Sivistyksen Suunta -palkinto Lappeenrannan hyvinvointi- ja sivistyspalvelujen toimialajohtaja Tuija Willbergille

Tämän vuoden Sivistyksen suunta –palkinnon saa varatuomari, Lappeenrannan hyvinvointi- ja sivistyspalvelujen toimialajohtaja Tuija Willberg.

Suomen Kuntaliitto ja Opetus- ja sivistystoimen asiantuntijat Opsia ry palkitsivat Willbergin tänään Helsingissä 30.9. -1.10.2021 järjestettävillä valtakunnallisilla Sivistystoimen neuvottelupäivillä.

- Tuija Willbergin työlle on tyypillistä linjakas ja johdonmukainen strateginen johtaminen, joka on mahdollistanut asiantuntijaorganisaation hyvät tulokset ja jatkuvan kehittymisen, sanoo Kuntaliiton hyvinvointi- ja sivistysyksikön johtaja Terhi Päivärinta.

-Palkitseminen on huomionosoitus laajemminkin Lappeenrannan sivistystoimessa tehdystä työstä mm. oppimisympäristöjen kehittämisessä ja opetussuunnitelmatyössä, Päivärinta lisää.

Palkinto koulutuksen pitkän linjan kehittäjälle ja vaikuttajalle

Tuija Willberg on tehnyt pitkän uran opetustoimen ja varhaiskasvatuksen johtotehtävissä, ja vuodesta 2017 lähtien hänen vastuullaan on ollut myös kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimi.

Willberg on osallistunut laajasti oman kaupungin ja maakunnan koulutuksen kehittämiseen ja ollut mukana valmistelemassa Itä-Suomen suomalais-venäläisen koulun perustamista. Valtakunnalliseen koulutuspoliittiseen keskusteluun Willberg on tuonut näkemyksiään mm. Kuntaliiton sivistystoimen toimialajohtajien verkoston jäsenenä.

- Tämä palkinto kuuluu Lappeenrannan kaupungin hyvinvointi- ja sivistyspalvelujen koko johdolle sekä henkilöstölle, toteaa huomionosoituksesta ilahtunut Tuija Willberg.

- Kuntien sivistystoimen henkilöstö tekee merkittävää työtä asukkaiden, erityisesti lasten ja nuorten, hyvinvoinnin ja kehittymisen turvaamiseksi. On tärkeää, että kuntien asiantuntijoita kuullaan laajalti myös valmisteltaessa kansallisia uudistuksia sekä koulutus- ja sivistyspoliittisia linjauksia, sillä onhan suunnitelmien täytäntöönpano ja toteutus suurelta osaltaan kuntien vastuulla. Kuntaliiton sivistystoimenjohtajien verkosto on ollut yksi hyvä kuulemisen ja vaikuttamisen areena, jatkaa Willberg.

Kuntaliitto ja Opsia palkitsevat vuosittain kunta-alan toimijan, joka on vaikuttanut kuntien sivistystoimen edistämiseen ja kehittämiseen.

–Palkinnon saajaksi valitaan laaja-alainen visionääri. Koulutuksen kehittäminen vaatii suunnannäyttäjää ja siitä Tuija Willberg on loistava esimerkki, Päivärinta sanoo.

Sivistyksen Suunta - palkinto jaetaan nyt yhdeksännen kerran. Edellinen palkinnon saaja oli palvelualuejohtaja Marju Taurula Järvenpäästä. Sivistyksen Suunta- palkinnon on suunnitellut taiteilija Samuli Alonen. Palkinto on pronssiveistos, ”Kurkiauran kärkilintu”.

Kuntaliitto, hyvinvointi- ja sivistysyksikön johtaja Terhi Päivärinta, p. 050 590 4796

Palkinnonsaaja, Lappeenrannan hyvinvointi- ja sivistyspalvelujen toimialajohtaja Tuija Willberg, p.  040 070 5875

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.