Sinileväseuranta päättyy – Lounais-Suomessa sinilevää havaittu enää vain muutamalla paikalla (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Lounais-Suomen sinilevätilanne on kuluneella viikolla ollut viime viikkojen kaltainen ja syksyisen sään myötä sinilevää on havaittu vain muutamalla vakiohavaintopaikalla.

© Suvi Kiviluoto

Sisävesien vakioseurantapaikoilla havaittiin sinilevää tällä viikolla kahdella järvellä ja niissäkin havaitut määrät olivat hyvin vähäisiä.

Merialueella sinileviä havaittiin runsaasti Mannervedellä Iso Marjakarin havaintopaikalla, muilla merialueen havaintopaikoilla sinileviä ei tavattu. Runsaatkaan sinilevähavainnot eivät ole harvinaisia vielä tähän aikaan vuodesta, mutta yleensä ne ovat hyvin paikallisia ja viilentynyt ja epävakainen sää hillitsee sinilevien runsastumista ja suurempien pintalauttojen syntymistä.

Valtakunnallinen sinileväseuranta päättyy tällä viikolla. Varsinais-Suomen ELY-keskukseen voi kuitenkin edelleen ilmoittaa runsaista sinilevähavainnoista numeroon 0295 022 530. Myös Järvi-Meriwikiin voi kirjata levähavaintoja, joko kirjautumalla palveluun tai älypuhelimeen ladattavan Havaintolähetti-sovelluksen kautta: www.jarviwiki.fi/havaintolahetti

Linkkejä:

•    Lounais-Suomen levätilannekatsaukset, Levätilanne
•    Järvi-meriwiki (jarviwiki.fi)
•    Havaintolähetti (jarviwiki.fi)
•    Lounais-Suomen sinilevähavainnot (karttasovellus)
•    Valtakunnalliset levätilannekatsaukset (syke.fi)

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Sanna Kipinä-Salokannel, puh 0295 022 879

© Suvi Kiviluoto

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Talent Boost Summit esittelee palveluita, jotka tukevat kansainvälisiä rekrytointeja ja vahvistavat Suomen vetovoimaa17.11.2022 07:30:00 EET | Tiedote

Talent Boost Summit on valtakunnallinen yrityksille ja sidosryhmille suunnattu tapahtuma, joka järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa. Kyseessä on kansainvälisen työvoiman rekrytointiin ja monimuotoisten työyhteisöjen kehittämiseen keskittyvä tapahtuma, jonka pääpaino on hyviksi todetuissa käytänteissä ja tarjolla olevissa palveluissa.

En ny guide har publicerats till stöd för dikningar och vattenrestaureringsprojekt11.11.2022 10:11:09 EET | Tiedote

Guiden ”Vesitalousisännöitsijän opas” (guide för vattenhushållningsdisponenter) har utarbetats i brett samarbete och riktas i synnerhet till disponenter, men också andra som ansvarar för dikningsprojekt eller vattenrestaureringsprojekt har nytta av den. Guiden innehåller konkreta anvisningar om bland annat dikningssammanslutningen och dess förvaltning, en översikt över dikning och juridiska synpunkter på torrläggning av mark samt grundläggande information om planering och genomföring av dikning och möjligheterna att få finansiering för ändamålet.

Uusi opas avuksi ojituksiin ja vesistökunnostushankkeisiin11.11.2022 10:11:07 EET | Tiedote

Laajana yhteistyönä valmistunut ”Vesitalousisännöitsijän opas” on suunnattu erityisesti isännöitsijöille, mutta myös muille ojitushankkeista tai vesistökunnostushankkeista vastaaville. Opas on konkreettinen ohjeisto, jossa kerrotaan muun muassa ojitusyhteisöstä ja sen hallinnosta, annetaan katsaus ojitukseen ja maankuivatuksen oikeudellisiin näkökohtiin sekä perustietoa ojituksen suunnittelusta, toteuttamisesta ja avustusmahdollisuuksista.