Skarta ja Tohmajärven kunta yhteistyöhön – Suunnitelmana Itä-Suomen suurin energiahanke

SkartaNYAB aurinkopuistojen hankekehitys.

Puhtaiden energiaratkaisujen toteuttaja Skarta Energy Oy ja Tohmajärven kunta suunnittelevat aurinko- ja tuulipuistoja Tohmajärvelle. Tätä varten yhtiö ja kunta ovat solmineet aiesopimuksen, jolla kartoitetaan uusiutuvan energian rakentamismahdollisuuksia Tohmajärven alueella. Kartoituksilla selvitetään useampien aurinko- ja tuulivoimapuistojen rakentamista sekä niiden rakentamiseen soveltuvia alueita. Puistojen yhteenlaskettu kokonaisteho olisi 60 MW, ja toteutuessaan hanke olisi koko itäisen Suomen suurin energiahanke.

”Aurinko- ja tuulivoimalla tuotettu energia on täysin uusiutuvaa ja yhdessä nämä energiamuodot tukevat erinomaisesti toisiaan. Suunnitteilla olevassa hankkeessa hyödynnetään myös Skartan Vierivoima®-ratkaisuja, jotka vahvistavat hinnaltaan kilpailukykyisen, puhtaan energian saatavuutta alueella. Ratkaisu mahdollistaa myös Tohmajärven alueen nopean siirtymän vedyn käyttöön sitten, kun tarve tulee ajankohtaiseksi ”, kertoo Skarta Energy Oy:n varatoimitusjohtaja Vikke Saarelainen.

”Tohmajärvellä olemme jo tehneet kunnianhimoisia hiilineutraalisuustoimenpiteitä, ja yhteistyö Skartan kanssa on jatkoa tälle. Odotamme, että energiahanke houkuttelee alueelle teollisia toimijoita, vahvistaa alueen energiaomavaraisuutta sekä edistää Tohmajärven siirtymää hiilineutraaliuteen. Toteutuessaan hankkeella on myös työllisyysvaikutuksia alueelle”, Tohmajärven kunnanjohtaja Mikko Löppönen kertoo.

Elinvoimaa Itä-Suomeen

Itä-Suomi on kärsinyt tuulivoiman rakentamiseen liittyvistä haasteita. Rajavalvontaan liittyvät tutkat rajoittavat tuulivoiman kaavoittamista alueelle. Samaan aikaan kehitystä hidastaa olemassa oleva sähkönsiirtoverkko, joka ei tällä hetkellä mahdollista alueen aurinko- ja tuulivoimapotentiaalin täysimääräistä hyödyntämistä.

LUT-yliopiston tuoreen selvityksen mukaan Itä- ja Kaakkois-Suomessa tuotettu sähkö olisi avain alueen teollisuuden merkittävään kasvuun.

Skarta näkee, että Itä-Suomi kaipaa räätälöityjä, paikallisia energiaratkaisuja.

”Uskomme, että meillä on Itä-Suomelle ratkaisu. Vierivoimalla ja muilla uusiutuvan energian hankkeilla tuotetulla energialla voimme tuoda koko Itä-Suomelle omaa energiaa. Näin tasoitetaan idän ja lännen välisiä alueellisia eroja. Siirtyminen hiilineutraaliuteen tapahtuu paikallisesti, alue ja kaupunki kerrallaan,” Saarelainen summaa.

Alueiden kartoitus on käynnistynyt Tohmajärven alueella. Ensimmäiselle vaiheelle kokonaishanketta on haettu rahoitusta työ- ja elinkeinoministeriöltä. Myönteinen päätös mahdollistaisi ensimmäisen vaiheen nopean toteutuksen jopa kahden seuraavan vuoden kuluessa.

”Olemme erittäin iloisia tästä aiesopimuksesta, joka auttaa edistämään tavoitettamme puhtaan tulevaisuuden rakentamisesta ja vahvistaa entisestään meidän uusiutuvaan energiaan keskittyvän hankekehityksen portfoliotamme,” tiivistää Skarta Energy Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen.

SkartaNYAB aurinkopuistojen hankekehitys.
Tohmajärven kunnanjohtaja Mikko Löppönen.
Skarta Energy Oy:n varatoimitusjohtaja Vikke Saarelainen.
Skarta Energy Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen.

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.