Sitran Maapalloliiga haastaa järjestöt: Tähtäimessä uusia tapoja innostaa ihmisiä ympäristöystävällisiin tekoihin

Tänään käynnistyvä Maapalloliiga etsii uusia tapoja innostaa suomalaisia elämään kestävää arkea. Sitra haastaa järjestöt ja yhdistykset kehittämään ratkaisuja, jotka aktivoivat ihmisiä ympäristöystävällisiin tekoihin. Parhaat ideat saavat 10 000 euron kokeilurahan ja pääsevät mukaan syksyllä käynnistyvään kehitysohjelmaan.

Maapalloliiga-kehitysohjelmaan pääsee 10 järjestöä, yhdistystä tai seuraa, jotka kokoavat 3–6 hengen joukkueen ideansa taakse. Maapalloliiga tukee ideoiden kehittämistä toteuttamiskelpoisiksi ratkaisuiksi.

"Lähes 70 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy kuluttajien päätösten myötä: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Tavallisilla arjen valinnoilla voimme myös pienentää päästöjä huomattavasti. On tärkeää saada kaikki mukaan muutokseen ja innostumaan ekologisemmista valinnoista. Tässä yhdistyksillä, järjestöillä ja vaikka urheiluseuroilla on suuri merkitys", sanoo asiantuntija Sari Laine Sitrasta.

Maapalloliigassa järjestö luo ideastaan kokeiltavan konseptin, jota testataan kohderyhmän kanssa. Ratkaisun tulee innostaa ihmisiä kestävän arjen tekoihin ja valintoihin, jotka pienentävät hiilijalanjälkeä ja säästävät luonnonvaroja.

Kehitysohjelmaan valitut joukkueet saavat 10 000 euron kokeilurahan, ja ideansa pisimmälle vienyt saa 20 000 euroa sen toteuttamiseen ohjelman päätteeksi. Kehitysohjelmassa joukkueet oppivat lisää palvelumuotoilusta, vaikuttavuudesta, markkinoinnista ja viestinnästä sekä resurssiviisaasta arjesta.

"Kansalaisjärjestöt, paikallisyhdistykset ja urheiluseurat ovat korvaamattomia ihmisten hyvinvoinnille ja yhteiskunnan kehittämiselle. Erikokoiset ja -näköiset järjestöt ovat asiantuntijoita omalla alallaan – on se sitten tukea vanhuksille, jalkapalloilua tai luonnossa liikkumista. Yhdistykset tavoittavat suuren määrän ihmisiä, joissa on valtava potentiaali myös kestävän arjen näkökulmasta", Laine toteaa.

Maapalloliiga yhdistää järjestöjen voiman ja kestävän arjen teot. Tavoitteena on kehittää uusia ja innovatiivisia konsepteja, tapahtumia, kampanjoita tai palveluja, jotka tekevät kestävästä arjesta helppoa ja houkuttelevaa.

"Järjestöt ja yhdistykset ovat aina olleet mukana aktiivisina tekijöinä ja vaikuttajina yhteiskuntamme muutoksissa. Esimerkiksi kansainvälistäkin huomiota saaneen äitiyspakkauksen idea on saanut alkunsa järjestökentältä. Ilmastonmuutoksen vuoksi tarvitsemme nyt pikaista muutosta elämäntyyliimme ja päivittäisiin valintoihin, joita arjessamme teemme. Järjestöt ovat myös tässä suuri voimavara", sanoo Laine.

Lisätietoja

Maapalloliigan verkkosivut osoitteessa www.maapalloliiga.fi. Haku kehitysohjelmaan on auki 3.5.-3.8.2018.

-          Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

-          Sari Laine, asiantuntija, Sitra, puh. 044 355 6707

-          Riina Pulkkinen, asiantuntija, Sitra, puh. 040 708 0178

Kiertotalouden mukainen liiketoiminta on Suomen valmistavassa teollisuudessa vielä iso hyödyntämätön mahdollisuus – nyt siihen on kehitetty työkalut19.9.2018 13:04Tiedote

Nopea teknologinen kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat kiertotalouden periaatteiden ulottamisen myös valmistavan teollisuuden yritysten liiketoiminnan ytimeen. Kiertotalouden liiketoimintamallit tarjoavat yrityksille mitattavia hyötyjä ja kestävää kasvua. Sitran ja Teknologiateollisuuden Kasvua kiertotaloudesta -ohjelmassa 50 suomalaista valmistavan teollisuuden yritystä ideoi kiertotalouden liiketoimintamallien mukaista liiketoimintaa. Ohjelman opit ja kiertotalouden liiketoimintamallien käsikirja julkaistaan tänään kaikkien hyödynnettäväksi.

Affärsverksamhet för cirkulär ekonomi är en stor outnyttjad möjlighet i den finländska tillverkningsindustrin – nu har verktyg utvecklats19.9.2018 13:04Tiedote

Snabb teknologisk utveckling och digitalisering gör att principerna för cirkulär ekonomi även sträcker sig till kärnan i tillverkningsindustrins företag. Affärsmodellerna för cirkulär ekonomi erbjuder företag omfattande fördelar och hållbar tillväxt. I Sitras och Teknologiindustrins program Expansion genom cirkulär ekonomi kommer 50 finländska företag inom tillverkningsindustrin med idéer om affärsverksamhet som följer affärsmodeller för cirkulär ekonomi. Lärdomarna från programmet och en handbok om affärsmodeller för cirkulär ekonomi publiceras i dag så att alla kan dra nytta av dem.

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.