Sitran Maapalloliiga haastaa järjestöt: Tähtäimessä uusia tapoja innostaa ihmisiä ympäristöystävällisiin tekoihin

Tänään käynnistyvä Maapalloliiga etsii uusia tapoja innostaa suomalaisia elämään kestävää arkea. Sitra haastaa järjestöt ja yhdistykset kehittämään ratkaisuja, jotka aktivoivat ihmisiä ympäristöystävällisiin tekoihin. Parhaat ideat saavat 10 000 euron kokeilurahan ja pääsevät mukaan syksyllä käynnistyvään kehitysohjelmaan.

Maapalloliiga-kehitysohjelmaan pääsee 10 järjestöä, yhdistystä tai seuraa, jotka kokoavat 3–6 hengen joukkueen ideansa taakse. Maapalloliiga tukee ideoiden kehittämistä toteuttamiskelpoisiksi ratkaisuiksi.

"Lähes 70 prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä syntyy kuluttajien päätösten myötä: siitä, miten asumme, liikumme, syömme ja mitä ostamme. Tavallisilla arjen valinnoilla voimme myös pienentää päästöjä huomattavasti. On tärkeää saada kaikki mukaan muutokseen ja innostumaan ekologisemmista valinnoista. Tässä yhdistyksillä, järjestöillä ja vaikka urheiluseuroilla on suuri merkitys", sanoo asiantuntija Sari Laine Sitrasta.

Maapalloliigassa järjestö luo ideastaan kokeiltavan konseptin, jota testataan kohderyhmän kanssa. Ratkaisun tulee innostaa ihmisiä kestävän arjen tekoihin ja valintoihin, jotka pienentävät hiilijalanjälkeä ja säästävät luonnonvaroja.

Kehitysohjelmaan valitut joukkueet saavat 10 000 euron kokeilurahan, ja ideansa pisimmälle vienyt saa 20 000 euroa sen toteuttamiseen ohjelman päätteeksi. Kehitysohjelmassa joukkueet oppivat lisää palvelumuotoilusta, vaikuttavuudesta, markkinoinnista ja viestinnästä sekä resurssiviisaasta arjesta.

"Kansalaisjärjestöt, paikallisyhdistykset ja urheiluseurat ovat korvaamattomia ihmisten hyvinvoinnille ja yhteiskunnan kehittämiselle. Erikokoiset ja -näköiset järjestöt ovat asiantuntijoita omalla alallaan – on se sitten tukea vanhuksille, jalkapalloilua tai luonnossa liikkumista. Yhdistykset tavoittavat suuren määrän ihmisiä, joissa on valtava potentiaali myös kestävän arjen näkökulmasta", Laine toteaa.

Maapalloliiga yhdistää järjestöjen voiman ja kestävän arjen teot. Tavoitteena on kehittää uusia ja innovatiivisia konsepteja, tapahtumia, kampanjoita tai palveluja, jotka tekevät kestävästä arjesta helppoa ja houkuttelevaa.

"Järjestöt ja yhdistykset ovat aina olleet mukana aktiivisina tekijöinä ja vaikuttajina yhteiskuntamme muutoksissa. Esimerkiksi kansainvälistäkin huomiota saaneen äitiyspakkauksen idea on saanut alkunsa järjestökentältä. Ilmastonmuutoksen vuoksi tarvitsemme nyt pikaista muutosta elämäntyyliimme ja päivittäisiin valintoihin, joita arjessamme teemme. Järjestöt ovat myös tässä suuri voimavara", sanoo Laine.

Lisätietoja

Maapalloliigan verkkosivut osoitteessa www.maapalloliiga.fi. Haku kehitysohjelmaan on auki 3.5.-3.8.2018.

-          Sanna Autere, viestinnän asiantuntija, Sitra, puh. 050 331 7510

-          Sari Laine, asiantuntija, Sitra, puh. 044 355 6707

-          Riina Pulkkinen, asiantuntija, Sitra, puh. 040 708 0178

Finland kan minska sina utsläpp på ett kostnadseffektivt sätt19.11.2018 04:00Tiedote

Finland kan minska sina utsläpp med 60 procent fram till 2030, i enlighet med målen i Parisavtalet. Det kräver dock tydlig politisk styrning. Enligt en utredning som nu publicerats kan Finlands utsläpp minska med nästan hälften med åtgärder som inte medför några extra kostnader under sin livstid eller som rentav innebär inbesparingar. I synnerhet vindkraft och elektrifiering av trafiken erbjuder en möjlighet för Finland att minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt.

Finland can reduce its emissions cost-effectively19.11.2018 04:00Tiedote

It is possible for Finland to achieve a 60 per cent reduction in emissions by 2030 in accordance with the Paris Agreement. But for this to happen, clear political steering is required. According to a recently published report, Finland's emissions can be reduced by almost half through measures that will not, during their lifecycle, cause additional costs and may even produce savings. Wind power and the electrification of transport in particular provide opportunities to reduce emissions cost-effectively.

Suomi voi vähentää päästöjään kustannustehokkaasti19.11.2018 04:00Tiedote

Suomen on mahdollista vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Tämä vaatii kuitenkin selkeää poliittista ohjausta. Nyt julkaistun selvityksen mukaan Suomen päästöjä voidaan vähentää miltei puolella sellaisin toimin, joista ei koidu elinkaarensa aikana lisäkustannuksia tai jotka jopa tuovat säästöjä. Erityisesti tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen tarjoavat Suomelle mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti.