Studio Korento

Snookerin Studio Korento Masters päättyi Robin Hullin voittoon - "Otimme mallia lajipyhätöstä"

Tiiviisti pelipöydän äärelle sijoittunut yleisö loi pelaajille Suomen oloissa poikkeuksellisen kovan paineen Englannissa järjestettävän MM-turnauksen tavoin.
Studio Korento Masters pelataan samalla pöydällä, jolla on aiemmin pelattu lajin MM-kisoissa. Kuva: Studio Korento.

Tällä viikolla snookerin EM-kilpailussa Sveitsiä edustava Risto Väyrynen sekä Suomea edustavat Robin Hull, Patrik Tiihonen, Heikki Niva, Jani Kananen, Jirka Maaranen ja Toni Savonen pelasivat onnistuneen valmistautumisturnauksen Studio Korento Mastersissa viime viikonloppuna Pohjois-Karjalan Liperissä.

Turnaus oli Robin Hullin näytöstä. Pelaamistaan 15 erästä hän voitti 14. Finaalissa Hull kaatoi Sveitsin hallitsevan mestarin Risto Väyrysen.

”Jälleen kerran todella onnistunut kisa. Kisa niittää hyvää mainetta, vaikka se pelattiin nyt vasta toisen kerran. Toivon mukaan tästä tulee pysyvä tapahtuma kisakalenteriin", Hull sanoo.

Painetta MM-areenan tyyliin

Turnauksesta tekee suomalaisittain erikoiseksi yleisön läheisyys.

"Tämä on harvoja kotimaan kisoja, joissa on myös reilusti katsojia paikalla. Yleisö tuo tunnelmaan toivottua lisäsuolaa", Hull sanoo.

Peliareenan esikuvana on snookerin MM-kisanäyttämö The Crucible Theatre Englannin Sheffieldissä. Kummallakin peliareenalla ensimmäisillä riveillä istuvat katsojat ovat pelaajista kosketusetäisyydellä.

"Peliolosuhteet ja yleisön luoma paine tuovat kisaan kyllä oman erikoislaatuisen mausteensa", sanoo tiukassa Studio Korento Mastersin välierässä finaalista karsiutunut Patrik Tiihonen.

Laajenemistoiveita ilmassa

Turnauksen järjestäjä Harri Mäenpää sai jälleen toiveita laajentaa turnausta.

"Tämän vuoden turnaukseen pelipäivien ja pelaajien määrä tuplaantuivat. Nyt on esitetty toiveita turnauksen laajentamisesta edelleen, mahdollisista karsintaotteluiden järjestämisestä ja katsomon laajentamisesta", Mäenpää sanoo.

Fanaattinen snookerin harrastaja Mäenpää on rakentanut turnausareenan omaan valokuvausstudioonsa.

"Laji on suurimmaksi osaksi yksinäistä puurtamista. Täällä ollaan kuitenkin yhdessä. Yleisö nauttii, kun se pääsee lähelle pelaajia myös pelien välissä. Pelaajat keskustelevat mielellään yleisön kanssa, mikä on faneille todella tärkeää. Otimme mallia pelipaikan rakentamiseen Sheffieldin painekattilasta ja lajipyhätöstä."

Mahdollisen seuraavan turnauksen suunnitelmia Mäenpäällä ei vielä ole.

"Yhteistyökumppanit ovat ymmärtäneet suomalaisten kovan kiinnostuksen lajia kohtaan. Tämä on antanut mahdollisuuden rakentaa turnaus nyt kaksi kertaa. Jatkoideoita on nytkin jo olemassa, mutta palataan niiden toteutukseen myöhemmin."

Kuvat

Studio Korento
Pitkälammentie 28
83430 Käsämä

040 550 5565https://studiokorento.fi/

Studio Korento on valokuvaus-, lehtikuvaus- sekä mainosvalokuvausalan yritys Liperissä / Joensuussa. Yrittäjä Harri Mäenpää on innokas snooker-fani ja lajin harrastaja, joka on järjestänyt Studio Korento Masters -turnausta vuodesta 2022 lähtien.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Studio Korento