ŠKODA TRANSTECH OY ALOITTAA NEUVOTTELUT SOPEUTTAMISTOIMISTA

Otanmäki, 5.5.2021 - Yhtiön tuotannollinen ja taloudellinen tilanne heikkenee kevään ja kesän aikana huomattavasti. Tuotannon nykyisistä projekteista päättyy VR:n ravintolavaunujen ja Tampereen raitiovaunujen tuotanto. Tästä syystä aloitettavien neuvottelujen tarkoituksena on toteuttaa tarvittavia toimenpiteitä työvoiman käyttöön liittyen. Arvioitu ajankohta mahdollisille toimenpiteille ajoittuu kesän 2021 ja alkuvuoden 2022 välille. Yhtiö ei suunnittele irtisanomisia vaan pyrkii yhdessä henkilöstön kanssa löytämään muita tapoja tilanteen ratkaisemiseksi yhtiön kannattavuus huomioiden.

“On todella valitettavaa, että olemme tilanteessa, jossa joudumme käynnistämään yhteistoimintamenettelyt tuotantotilanteen vuoksi, ja että ne koskevat sekä Otanmäen tuotantoa että Oulun tuotekehitystä. Tilanteeseen on merkittävästi vaikuttanut se, että matkustajavaunujen tuotanto on päättymässä toistaiseksi kokonaan sekä se, että kahden raitiovaunuprojektin välillä on tuotannossa katkos. Toisaalta on todettava, että osa tuotannosta on täysin työllistetty ja tarvitsemme jatkuvasti lisää mm. ammattitaitoisia hitsaajia. Yhteinen projektimme emoyhtiön kanssa, jossa valmistamme saksalaiselle asiakkaalle raitiovaunun korit ja telit, on tuonut merkittävästi lisää työtä tehtaallemme useaksi vuodeksi eteenpäin. Toivon, että muun tuotannon osalta tilanne korjaantuu nopeasti ja pääsemme pikaisesti takaisin kasvun raiteille”, kertoo Juha Vierros, Škoda Transtechin toimitusjohtaja.

Juha Vierros, toimitusjohtaja
Škoda Transtech