Sitran Maapalloliiga haastaa järjestöt: Tähtäimessä uusia tapoja innostaa ihmisiä ympäristöystävällisiin tekoihin

Tänään käynnistyvä Maapalloliiga etsii uusia tapoja innostaa suomalaisia elämään kestävää arkea. Sitra haastaa järjestöt ja yhdistykset kehittämään ratkaisuja, jotka aktivoivat ihmisiä ympäristöystävällisiin tekoihin. Parhaat ideat saavat 10 000 euron kokeilurahan ja pääsevät mukaan syksyllä käynnistyvään kehitysohjelmaan.

Maapalloliiga-kehitysohjelmaan pääsee 10 järjestöä, yhdistystä tai seuraa, jotka kokoavat 3–6 hengen joukkueen ideansa taakse. Maapalloliiga tukee ideoiden kehittämistä toteuttamiskelpoisiksi ratkaisuiksi.

"Lähes 70 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy kuluttajien päätösten myötä: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Tavallisilla arjen valinnoilla voimme myös pienentää päästöjä huomattavasti. On tärkeää saada kaikki mukaan muutokseen ja innostumaan ekologisemmista valinnoista. Tässä yhdistyksillä, järjestöillä ja vaikka urheiluseuroilla on suuri merkitys", sanoo asiantuntija Sari Laine Sitrasta.

Maapalloliigassa järjestö luo ideastaan kokeiltavan konseptin, jota testataan kohderyhmän kanssa. Ratkaisun tulee innostaa ihmisiä kestävän arjen tekoihin ja valintoihin, jotka pienentävät hiilijalanjälkeä ja säästävät luonnonvaroja.

Kehitysohjelmaan valitut joukkueet saavat 10 000 euron kokeilurahan, ja ideansa pisimmälle vienyt saa 20 000 euroa sen toteuttamiseen ohjelman päätteeksi. Kehitysohjelmassa joukkueet oppivat lisää palvelumuotoilusta, vaikuttavuudesta, markkinoinnista ja viestinnästä sekä resurssiviisaasta arjesta.

"Kansalaisjärjestöt, paikallisyhdistykset ja urheiluseurat ovat korvaamattomia ihmisten hyvinvoinnille ja yhteiskunnan kehittämiselle. Erikokoiset ja -näköiset järjestöt ovat asiantuntijoita omalla alallaan – on se sitten tukea vanhuksille, jalkapalloilua tai luonnossa liikkumista. Yhdistykset tavoittavat suuren määrän ihmisiä, joissa on valtava potentiaali myös kestävän arjen näkökulmasta", Laine toteaa.

Maapalloliiga yhdistää järjestöjen voiman ja kestävän arjen teot. Tavoitteena on kehittää uusia ja innovatiivisia konsepteja, tapahtumia, kampanjoita tai palveluja, jotka tekevät kestävästä arjesta helppoa ja houkuttelevaa.

"Järjestöt ja yhdistykset ovat aina olleet mukana aktiivisina tekijöinä ja vaikuttajina yhteiskuntamme muutoksissa. Esimerkiksi kansainvälistäkin huomiota saaneen äitiyspakkauksen idea on saanut alkunsa järjestökentältä. Ilmastonmuutoksen vuoksi tarvitsemme nyt pikaista muutosta elämäntyyliimme ja päivittäisiin valintoihin, joita arjessamme teemme. Järjestöt ovat myös tässä suuri voimavara", sanoo Laine.

Lisätietoja

Maapalloliigan verkkosivut osoitteessa www.maapalloliiga.fi. Haku kehitysohjelmaan on auki 3.5.-3.8.2018.

-          Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

-          Sari Laine, asiantuntija, Sitra, puh. 044 355 6707

-          Riina Pulkkinen, asiantuntija, Sitra, puh. 040 708 0178

Kolmen alueen uudet liikkumiskokeilut valjastavat julkiset kyydit tehokkaampaan käyttöön28.6.2018 07:00Tiedote

Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla alkavat tänä vuonna uudenlaisen liikkumisen kokeilut. Niissä selvitetään, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita. Tavoitteena on myös vähentää liikenteen päästöjä sekä kustannuksia. Heinäkuun alussa voimaan astuva uusi liikennepalvelulaki tarjoaa kokeiluille otollisen maaperän.

Rörlighetsexperiment i tre landskap ska göra offentliga transporter mer effektiva28.6.2018 07:00Tiedote

I år inleds tester i Södra Savolax, Östra Nyland och i Birkaland där man reder ut hur en ny företagsbaserad digital serviceplattform kan hjälpa offentligt understödda transporter och kombinera privatpersoners rörlighetsbehov. En målsättning är också att minska trafikens utsläpp och kostnader. Den nya transportservicelagen som träder i kraft vid ingången av juli erbjuder lämplig jordmån för projektet.

Vaikuttavuusinvestoiminen nouseva ilmiö myös Suomessa – nimekäs verkosto tueksi15.6.2018 08:30Tiedote

Kuinka monta lasten huostaanottoa voidaan estää, jos kanavoimme miljoona euroa varhaiseen tukeen? Miten mitataan hyöty siitä, että maahanmuuttaja kiinnittyy suomalaiseen yhteiskuntaan? Tällaiset kysymykset yhdistävät vaikuttavuudesta kiinnostuneita sijoittajia, yrityksiä, järjestöjä ja virkamiehiä. Tänään työnsä aloittanut kansallinen ohjausryhmä edistää osaltaan vaikuttavuusinvestoimisen tunnettuutta Suomessa.