Skarta ja Tohmajärven kunta yhteistyöhön – Suunnitelmana Itä-Suomen suurin energiahanke

SkartaNYAB aurinkopuistojen hankekehitys.

Puhtaiden energiaratkaisujen toteuttaja Skarta Energy Oy ja Tohmajärven kunta suunnittelevat aurinko- ja tuulipuistoja Tohmajärvelle. Tätä varten yhtiö ja kunta ovat solmineet aiesopimuksen, jolla kartoitetaan uusiutuvan energian rakentamismahdollisuuksia Tohmajärven alueella. Kartoituksilla selvitetään useampien aurinko- ja tuulivoimapuistojen rakentamista sekä niiden rakentamiseen soveltuvia alueita. Puistojen yhteenlaskettu kokonaisteho olisi 60 MW, ja toteutuessaan hanke olisi koko itäisen Suomen suurin energiahanke.

”Aurinko- ja tuulivoimalla tuotettu energia on täysin uusiutuvaa ja yhdessä nämä energiamuodot tukevat erinomaisesti toisiaan. Suunnitteilla olevassa hankkeessa hyödynnetään myös Skartan Vierivoima®-ratkaisuja, jotka vahvistavat hinnaltaan kilpailukykyisen, puhtaan energian saatavuutta alueella. Ratkaisu mahdollistaa myös Tohmajärven alueen nopean siirtymän vedyn käyttöön sitten, kun tarve tulee ajankohtaiseksi ”, kertoo Skarta Energy Oy:n varatoimitusjohtaja Vikke Saarelainen.

”Tohmajärvellä olemme jo tehneet kunnianhimoisia hiilineutraalisuustoimenpiteitä, ja yhteistyö Skartan kanssa on jatkoa tälle. Odotamme, että energiahanke houkuttelee alueelle teollisia toimijoita, vahvistaa alueen energiaomavaraisuutta sekä edistää Tohmajärven siirtymää hiilineutraaliuteen. Toteutuessaan hankkeella on myös työllisyysvaikutuksia alueelle”, Tohmajärven kunnanjohtaja Mikko Löppönen kertoo.

Elinvoimaa Itä-Suomeen

Itä-Suomi on kärsinyt tuulivoiman rakentamiseen liittyvistä haasteita. Rajavalvontaan liittyvät tutkat rajoittavat tuulivoiman kaavoittamista alueelle. Samaan aikaan kehitystä hidastaa olemassa oleva sähkönsiirtoverkko, joka ei tällä hetkellä mahdollista alueen aurinko- ja tuulivoimapotentiaalin täysimääräistä hyödyntämistä.

LUT-yliopiston tuoreen selvityksen mukaan Itä- ja Kaakkois-Suomessa tuotettu sähkö olisi avain alueen teollisuuden merkittävään kasvuun.

Skarta näkee, että Itä-Suomi kaipaa räätälöityjä, paikallisia energiaratkaisuja.

”Uskomme, että meillä on Itä-Suomelle ratkaisu. Vierivoimalla ja muilla uusiutuvan energian hankkeilla tuotetulla energialla voimme tuoda koko Itä-Suomelle omaa energiaa. Näin tasoitetaan idän ja lännen välisiä alueellisia eroja. Siirtyminen hiilineutraaliuteen tapahtuu paikallisesti, alue ja kaupunki kerrallaan,” Saarelainen summaa.

Alueiden kartoitus on käynnistynyt Tohmajärven alueella. Ensimmäiselle vaiheelle kokonaishanketta on haettu rahoitusta työ- ja elinkeinoministeriöltä. Myönteinen päätös mahdollistaisi ensimmäisen vaiheen nopean toteutuksen jopa kahden seuraavan vuoden kuluessa.

”Olemme erittäin iloisia tästä aiesopimuksesta, joka auttaa edistämään tavoitettamme puhtaan tulevaisuuden rakentamisesta ja vahvistaa entisestään meidän uusiutuvaan energiaan keskittyvän hankekehityksen portfoliotamme,” tiivistää Skarta Energy Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen.

SkartaNYAB aurinkopuistojen hankekehitys.
Tohmajärven kunnanjohtaja Mikko Löppönen.
Skarta Energy Oy:n varatoimitusjohtaja Vikke Saarelainen.
Skarta Energy Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen.

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Change negotiations to be launched at Skarta Finland Oy – the aim is to find ways to make operations more efficient, streamlined and achieve cost savings4.10.2022 14:30:00 EEST | Press release

Skarta Finland, part of the SkartaNYAB Group, will start change negotiations with its personnel with the aim of finding ways to make operations more efficient, streamlined and achieve cost savings. In SkartaNYAB’s half-yearly report published in August, company announced that it had started measures to improve profitability in Finland during the rest of the year. The result for the first half of the year in the Finnish businesses was negative. The change negotiations now being launched concern a total of 50 salaried employees and senior salaried employees. The change negotiations under the Act on Co-operation within Undertakings will begin on 13.10.2022 and are expected to last six weeks. The employer's proposal for negotiations includes plans related to the organizational change and the reorganization of work. According to the employer's preliminary assessment, the planned measures could, if implemented, lead to a substantial change or dismissal of the terms of employment of a maximum

Skarta Finland Oy:ssä käynnistyvät muutosneuvottelut – tavoitteena löytää keinoja toimintojen tehostamiseksi, virtaviivaistamiseksi ja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi4.10.2022 14:30:00 EEST | Tiedote

SkartaNYAB-konserniin kuuluva Skarta Finland käynnistää henkilöstönsä kanssa muutosneuvottelut, joiden tavoitteena on löytää keinoja toimintojen tehostamiseksi, virtaviivaistamiseksi ja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi. SkartaNYAB Oyj kertoi elokuussa julkaistussa puolivuotiskatsauksessaan aloittaneensa toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi Suomessa loppuvuoden aikana. Ensimmäisen vuosipuoliskon tulos Suomen liiketoiminnoissa oli tappiolla. Nyt käynnistettävät muutosneuvottelut koskevat yhteensä 50 toimihenkilöä ja ylempää toimihenkilöä. Yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut alkavat 13.10.2022 ja niiden arvioidaan kestävän kuusi viikkoa. Työnantajan neuvotteluesitys sisältää organisaatiomuutokseen ja töiden uudelleenjärjestelyyn liittyviä suunnitelmia. Työnantajan alustavan arvion mukaan suunnitellut toimenpiteet voisivat toteutuessaan johtaa enintään 10 henkilön työsuhteen ehtojen olennaiseen muutokseen tai irtisanomiseen. ”Alkuvuoden osalta liiketoimintamme Suomessa j