Sitran Maapalloliiga haastaa järjestöt: Tähtäimessä uusia tapoja innostaa ihmisiä ympäristöystävällisiin tekoihin

Tänään käynnistyvä Maapalloliiga etsii uusia tapoja innostaa suomalaisia elämään kestävää arkea. Sitra haastaa järjestöt ja yhdistykset kehittämään ratkaisuja, jotka aktivoivat ihmisiä ympäristöystävällisiin tekoihin. Parhaat ideat saavat 10 000 euron kokeilurahan ja pääsevät mukaan syksyllä käynnistyvään kehitysohjelmaan.

Maapalloliiga-kehitysohjelmaan pääsee 10 järjestöä, yhdistystä tai seuraa, jotka kokoavat 3–6 hengen joukkueen ideansa taakse. Maapalloliiga tukee ideoiden kehittämistä toteuttamiskelpoisiksi ratkaisuiksi.

"Lähes 70 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy kuluttajien päätösten myötä: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Tavallisilla arjen valinnoilla voimme myös pienentää päästöjä huomattavasti. On tärkeää saada kaikki mukaan muutokseen ja innostumaan ekologisemmista valinnoista. Tässä yhdistyksillä, järjestöillä ja vaikka urheiluseuroilla on suuri merkitys", sanoo asiantuntija Sari Laine Sitrasta.

Maapalloliigassa järjestö luo ideastaan kokeiltavan konseptin, jota testataan kohderyhmän kanssa. Ratkaisun tulee innostaa ihmisiä kestävän arjen tekoihin ja valintoihin, jotka pienentävät hiilijalanjälkeä ja säästävät luonnonvaroja.

Kehitysohjelmaan valitut joukkueet saavat 10 000 euron kokeilurahan, ja ideansa pisimmälle vienyt saa 20 000 euroa sen toteuttamiseen ohjelman päätteeksi. Kehitysohjelmassa joukkueet oppivat lisää palvelumuotoilusta, vaikuttavuudesta, markkinoinnista ja viestinnästä sekä resurssiviisaasta arjesta.

"Kansalaisjärjestöt, paikallisyhdistykset ja urheiluseurat ovat korvaamattomia ihmisten hyvinvoinnille ja yhteiskunnan kehittämiselle. Erikokoiset ja -näköiset järjestöt ovat asiantuntijoita omalla alallaan – on se sitten tukea vanhuksille, jalkapalloilua tai luonnossa liikkumista. Yhdistykset tavoittavat suuren määrän ihmisiä, joissa on valtava potentiaali myös kestävän arjen näkökulmasta", Laine toteaa.

Maapalloliiga yhdistää järjestöjen voiman ja kestävän arjen teot. Tavoitteena on kehittää uusia ja innovatiivisia konsepteja, tapahtumia, kampanjoita tai palveluja, jotka tekevät kestävästä arjesta helppoa ja houkuttelevaa.

"Järjestöt ja yhdistykset ovat aina olleet mukana aktiivisina tekijöinä ja vaikuttajina yhteiskuntamme muutoksissa. Esimerkiksi kansainvälistäkin huomiota saaneen äitiyspakkauksen idea on saanut alkunsa järjestökentältä. Ilmastonmuutoksen vuoksi tarvitsemme nyt pikaista muutosta elämäntyyliimme ja päivittäisiin valintoihin, joita arjessamme teemme. Järjestöt ovat myös tässä suuri voimavara", sanoo Laine.

Lisätietoja

Maapalloliigan verkkosivut osoitteessa www.maapalloliiga.fi. Haku kehitysohjelmaan on auki 3.5.-3.8.2018.

-          Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

-          Sari Laine, asiantuntija, Sitra, puh. 044 355 6707

-          Riina Pulkkinen, asiantuntija, Sitra, puh. 040 708 0178

Sitras utvecklingsprogram utmanar organisationer: Siktet är inställt på nya sätt att inspirera människor till miljövänliga handlingar3.5.2018 08:59Tiedote

Utvecklingsprogrammet Maapalloliiga (Jordklotsligan) söker nya sätt att inspirera finländarna till en hållbar vardag. Sitra utmanar organisationer och föreningar att utveckla lösningar som aktiverar människor till miljövänliga handlingar. De bästa idéerna får en försökspenning på 10 000 euro och kommer med i ett utvecklingsprogram som startar i höst.

Fem föregångarlösningar tog pris i tävling inom cirkulär ekonomi för kommuner10.4.2018 12:00Tiedote

Kuopio, Nokia, Björneborg, Borgå samt Helsingforsregionens miljötjänster HRM belönades för sina gärningar som främjar den cirkulära ekonomin. I dessa ingick bland annat ett nytt slags tillvaratagande av fosfor från avloppsvatten, en kampanj som spred ekogärningar till skolelevers hem, samt en lösning för att minska matsvinnet i skolor. Lösningarna får komma med på den nya listan Kommunernas mest intressanta gärningar inom cirkulär ekonomi.