SKV-Barometri: Mitkä asiat mietityttävät ensiasunnon ostajia?

SKV-Barometrin mukaan ensiasunnon ostajat pohtivat eniten asunnon ostoprosessin etenemistä, asumisen kustannuksia sekä asunnon ja taloyhtiön remonttitilannetta. SKV Kuopion toimiston myyntijohtaja Irja Savolainen kertoo vinkkejä ja neuvoja ensiasunnon ostajille.

Ensiasunnon ostajat pohtivat asuntoa etsiessään hieman eri asioita kuin jo aiemmin asuntokaupan tehneet ostajat. Viimeisimmässä SKV-Barometrissa tutkittiin, millaisista asioista ensiasunnon ostajat ovat kiinnostuneita ja mitkä asiat mietityttävät heitä.

"Kuluvana vuonna ensiasunnon ostajia on ollut liikkeellä saman verran kuin viime vuonna, ja heille asunnon hyvä kunto ja kohtuullinen hinta ovat tärkeitä kriteerejä. Kysytyimpiä ensiasuntokohteita ovat olleet kerrostalo- tai rivitaloasunnot asuinalueesta riippuen. Ensiasunnon ostajat ovat olleet eniten kiinnostuneita kaksioista ja kolmioista”, kertoo SKV Kuopion toimiston myyntijohtaja Irja Savolainen.

Ensiasunnon ostajat pohtivat eniten asunnon ostoprosessia, asumisen kustannuksia ja taloyhtiön remontteja. Lue Savolaisen vastaukset ensiasunnon ostajien yleisimpiin kysymyksiin:

Mitä ensiasunnon ostajan tulisi kysyä välittäjältä?

”Ensiasunnon ostajan tulisi selvittää luotettavalta välittäjältä taloyhtiön tilanne sekä myytävän huoneiston kuntoon ja mahdolliseen lainaosuuteen liittyvät seikat. Jos esimerkiksi asunnossa on päätetty teettää kosteusmittaus kaupan ehtona, pitää odottaa mittauksen tuloksia ja hyväksyä ne ennen kauppaa. Ammattitaitoinen välittäjä kertoo ensiasunnon ostajalle kaiken, mitä kohteesta tulee tietää ostopäätöksen tueksi.”

Miten ensiasunnon ostoprosessi etenee?

”Aivan ensiksi kannattaa neuvotella rahoitus kuntoon eli pyytää lainalupaus pankilta. Tämän jälkeen voi aloittaa ensimmäisen kodin metsästyksen! Neuvoissa kannattaa luottaa ammattitaitoiseen välittäjään. Kun sopiva kohde löytyy, asunnon ostaja tekee kirjallisen ostotarjouksen ja täyttää yhdessä välittäjän kanssa tarjouskaavakkeen. On syytä muistaa, että asunto-osakkeiden kaupassa tarjous on sitova”, Savolainen muistuttaa.

Mikäli myyjä tekee vastatarjouksen, alkuperäinen tarjous raukeaa. Tällöin asunnon ostaja voi halutessaan neuvotella ja tehdä oman vastatarjouksensa tai vaihtoehtoisesti hyväksyä myyjän esittämän vastatarjouksen. Välittäjä on tässä tilanteessa kaikkia osapuolia varten ja neuvottelee kaupan osapuolten välillä, jotta kauppa syntyisi. Mikäli tarjous hyväksytään, välittäjä huolehtii kaupanjärjestelyistä.

Mitä kaikkea ensiasunnon ostajan tulisi ymmärtää taloyhtiön asiakirjoista?

”Välittäjä on velvollinen kertomaan ostajalle kaiken mahdollisesti ostopäätökseen vaikuttavan tiedon, jotta kauppa on lainmukainen ja turvallinen. Välittäjällä on välityslain mukainen selonottovelvollisuus ja myyjällä välittäjää kohtaan tiedonantovelvollisuus. Myös hyvä välitystapa velvoittaa ja säätelee välittäjän toimintaa” Savolainen sanoo.

Ostajan tulee perehtyä parhaansa mukaan kaikkeen hänelle annettuun tietoon.  Välittäjä käy yhdessä ensiasunnon ostajan kanssa läpi kaikki taloyhtiön paperit.

Mitä ensiasunnon ostajan tulisi kysyä taloyhtiön remonteista?

Yhdessä välittäjän kanssa kannattaa tutustua taloyhtiön kunnossapitotarveselvitykseen. Selvityksestä ilmenee tulevat remontit.

”Eniten kustannuksia aiheutuu isosta LVIS- saneerauksesta eli putki- ja sähköremontista. Muita kalliimpia remontteja ovat ikkuna-, julkisivu- ja kattoremontit. Tuleviin remontteihin on syytä varautua ostopäätöstä tehtäessä”, Savolainen neuvoo.

Irja Savolainen, myyntijohtaja, SKV Kiinteistönvälitys Kuopio
irja.savolainen@skv.fi

Muutoksia SKV Kiinteistönvälityksen johdossa – Anu-Elina Hintsa SKV:n liiketoimintajohtajaksi16.1.2018 14:39Tiedote