Sixten Korkman MIELI ry:n podcastissa: ”Ongelmien ennaltaehkäisy on tehokkain keino vahvistaa taloutta”

Mielen puolikkaat -podcastissa vieraillut taloustieteilijä Sixten Korkman panostaisi lapsiperheisiin, koulutukseen ja mielenterveyspalveluihin.

Taloustieteilijä Sixten Korkmanin mielestä valtion velkaantumisongelmaa ei ratkaista vain leikkauksilla tai verotusta kiristämällä. Korkman painottaa mielenterveysjärjestö MIELI ry:n Mielen puolikkaat -podcastissa, että erityisesti työkyvyttömyys ja sosiaaliset ongelmat tulevat yhteiskunnalle kalliiksi, jos niitä ei hoideta ajoissa. Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 2022 mielenterveyden häiriöiden perusteella myönnettiin toiseksi eniten työkyvyttömyyseläkkeitä.

”Ei pitäisi keskustella pelkästään menoleikkauksista tai veronkiristyksistä vaan tilannetta voidaan parantaa esimerkiksi sellaisilla toimilla, jotka lisäävät ihmisten kykyä osallistua työelämään. Silloin puhutaan muun muassa juuri mielenterveysongelmien ennaltaehkäisystä. Näin voisimme vähentää työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymistä tai lisätä osatyökykyisyyttä”, Korkman sanoo podcastissa.

Terapiatakuu käyttöön

Muita kustannusvaikuttavimpia toimia velkaantumisen pysäyttämiseksi ovat Korkmanin mukaan lapsiperheiden tukeminen, varhaiskasvatuksen vahvistaminen, resurssien lisääminen koulutukseen sekä kulttuurin, liikunnan ja harrastusten mahdollistaminen kaikille. Konkreettisena keinona Korkman nosti esiin myös terapiatakuun.

”Vaikka Suomi on velkaantumassa, niin meillä pitää olla varaa panostaa etenkin lapsiin, lapsiperheisiin ja nuoriin. Mielenterveysongelmista kärsiville nuorille täytyisi olla matalan kynnyksen palveluja saatavilla kohtuullisen ajan puitteissa. Olisi tärkeää, että esimerkiksi paljon puhuttu terapiatakuu toimisi käytännössä”, Korkman sanoo.

2000 euroa per jokainen suomalainen

Korkman toteaa Mielen puolikkaat -podcastissa, että mielenterveyshäiriöistä johtuva 11 miljardin kulu vuosittain on kansantaloudellisesti todella mittava.

”Jos kustannuksia katsotaan kansalaisten näkökulmasta, niin mielenterveyskustannukset maksavat jokaiselle suomalaiselle vuosittain noin 2000 euroa. Nelihenkiselle perheelle se tarkoittaa 8000 euroa vuodessa”, Korkman sanoo.

Korkmanin mukaan on hyvä pitää mielessä, että erityisesti erilaiset mielenterveysongelmat ovat inhimillisiä tragedioita, joita ei mitata rahassa.

”Humanistisesta näkökulmasta kaikilla täytyy olla mahdollisuus kehittyä ja saavuttaa tavoitteitaan, kukoistaa ja elää rikasta elämää. Sen täytyy olla tärkein tavoite ja silloin emme puhu pelkästään taloudesta", Korkman sanoo.

Mielen puolikkaat -podcast ilmestyy kerran kuussa. Jaksot löytyvät Soundcloudista, Spotifysta sekä Applen ja Googlen podcast-alustoilta. Podcastia tuottaa MIELI Suomen Mielenterveys ry, jonka perustehtävä on mielenterveyden edistäminen ja ongelmien ehkäisy.

Viivi Virtanen
MIELI ry:n viestintä
Viestinnän asiantuntija
viivi.virtanen@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.