Sitran 50-vuotisjuhla kokosi tulevaisuudentekijät Heurekaan

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö: ”Kyky uudistua on nopeasti muuttuvassa maailmassa elinehto niin ihmiselle kuin yhteiskunnalle.”

Tulevaisuuden haasteista ja ratkaisuista sekä uudistumisen välttämättömyydestä tulevaisuustalo Sitran 50-vuotisjuhlassa puhunut presidentti Niinistö muistutti yhteistyön tärkeydestä myös tulevaisuudessa. "Ei pidä pinttyä vain omaansa, vaan luoda sellaista tulevaisuutta, jossa kaikki pysyvät mukana. Suomalaisten tulevaisuuden rakentajiksi tarvitaan meitä kaikkia, yhdessä."

Uudistumisen ja yhdessä tekemisen haasteeseen pureutui myös Ratkaisu 100 -haastekilpailu, jonka miljoonan euron palkinnon tasavallan presidentti Sauli Niinistö juhlassa jakoi. Puolueeton tuomaristo päätyi laittamaan miljoonapalkinnon kahtia ja palkitsemaan kaksi hyvin erilaista ratkaisua: HeadAI:n ratkaisussa tekoäly kertoo mitä Suomi osaa ja Positiivinen CV puolestaan tuo nuorten piilevän osaamisen näkyväksi. Kumpikin tiimi saa Sitralta 500 000 euroa ratkaisunsa toteuttamiseen.

Sitra oli vuonna 1967 innovaatio itsessään

Ratkaisu 100 -haastekilpailu on Sitran lahja 100-vuotiaalle itsenäiselle Suomelle. Myös Sitra oli vuonna 1967 Suomen Pankin ja eduskunnan yhteinen lahja 50-vuotiaalle Suomelle. Tulevaisuusrahaston puuhamies, Suomen Pankin pääjohtaja ja raskaan sarjan talousvaikuttaja Klaus Waris haki aikanaan idean Ruotsista: Riksbankens Jubileumsfondista Sitra lainasi hallintomallinsa, mutta toiminta-ajatus oli aivan omanlainen. Wariksen Sitralla oli kirkas tavoite, Suomen menestyminen, mutta tarkoituksellisen löyhät säännöt ja vähän rajattu keinovalikoima. Tällä periaatteella Sitra on toiminut pian 50 vuotta: tehtävä on pysynyt, mutta keinot vaihdelleet kulloisenkin yhteiskunnallisen tilanteen mukaan.

Tulevien vuosikymmenten menestystä vauhdittamaan Suomi tarvitsee uuden näkemyksen tulevaisuuden hyvinvointiyhteiskunnasta. Juhlassa esitelty uusi visio Hyvinvoinnin seuraavasta erästä tuo tulevaisuuskeskusteluun Sitran näkemyksen tulevaisuuden hyvinvoinnin tuottamisesta reilulla ja kestävällä tavalla.

Yhteiskuntapolitiikka on valintojen tekemistä – ja valinnoillamme voimme rakentaa hyvinvoinnin seuraavan erän. Taloutta tulisi kehittää kohti reilua ja kilpailukykyistä kiertotaloutta, jossa Suomi voisi luoda ratkaisuja globaaliin kestävyyskriisiin. Lisäksi oikeus – jopa velvollisuus – oppia läpi elämän pitäisi nostaa peruskoulu-uudistuksen vertaiseksi uudistukseksi. Kolmanneksi, hallinto ja rakenteet tulisi nähdä kuluerien ja byrokratian sijaan kunnianhimoisina edistyksen vauhdittajina. Ja neljänneksi, teknologia olisi valjastettava tuottamaan hyvinvointia täysimittaisesti.

"Sitran perustamisen aikaanvuonna 1967 tilanne Suomessa oli monella tapaa vaikea, mutta siitä noustiin ajattelemalla isosti ja puhaltamalla yhteen hiileen”, Sitran yliasiamies Mikko Kosonen sanoi juhlassa. Vuonna 2017 tilanne Suomessa on erilainen, mutta ei helppo nytkään. Lääkkeet ovat kuitenkin samat: tarvitaan isoa ajattelua, rohkeita kokeiluja ja yhteen hiileen puhaltamista, jotta hyvinvointiyhteiskunnan seuraavakin erä on reilua peliä.

Lisätietoa:

• Mediakuvia Sitran 50-vuotisjuhlasta (mm. tasavallan presidentti Sauli Niinistö, yliasiamies Mikko Kosonen, tulossa myös Ratkaisu 100 -haastekilpailun voittajatiimit): Sitran mediapankki
  • Tiedote Ratkaisu 100 -haastekilpailun voittajista
  • Tarinoita tulevaisuudesta – Sitran matka t&k-rahoittajasta yhteiskunnalliseksi muutosagentiksi -historiasivusto
  • Mikko Kososen juhlapuhe
  • Hyvinvoinnin seuraava erä (Sitran visio tulevaisuuden Suomelle)

Median yhteydenotot:

Veera Heinonen, viestintäjohtaja, veera.heinonen@sitra.fi, 050 372 5244
Jenni Sarolahti, viestinnän asiantuntija, jenni.sarolahti@sitra.fi, 050 372 0828
Samuli Laita, viestinnän asiantuntija, samuli.laita@sitra.fi, 040 536 8650

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.

Uraauurtava selvitys osoittaa ilmasto-ongelmaan keskeisen ratkaisun5.6.2018 02:00Tiedote

Kiertotalouden kehittäminen neljälle keskeiselle materiaalille tarvitaan, jotta maapallon lämpeneminen voidaan pysäyttää kahteen asteeseen ja Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteisiin päästään. Tieto käy ilmi uudesta, 5. kesäkuuta julkistettavasta uraauurtavasta selvityksestä, jonka ovat teettäneet Sitra ja European Climate Foundation (ECF). Kiertotalouden mukainen liiketoiminta, materiaalien kierrätys ja parempi tuotteiden materiaalitehokkuus ovat avain kilpailukykyisen, nettopäästöttömän teollisuuden kehittymiseen EU:ssa.

Banbrytande utredningen bevisar en nödvändiga lösning för klimatförändringen5.6.2018 02:00Tiedote

Cirkulär ekonomi för fyra centrala material ska utvecklas för att jordklotets uppvärmning kan stoppas till två grader och målen för klimatavtalet i Paris nås. Denna information framgår ur en banbrytande utredning som publiceras den 5 juni och har utförts av Sitra och European Climate Foundation (ECF). Affärsverksamhet i enlighet med cirkulär ekonomi, återvinning av material och bättre materialeffektivitet i produkter är nyckeln till utveckling av en konkurrenskraftig industri utan nettoutsläpp i EU.