Sinebrychoffin taidemuseon 2016 näyttelyt kiinnostaneet jo 50 000 vierailijaa

Kansallisgalleriaan kuuluva Sinebrychoffin taidemuseo on yltänyt kuluvana vuonna erinomaiseen kävijämäärään. 29. marraskuuta Bulevardin ovista sisään kävellyt Tekla Valy oli museon 50 000:s kävijä.
Sinebrychoffin taidemuseon 50 000:s kävijä 2016 Tekla Valy poikansa Noan kanssa. Vieressä museonjohtaja Kirsi Eskelinen.

”Olemme iloisia siitä, että yleisö on löytänyt Sinebrychoffin taidemuseon näyttelyt, joissa on esillä Kansallisgallerian ja kansainvälisten yhteistyömuseoidemme vanhaa eurooppalaista taidetta”, kertoo Sinebrychoffin taidemuseon museonjohtaja Kirsi Eskelinen. ”Tämä miellyttäisi varmasti myös Paul ja Fanny Sinebrychoffia, jotka lahjoittaessaan kokoelmansa Suomen valtiolle vuonna 1921 nimenomaan toivoivat, että kaikella kansalla olisi pääsy niiden äärelle”, Eskelinen jatkaa. Erityisesti alkuvuoden Venäläiset mestarit – Aivazovskista Repiniin -näyttely sekä nyt esillä oleva Asetelma – Elämä tarjottimella -näyttely ovat ihastuttaneet museokävijöitä.

”Olen käynyt Sinebrychoffin taidemuseossa ennenkin”, kertoo Tekla Valy, joka tuli museoon poikansa Noan kanssa. Kotimuseon jälkeen he tutustuivat Asetelma-näyttelyyn, jonka saleissa Noaa alkoi jo hieman hieman väsyttää. ”Mikä on Noan nukahtaessa tällaisten teosten äärelle”, Valy pohti.

Sinebrychoffin taidemuseo tunnetaan 1300−1800-luvun eurooppalaisen taiteen kokoelmistaan ja vaihtuvista näyttelyistään, mutta talon toisessa kerroksessa sijaitseva Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo oli jäänyt vähemmälle huomiolle. Tämä Suomessa hyvin harvinaislaatuinen kotimiljöö on saatu tuotua suuren yleisön tietoisuuteen, joka näkyy kävijälukujen nousussa.

Kansallisgallerialla on käynnissä varainhankinta, jonka tavoitteena on kerätä 8 miljoonaa euroa suomalaisilta säätiöiltä, yrityksiltä sekä yksityislahjoittajilta. Valtio tukee varainhankintaa lahjoittamalla jokaista kerättyä euroa kohtaan 2,5 euroa. “Säätiöpääomaan tehdyt lahjoitukset auttavat rakentamaan museoidemme vaikuttavuutta tulevaisuudessa esimerkiksi näyttelyvalintojen tai digitaalisten palveluiden avulla”, Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen kertoo.

Kansallisgallerian kolmella museolla, Ateneumilla, Kiasmalla sekä Sinebrychoffin taidemuseolla on kaikille menossa vilkas vuosi. ”Nousu kävijäluvuissa vahvistaa uskoamme siihen, että taidemuseoiden työtä arvostetaan”, kertoo Ruohonen.

Sinebrychoffin taidemuseon suositut näyttelyt ovat saaneet jatkoaikaa: Asetelma – Elämä tarjottimella -näyttely jatkuu 8.1.2017 saakka ja Ikonit – Pyhä, kaunis ja maallinen -näyttely 30.4.2017 saakka.

Kotimuseossa juhlistetaan joulua Paulin ja Fannyn joulukattauksella, joka on esillä 2. joulukuuta alkaen vuoden loppuun saakka.

Sinebrychoffin taidemuseon suosituimmat vuodet:
vuonna 2003, 66 609 kävijää (Etruskit-näyttely)
vuonna 2013, 44 274 kävijää (Notti di Italia -näyttely)
vuonna 2008, 42 526 kävijää (Michelanhelo ja Sikstuksen kappeli)

Sinebrychoffin taidemuseo
Kirsi Eskelinen, museonjohtaja
puh. +358 0294 500 490

Vivikka Richt, viestintäpäällikkö
puh. +358 40 1636 046

Sinebrychoffin taidemuseo on osa Kansallisgalleriaa yhdessä Ateneumin taidemuseon ja Nykytaiteenmuseo Kiasman kanssa. Tue taidetta – lahjoita tänään!