Sitran 50-vuotisjuhla kokosi tulevaisuudentekijät Heurekaan

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö: ”Kyky uudistua on nopeasti muuttuvassa maailmassa elinehto niin ihmiselle kuin yhteiskunnalle.”

Tulevaisuuden haasteista ja ratkaisuista sekä uudistumisen välttämättömyydestä tulevaisuustalo Sitran 50-vuotisjuhlassa puhunut presidentti Niinistö muistutti yhteistyön tärkeydestä myös tulevaisuudessa. "Ei pidä pinttyä vain omaansa, vaan luoda sellaista tulevaisuutta, jossa kaikki pysyvät mukana. Suomalaisten tulevaisuuden rakentajiksi tarvitaan meitä kaikkia, yhdessä."

Uudistumisen ja yhdessä tekemisen haasteeseen pureutui myös Ratkaisu 100 -haastekilpailu, jonka miljoonan euron palkinnon tasavallan presidentti Sauli Niinistö juhlassa jakoi. Puolueeton tuomaristo päätyi laittamaan miljoonapalkinnon kahtia ja palkitsemaan kaksi hyvin erilaista ratkaisua: HeadAI:n ratkaisussa tekoäly kertoo mitä Suomi osaa ja Positiivinen CV puolestaan tuo nuorten piilevän osaamisen näkyväksi. Kumpikin tiimi saa Sitralta 500 000 euroa ratkaisunsa toteuttamiseen.

Sitra oli vuonna 1967 innovaatio itsessään

Ratkaisu 100 -haastekilpailu on Sitran lahja 100-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle. Myös Sitra oli vuonna 1967 Suomen Pankin ja eduskunnan yhteinen lahja 50-vuotiaalle Suomelle. Tulevaisuusrahaston puuhamies, Suomen Pankin pääjohtaja ja raskaan sarjan talousvaikuttaja Klaus Waris haki aikanaan idean Ruotsista: Riksbankens Jubileumsfondista Sitra lainasi hallintomallinsa, mutta toiminta-ajatus oli aivan omanlainen. Wariksen Sitralla oli kirkas tavoite, Suomen menestyminen, mutta tarkoituksellisen löyhät säännöt ja vähän rajattu keinovalikoima. Tällä periaatteella Sitra on toiminut pian 50 vuotta: tehtävä on pysynyt, mutta keinot vaihdelleet kulloisenkin yhteiskunnallisen tilanteen mukaan.

Tulevien vuosikymmenten menestystä vauhdittamaan Suomi tarvitsee uuden näkemyksen tulevaisuuden hyvinvointiyhteiskunnasta. Juhlassa esitelty uusi visio Hyvinvoinnin seuraavasta erästä tuo tulevaisuuskeskusteluun Sitran näkemyksen tulevaisuuden hyvinvoinnin tuottamisesta reilulla ja kestävällä tavalla.

Yhteiskuntapolitiikka on valintojen tekemistä – ja valinnoillamme voimme rakentaa hyvinvoinnin seuraavan erän. Taloutta tulisi kehittää kohti reilua ja kilpailukykyistä kiertotaloutta, jossa Suomi voisi luoda ratkaisuja globaaliin kestävyyskriisiin. Lisäksi oikeus – jopa velvollisuus – oppia läpi elämän pitäisi nostaa peruskoulu-uudistuksen vertaiseksi uudistukseksi. Kolmanneksi, hallinto ja rakenteet tulisi nähdä kuluerien ja byrokratian sijaan kunnianhimoisina edistyksen vauhdittajina. Ja neljänneksi, teknologia olisi valjastettava tuottamaan hyvinvointia täysimittaisesti.

"Sitran perustamisen aikaanvuonna 1967 tilanne Suomessa oli monella tapaa vaikea, mutta siitä noustiin ajattelemalla isosti ja puhaltamalla yhteen hiileen”, Sitran yliasiamies Mikko Kosonen sanoi juhlassa. Vuonna 2017 tilanne Suomessa on erilainen, mutta ei helppo nytkään. Lääkkeet ovat kuitenkin samat: tarvitaan isoa ajattelua, rohkeita kokeiluja ja yhteen hiileen puhaltamista, jotta hyvinvointiyhteiskunnan seuraavakin erä on reilua peliä.

Lisätietoa:

• Mediakuvia Sitran 50-vuotisjuhlasta (mm. tasavallan presidentti Sauli Niinistö, yliasiamies Mikko Kosonen, tulossa myös Ratkaisu 100 -haastekilpailun voittajatiimit): Sitran mediapankki
  • Tiedote Ratkaisu 100 -haastekilpailun voittajista
  • Tarinoita tulevaisuudesta – Sitran matka t&k-rahoittajasta yhteiskunnalliseksi muutosagentiksi -historiasivusto
  • Mikko Kososen juhlapuhe
  • Hyvinvoinnin seuraava erä (Sitran visio tulevaisuuden Suomelle)

Median yhteydenotot:

Veera Heinonen, viestintäjohtaja, veera.heinonen@sitra.fi, 050 372 5244
Jenni Sarolahti, viestinnän asiantuntija, jenni.sarolahti@sitra.fi, 050 372 0828
Samuli Laita, viestinnän asiantuntija, samuli.laita@sitra.fi, 040 536 8650

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta on Suomen valmistavassa teollisuudessa vielä iso hyödyntämätön mahdollisuus – nyt siihen on kehitetty työkalut19.9.2018 13:04Tiedote

Nopea teknologinen kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat kiertotalouden periaatteiden ulottamisen myös valmistavan teollisuuden yritysten liiketoiminnan ytimeen. Kiertotalouden liiketoimintamallit tarjoavat yrityksille mitattavia hyötyjä ja kestävää kasvua. Sitran ja Teknologiateollisuuden Kasvua kiertotaloudesta -ohjelmassa 50 suomalaista valmistavan teollisuuden yritystä ideoi kiertotalouden liiketoimintamallien mukaista liiketoimintaa. Ohjelman opit ja kiertotalouden liiketoimintamallien käsikirja julkaistaan tänään kaikkien hyödynnettäväksi.

Affärsverksamhet för cirkulär ekonomi är en stor outnyttjad möjlighet i den finländska tillverkningsindustrin – nu har verktyg utvecklats19.9.2018 13:04Tiedote

Snabb teknologisk utveckling och digitalisering gör att principerna för cirkulär ekonomi även sträcker sig till kärnan i tillverkningsindustrins företag. Affärsmodellerna för cirkulär ekonomi erbjuder företag omfattande fördelar och hållbar tillväxt. I Sitras och Teknologiindustrins program Expansion genom cirkulär ekonomi kommer 50 finländska företag inom tillverkningsindustrin med idéer om affärsverksamhet som följer affärsmodeller för cirkulär ekonomi. Lärdomarna från programmet och en handbok om affärsmodeller för cirkulär ekonomi publiceras i dag så att alla kan dra nytta av dem.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.