ŠKODA TRANSPORTATION GROUPIN TULEVAT MERKITTÄVÄT TILAUKSET TULLAAN TEKEMÄÄN OTANMÄEN TEHTAALLA – SATOJA UUSIA TYÖPAIKKOJA TULOSSA

Oulu/Otanmäki, 03.09.2019 – Škoda Transportation on viime aikoina voittanut useita Euroopan merkittäviä tarjouskilpailuja moderneilla raitiovaunuilla sekä paikallisjunilla. Viimeisin voittoisa kilpailu on Latvian uudet paikallisjunat. Sopimuksen arvo on noin 250 MEUR.

”Škoda Transtechin Otanmäen tehtaalla on merkittävä rooli Saksan Mannheimin raitiovaunujen sekä Latvian paikallisjunien toimituksissa,“ sanoi Škoda Transportationin myyntijohtaja sekä Škoda Transtechin hallituksen puheenjohtaja Zdenek Majer tiistaina liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin vieraillessa Otanmäen tehtaalla. Majerin mukaan uusien tilausten myötä syntyy satoja uusia työpaikkoja tulevien vuosien aikana. "Suomi on tärkeä kotimarkkina koko konsernille ja kuntien sekä VR Groupin kotimaan tilaukset ovat erittäin tärkeitä Otanmäen tehtaan vakaalle työllisyydelle tulevaisuudessa", lisäsi Zdenek Majer.

Škoda Transtechin toimitusjohtajan Lasse Orren mukaan tilaukset Otanmäen tehtaalta Latviaan alkavat vuonna 2021 ja kestävät vuoteen 2024 asti. Sitä ennen tilauskanta on pyrittävä pitämään yllä siten, että pystymme pitämään täystyöllisyyden Otanmäen tehtailla.

„Uudet tilaukset merkitsevät myös tarvetta uusiin rekrytointeihin. Ammattitaitoisen työvoiman saanti ei ole helppoa, joten tarvitsemme merkittävän määrän muuntokoulutusta Kainuuseen,“ sanoo toimitusjohtaja Orre.

Osa ammattilaisista tulee myös muista maista, joten Škoda Transtechilla toivotaan, että myös Suomessa luovutaan ulkomaisten työntekijöiden tarveharkinnasta.

Lasse Orre
puh: 040 0427 204

Škoda Transtech on suomalainen kiskokalustotoimittaja ja konepajatuotteiden sopimusvalmistaja. Kiskokaluston osalta Škoda Transtech on erikoistunut kaksikerroksisten matkustajavaunujen ja matalalattiaraitiovaunujen valmistamiseen. Konepajatuotteiden sopimusvalmistuksessa Transtech keskittyy keskiraskaisiin hitsattuihin metallirakenteisiin sekä niiden pintakäsittelyyn, varustelemiseen ja testaamiseen käyttövalmiiksi tuotteiksi saakka.