Skarta ja Tohmajärven kunta yhteistyöhön – Suunnitelmana Itä-Suomen suurin energiahanke

SkartaNYAB aurinkopuistojen hankekehitys.

Puhtaiden energiaratkaisujen toteuttaja Skarta Energy Oy ja Tohmajärven kunta suunnittelevat aurinko- ja tuulipuistoja Tohmajärvelle. Tätä varten yhtiö ja kunta ovat solmineet aiesopimuksen, jolla kartoitetaan uusiutuvan energian rakentamismahdollisuuksia Tohmajärven alueella. Kartoituksilla selvitetään useampien aurinko- ja tuulivoimapuistojen rakentamista sekä niiden rakentamiseen soveltuvia alueita. Puistojen yhteenlaskettu kokonaisteho olisi 60 MW, ja toteutuessaan hanke olisi koko itäisen Suomen suurin energiahanke.

”Aurinko- ja tuulivoimalla tuotettu energia on täysin uusiutuvaa ja yhdessä nämä energiamuodot tukevat erinomaisesti toisiaan. Suunnitteilla olevassa hankkeessa hyödynnetään myös Skartan Vierivoima®-ratkaisuja, jotka vahvistavat hinnaltaan kilpailukykyisen, puhtaan energian saatavuutta alueella. Ratkaisu mahdollistaa myös Tohmajärven alueen nopean siirtymän vedyn käyttöön sitten, kun tarve tulee ajankohtaiseksi ”, kertoo Skarta Energy Oy:n varatoimitusjohtaja Vikke Saarelainen.

”Tohmajärvellä olemme jo tehneet kunnianhimoisia hiilineutraalisuustoimenpiteitä, ja yhteistyö Skartan kanssa on jatkoa tälle. Odotamme, että energiahanke houkuttelee alueelle teollisia toimijoita, vahvistaa alueen energiaomavaraisuutta sekä edistää Tohmajärven siirtymää hiilineutraaliuteen. Toteutuessaan hankkeella on myös työllisyysvaikutuksia alueelle”, Tohmajärven kunnanjohtaja Mikko Löppönen kertoo.

Elinvoimaa Itä-Suomeen

Itä-Suomi on kärsinyt tuulivoiman rakentamiseen liittyvistä haasteita. Rajavalvontaan liittyvät tutkat rajoittavat tuulivoiman kaavoittamista alueelle. Samaan aikaan kehitystä hidastaa olemassa oleva sähkönsiirtoverkko, joka ei tällä hetkellä mahdollista alueen aurinko- ja tuulivoimapotentiaalin täysimääräistä hyödyntämistä.

LUT-yliopiston tuoreen selvityksen mukaan Itä- ja Kaakkois-Suomessa tuotettu sähkö olisi avain alueen teollisuuden merkittävään kasvuun.

Skarta näkee, että Itä-Suomi kaipaa räätälöityjä, paikallisia energiaratkaisuja.

”Uskomme, että meillä on Itä-Suomelle ratkaisu. Vierivoimalla ja muilla uusiutuvan energian hankkeilla tuotetulla energialla voimme tuoda koko Itä-Suomelle omaa energiaa. Näin tasoitetaan idän ja lännen välisiä alueellisia eroja. Siirtyminen hiilineutraaliuteen tapahtuu paikallisesti, alue ja kaupunki kerrallaan,” Saarelainen summaa.

Alueiden kartoitus on käynnistynyt Tohmajärven alueella. Ensimmäiselle vaiheelle kokonaishanketta on haettu rahoitusta työ- ja elinkeinoministeriöltä. Myönteinen päätös mahdollistaisi ensimmäisen vaiheen nopean toteutuksen jopa kahden seuraavan vuoden kuluessa.

”Olemme erittäin iloisia tästä aiesopimuksesta, joka auttaa edistämään tavoitettamme puhtaan tulevaisuuden rakentamisesta ja vahvistaa entisestään meidän uusiutuvaan energiaan keskittyvän hankekehityksen portfoliotamme,” tiivistää Skarta Energy Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen.

SkartaNYAB aurinkopuistojen hankekehitys.
Tohmajärven kunnanjohtaja Mikko Löppönen.
Skarta Energy Oy:n varatoimitusjohtaja Vikke Saarelainen.
Skarta Energy Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen.

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Fingrid concludes first solar power plant connection agreement with Skarta Energy – Utajärvi project moves forward12.10.2022 10:19:37 EEST | Press release

Utajärven Solarpark Oy, a company owned by Skarta Energy, and Fingrid Oyj have signed a connection agreement for the Utanen substation, which will make it possible for the electrical installations connected to the Tunturisuo solar farm to be connected to Fingrid’s main grid. The planned solar power plant in Tunturisuo is part of Skarta Energy and Utajärvi’s overall project. The power of the planned solar power plant will be approximately 80 megawatts. The overall project also includes a wind farm and, in the near future, a hydrogen energy production, storage and distribution station. After completion, the entire project will produce approximately 200,000 megawatt-hours of electricity, which corresponds to the consumption needs of an average of 40,000 people. The figure is significant in a municipality of approximately 2,600 inhabitants. “This agreement is a great demonstration of how timely planning implemented by expert professionals can be completed on schedule, while the limited nat

Fingrid solmii ensimmäisen aurinkovoimalan liittymissopimuksen Skarta Energyn kanssa – Utajärven kokonaishanke etenee12.10.2022 10:03:44 EEST | Tiedote

Skarta Energyn omistama hankeyhtiö Utajärven Solarpark Oy ja Fingrid Oyj ovat allekirjoittaneet Utasen sähköaseman liittymissopimuksen, joka mahdollistaa Tunturisuon aurinkopuistoon liittyvien sähkölaitteistojen liittämisen Fingridin kantaverkkoon. Tunturisuolle suunnitteilla oleva aurinkovoimala on osa Skarta Energyn ja Utajärven kokonaishanketta. Suunnitteilla olevan aurinkovoimalan teho on noin 80 megawattia. Kokonaishankkeeseen sisältyy lisäksi tuulipuisto ja lähitulevaisuudessa myös vetyenergian tuotanto-, varastointi- ja jakeluasema. Valmistuttuaan koko hanke tuottaa noin 200 000 megawattituntia sähköä, mikä vastaa keskimäärin 40 000 ihmisen kulutustarpeita. Luku on merkittävä noin 2600 asukkaan kunnassa. ”Tämä sopimus on hieno osoitus siitä, miten oikea-aikainen suunnittelutyö asiantuntevien ammattilaisten toteuttamana saatetaan maaliin aikataulussaan, kun vallitseva verkkoresurssien rajallisuus on todellinen haaste alan toimijoille. Tämän liittymissopimuksen myötä varmistimme,