Skarta rakentamaan omaa sähköverkkoa Ylivieskan R-Yrityspuistoon – tavoitteena lähes siirtomaksutonta sähköä

Skarta Group Oyj:n tytäryhtiö Skarta Energy Oy, Ylivieskan kaupunki sekä Ylivieskan teollisuusalueella sijaitseva, vaativia putkistoratkaisuja voimalaitoksiin, prosessiteollisuuteen ja teollisuuteen tarjoavaRecion Oy ovat tehneet aiesopimuksen uudesta Vierivoima®-hankkeesta, jonka tarkoituksena on rakentaa teollisuusalueelle hiilineutraali yrityspuisto.

Recionin omistamaa teollisuuskiinteistöä kehitetään hankkeessa kohti hiilineutraalia yrityspuistoa. Käytännössä teollisuusalueelle suunnitellaan oma sähköenergian sisäverkko, jolla sähkön tuottaminen on mahdollista lähes kokonaan ilman siirtomaksuja. Sähköverkko tuottaisi yrityspuiston yrityksille edullista sähköä, joka on tuotettu aurinkovoimalla. Recion toimii yrityspuiston ankkuriyrityksenä ja markkinoi puistoa toimitiloja tarvitseville yrityksille.

Yritysten toimitilat puistossa mahdollistetaan olemassa olevien tilojen ja alueen uudisrakentamisen avulla. Uudistetun piha-alueen laajennus toteutetaan yrityspuiston tarpeen mukaisesti. Alueella jo toimivan yrityksen rinnalla uudet yritykset hyötyvät mm. sijainnista, raaka-aineista ja toimijoiden välisistä synergioista.

R-Yrityspuisto tarjoaa lisäksi yrityksille mm. konepajan tuotantolaitteita ja tiloja, laitteiden huolto- ja kunnossapitopalveluita sekä osaamista teräsmateriaalien hitsauksesta, lämpökäsittelystä ja metallurgiasta. Recionin tarjoamat palvelut edesauttavat yritysten asettumista puistoon ja saamaan liiketoiminnan nopeammin käyntiin pienemmillä alkupanostuksilla.

”Hiilineutraalisuus on tärkeä tavoite Recionille. Toimimme vaativissa putkistourakoissa ja putkistovalmistuksessa, joiden kautta tuemme asiakkaidemme tavoitteita energiatehokkuuteen ja vähäpäästöisyyteen. Toimitusketjun tulee vastata tavoitteisiin omalta osaltaan. Vierivoimahanke sopii erinomaisesti R-Yrityspuisto-hankkeeseen tuoden tärkeän lisäelementin puiston tarjoamaan ja siten lisää puiston houkuttelevuutta muista erottuvana yrityspuistona”, Recion Oy:n toimitusjohtaja Jari Salo toteaa.

Vierivoima® on Skartan kehittämä konsepti, jonka tarkoituksena on tarjota kaupungeille, kunnille ja niiden alueella toimiville teollisille toimijoille puhtaita energiaratkaisuja. Uusiutuvan, päästöttömän ja hiilineutraalin energian tuottamisessa hyödynnetään paikallisesti tuotettua aurinko- ja tuulivoimaa, energian varastointi- ja akkuteknologiaa sekä tulevaisuudessa mahdollisesti myös vedyllä tuotettua sähköä. Vierivoima rekisteröitiin Skartan tavaramerkiksi marraskuussa 2021.

”Aiemmat Vierivoima-hankkeemme osoittavat, että konsepti antaa useita suoria ja välillisiä etuja sekä kunnille että yrityksille. Recionin hanke on ensimmäinen aurinkovoiman rakentamiseen painottuva hanke, ja onkin hienoa, että myös teolliset toimijat ovat löytäneet aurinkovoiman mahdollisuudet. Olemme tyytyväisiä, että Ylivieska on ollut valmis lähtemään Vierivoiman edelläkävijäksi. Yhteistyö kuntien kanssa on Skartalle tärkeää ja uskomme, että pystymme auttamaan toisiamme yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi”, Skarta Energy Oy:n toimitusjohtaja Kari Tuominen kommentoi.

”Lähellä tuotettu energia vapauttaa kapasiteettia pääsiirtoyhteyksistä ja lisää alueellista riippumattomuutta. Myös alueelliset uudet liiketoimintamallit voivat kehittyä Vierivoiman myötä. Nämä ovat kuitenkin vain osa kohteissa nähtävistä vaikutuksista, ja Ylivieskan osaltakin ehkä tärkeintä on uusi elinvoimaisuus. Hienoa saada taas uusi vierivoimakunta”, Tuominen jatkaa.

Ylivieskan kaupunki osallistuu energiahankkeeseen mm. edistämällä kaavoitus- ja luvitusprosessia hankkeelle osoitetun ja suunnitellun maa-alueen jatkosuunnittelussa yhteistyössä osapuolten kanssa. Kaupunki osallistuu myös hankkeen markkinointiviestintään. Sen tavoitteena on omalta osaltaan vastata Euroopan unionin ilmasto- ja ympäristötavoitteeseen, jossa Euroopasta tulee maailman ensimmäinen ilmastoneutraali maanosa vuoteen 2050 mennessä.

”Hiilineutraali yrityspuisto täydentää mainiosti Ylivieskan kaupungin tavoitteita HINKU-kuntana ja luo yrityksille houkuttelevan ja energiatehokkaan toimintaympäristön”, sanoo Ylivieskan kaupunginjohtaja Maria Sorvisto.

Skarta on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. Skartan pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 180 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.