Suomen Muusikkojen Liitto rySuomen Muusikkojen Liitto ry

Sinfoniaorkesterit juhlistavat Muusikkojen liiton ja Gramexin juhlavuotta kahdeksassa kaupungissa

Muusikkojen liiton ja Gramexin yhteisellä juhlavuoden konserttikiertueella kuullaan kahden uuden kotimaisen tilausteoksen ensiesitykset. Toisen on säveltänyt Uljas Pulkkis ja toisen Antti Auvinen.

Kuluvana vuonna Muusikkojen liitto täyttää 100 vuotta ja esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusjärjestö Gramex 50 vuotta.

Konserttisarja kahdeksassa kaupungissa on järjestöjen yhteinen juhlavuosiprojekti. Konserteista seitsemään sisältyy Uljas Pulkkiksen ja yhteen Antti Auvisen tilausteos. Muutoin ohjelmisto on konserttikohtainen.

”Liiton ja Gramexin pyöreät juhlavuodet ovat osoitus siitä, kuinka määrätietoinen työ esittävän säveltaiteen hyväksi tuottaa hedelmää. Sekä liitto että Gramex ovat elämänsä kunnossa ja saavuttaneet arvostetun aseman toimialallaan. Mutta se on ollut monen ihmisen kovan työn takana. Juhlistamme näitä saavutuksia, ja samalla haluamme katsoa tulevaisuuteen,” sanoo Muusikkojen liiton puheenjohtaja Ahti Vänttinen.

”Gramexilta isot onnittelut Muusikkojen liiton vuosisataiselle työlle ja saavutuksille. Gramexin puolikas vuosisata on puolestaan menestyksekäs osoitus muusikoiden ja tuottajien yhteistyön voimasta. Juhlaan on siis aihetta ja upea konserttisarja edessämme, suuret kiitokset siitä sinfoniaorkestereille ja Pulkkikselle", sanoo Gramexin toimitusjohtaja Ilmo Laevuo.

Uljas Pulkkiksen teos esitetään seitsemässä kaupungissa. Teoksen solisteina kuullaan selloa ja sopraanoa.

“Kahden solistin teoksessa kokoonpanon sisäinen dynamiikka on huomattavan monipuolinen; solistit voivat kilpailla keskenään, yhdessä tai erikseen orkesteria vastaan, tai tehdä yhteistyötä koko ensemblen voimin. Toisen solistin ollessa sopraano tulee kilpa-asetelmasta vieläkin dynaamisempi, sillä laulaja saa luonnostaan enemmän huomiota kuin instrumentalisti”, kertoo Pulkkis.

“Teoksen lukuisat esitykset syksyllä ovat paras lahja säveltäjälle, kun sekä orkesteri, kapellimestari, että solistit vaihtuvat esityksestä toiseen. Sävellys on kuin lapsi; olen sen itse tehnyt, mutta minulla ei ole aavistustakaan millaiseksi se kasvaa vieraassa ympäristössä.”

Antti Auvisen marraskuussa Helsingissä RSO:n konsertissakuultava sävellys on teos orkesterille ja samplerille.

”Olen tehnyt teokseen lukuisia sampleja vanhoista levytyksistä vuosilta 1904-1914, mukana on paljon oopperalaulua ja kansansävelmiä. Yle on ollut tässä vanhojen levytysten käyttämisessä avuksi. Samplet ovat hyvin lyhyitä, tai luupataan hyvin lyhyttä aluetta, tai näytteitä on viritetty uudelleen. Sanoisin, että samplen alkuperää on vaikea tunnistaa -mielenkiintoista nähdä josko jotain tunnistetaan”, Auvinen kertoo.

”RSO on aivan valtavan hyvä orkesteri, kokonaisuus. Suuri koneisto on tietysti inspiroiva ja antaa monenlaisia mahdollisuuksia. On kunniatehtävä säveltää teos tuohon konserttiin.”

Aikataulu:

09 6803 4070, sml@muusikkojenliitto.fihttp://www.muusikkojenliitto.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Muusikkojen Liitto ry

Muusikkojen liiton tunnustuspalkinto 2017 Ossi Runnelle28.12.2017 09:00:00 EET | Tiedote

Tiedote/julkivapaa 28.12.2017 klo 9.00. Muusikkojen liiton vuoden 2017 tunnustuspalkinto on myönnetty musiikkineuvos Ossi Runnelle hänen mittavasta elämäntyöstään suomalaisen musiikkielämän hyväksi. Liiton hallitus kiinnitti liiton 100-vuotisjuhlavuonna erityistä huomiota siihen, että Runnen ura kattaa suurimman osan Muusikkojen liiton ja itsenäisen Suomen historiasta. Palkinto on arvoltaan 5 000 euroa.

Musiikin suoratoisto 2.012.9.2017 08:30:04 EEST | Tiedote

Spotifyn kaltaisista suoratoistopalveluista on tullut äänitemusiikin kulutuksen tärkein ja lähes yksinomainen väline. Niitä kehitettäessä on kuitenkin sivuutettu taiteilijat, jotka ovat äänitteillä pääosassa ja joiden nimissä niitä markkinoidaan. Musiikin esittäjien asemaa on joiltakin osin mahdollista kehittää tiivistämällä alan toimijoiden yhteistyötä. Jotta heidän oikeuksiaan ja toimeentuloaan voitaisiin aidosti parantaa, tarvitaan myös lainsäädäntötoimia.