Sipulia kauden ruokiin

Kokkauksessa vakioaineksiin kuuluva sipuli on ansainnut kaikki ne ylistyspuheet, joita siitä on kuultu. Sipuli on ratkaiseva tekijä ruokien maun kannalta. Se sopii mitä erilaisimpiin ruokiin ja sitä voi käyttää monin eri tavoin. Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulia voi pitää terveysruokana. Kaiken lisäksi sipuli on ekologista ja edullista ruokaa, joka tuotetaan lähellä. Sitä saa kautta vuoden kotimaisena.

Sipuli sopii moneen

Ruuan makuihin sipuli antaa täyteläisyyttä. Se toimii tukimakuna, piristää ja korostaa makuja. Sipuliin ei kyllästy, koska pelkästään Suomessa viljellään tyypiltään toista kymmentä erilaista sipulia. Voi valita tuoreeltaan käytettävää, kuten ruohosipulia. Pitkään haudutettaviksi käy esimerkiksi keltasipuli, se tavallinen ruokasipuli. Nopeaan kypsennykseen sopii purjo. Punasipuli piristää värillään. Valkosipuli kuuluu ruokasipulin rinnalle ihan jokapäiväiseen käyttöön.

Sipuli suojaa terveyttä

Sipulin tehokkain antioksidantti on nimeltään kversetiini. Käytännössä moni on voinut todeta, kuinka sipuli avaa tukkoista hengitystä ja helpottaa flunssaista oloa. Sipulin suojaravintoaineilla ja flavonoideilla on merkitystä kolesterolitason alentamisessa, immuunijärjestelmän vahvistamisessa ja ennaltaehkäistäessä sydän- ja verisuonitautien ja sydänsairauksien syntyä. Rinnalleen sipuli toki tarvitsee monipuolisen, kasvispainotteisen ruokavalion.

Sipulin maun salaisuudet

Sipulin hienojen makuominaisuuksien takana ovat aromaattiset, rikkiyhdisteitä sisältävät öljyt. Juuri näiden takia sipulit myös itkettävät, koska sulfidipitoisia aineita vapautuu sipulia pilkottaessa. Tehokas keino välttyä kyyneliltä on käyttää hyvin teroitettua veistä ja leikata sipuli viiltoliikkein. Ruokaan sipulin päämaku tulee umamista. Umami on japania ja tarkoittaa ”miellyttävää, ruokahalua herättävää makua”, perusmakua, joka tuo veden kielelle.

Sipulin monet käyttötavat

Olipa mielessä keitto tai pataruoka, vokki tai uuniruoka, ruokaisa salaatti tai pastaruoka, aina kokkaus alkaa sipulin pilkkomisesta. Ilman sipulia keittiössä ei selviä. Tammikuussa eletään blinikautta. Raaka, huolellisesti terävällä veitsellä hienonnettu sipuli on herkkua blinin päällä yhdessä smetanan, mädin ja pippurin kanssa. Samaan tapaan sipulisilppu sopii myös hernekeiton päälle.

Alkuvuoteen ajoittuu myös appelsiinisesonki. Isoista, makeista sipuleista saa appelsiiniviipaleille loistoparin, kun asettelee nämä limittäin lautaselle, valuttaa päälle hunajaa ja rouhaisee pippuria myllystä. Samaan tapaan sipuli kuuluu kreikkalaiseen salaattiin tai tomaattiviipaleiden lomaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että varsinkin talvikautena sipuli on salaattia varten parasta marinoida. Punasipuli saa öljy-viinietikkakastikkeessa kauniin vaaleanpunaisen värin, ja sipulin maku muuttuu säyseäksi.

Kypsennä sipuli taiten

Useimpiin ruokiin sipuli kuullotetaan eli ns. freesataan niin, että sipuli muuttuu läpikuultavaksi, mutta se ei ruskistu. Liian kuumassa sipuli kärventyy ja maku saa ikävän karvaan sävyn. Sen sijaan kuullotettuna sipuli on raukeaa, maultaan leppynyttä. Pihvin tai maksaleikkeen päälle sipulia kannattaa kuullottaa iso keko ja halutessaan vielä makeuttaa tilkalla hunajaa tai ripauksella sokeria.
Monen herkkua ovat öljyssä friteeratut sipulirenkaat. Sipulirenkaita voi uppopaistaa öljyssä joko sellaisinaan tai taikinaan kastettuina.

Valtakunnallista sipulin teemaviikkoa vietetään viikolla 4 (24. -30.1.2022).

Lisätiedot:
Mika Virtanen, kasvinviljelyasiamies, MTK, 0400 544728
Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802

Kokeillut ruokaohjeet ja kuvat:

Sipulikeitto parhaimmillaan

Karamellisoitu sipuligalette

Purjo-perunasosekeitto

Kuva: Pirjo Toikkanen
Kuva: Pirjo Toikkanen

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.

MTK hakee viestinnän suunnittelijaa27.4.2022 15:20:10 EEST | Ilmoitus

MTK hakee viestintä ja vaikuttaminen -vastuualueelle viestinnän suunnittelijaa. Tehtäviisi kuuluvat monipuoliset viestinnän tehtävät maaseudun elinkeinoihin, ympäristöön ja maankäyttöön sekä sosiaalipolitiikkaan ja työhyvinvointiin liittyen. Sinulla on kokemusta verkkoviestinnän kehittämistehtävistä ja hallitset hyvin digitaalisen ja sosiaalisen median kanavat. Katso lisää ja laita hakemusta tulemaan täältä!