapoliksen näköalapaikalle19.6.2019 11:45:21 EESTTiedote

Veho on solminut kiinteistösijoitusyhtiö Antiloopin kanssa pitkäaikaisen 3 025 m2 vuokrasopimuksen pääkonttoritoimintojen keskittämisestä osoitteeseen Vantaan Tietotie 9. Kiinteistö sijaitsee loistavalla paikalla lentokentän kupeessa ja uusi juna-asema on kävelyetäisyydellä. Alueen vetovoima lisääntyy tulevina vuosina merkittävästi Aviapolikseen rakentuvan uuden kaupunkikeskuksen myötä. Alkanut vuosi 2019 on Vehon historian juhlavuosi, sillä yhtiön perustamisesta tulee kuluneeksi 80 vuotta. Oy Veho Ab:n yhtiöjärjestys laadittiin tammikuussa 1939, mutta yhtiön juuret Suomessa yltävät jo vuoteen 1892. Veho on yksi suomalaisen autoalan merkittävistä toimijoista ja perinteilleen uskollisena edelleen suomalainen perheyritys. ”Tavoitteena oli saada toiminnot saman katon alle, mikä helpottaa päivittäistä työntekoamme merkittävästi ja tukee toimintatapojen sekä yrityskulttuurin kehittämistä”, kertoo Vehon talousjohtaja Anssi Räsänen. ”Lisäksi Aviapolis tarjoaa Veholle hyvän näköalapaikan kasva