Sofi Oksaselle jälleen kunniamerkki

Suomen ukrainalaiset -yhdistys myönsi Oksaselle kunniamerkin kiitokseksi Ukrainan nostamisesta yleiseen tietoisuuteen.
Kuva: Toni Härkönen

Suomen ukrainalaiset -yhdistys on myöntänyt kirjailija Sofi Oksaselle kunniamerkin ukrainalaisen kulttuurin edistämisestä Suomessa sekä huomion kiinnittämisestä Ukrainaan Euroopassa ja maailmassa.

Oksasen uusin romaani Koirapuisto (2019) sijoittuu Suomeen ja Ukrainaan ja nostaa esiin lapsettomuushoitoihin liittyvän julman bisneksen. Kahdessa aikatasossa etenevä romaani  ottaa kantaa naisen oikeuteen määrätä omasta kehostaan. Teosta on verrattu muun muassa Margaret Atwoodin Orjattaresi-klassikkoromaaniin (The Handmaid's Tale).

Koirapuisto on jo saanut kiittäviä arvioita myös maailmalla. Tänä vuonna teos ilmestyy helmikuussa Ruotsissa ja myöhemmin keväällä muun muassa Tanskassa, Islannissa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa. Romaanista on tehty näytelmäversio, jonka kantaesitys oli Wienin kansallisteatterissa. Parhaillaan esitys on Helsingin kaupunginteatterin Vain parasta minulle -näytelmäkokonaisuudessa.

Sofi Oksanen (s. 1977) on Suomen menestynein ja kansainvälisesti tunnetuin nykykirjailija. Hän on saanut 20 kirjallisuuspalkintoa, mm. Finlandian ja Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon. Oksaselle on aiemmin myönnetty Ranskan Arts et Lettres -ritarikunnan kunniamerkki (2018) ja Maarjamaa Ristin 4. luokan kunniamerkki (2010). Hänen teoksiaan on käännetty yli 50 kielialueelle ja myyty maailmanlaajuisesti miljoonia kappaleita.

Kuva: Toni Härkönen

Auschwitzin rakastavaiset on pakahduttava tositarina mahdottomasta rakkaudesta10.1.2024 08:22:00 EET | Tiedote

Zippi ja David rakastuivat Auschwitzin keskitysleirillä, tapailivat toisiaan salaa muiden vankien avustuksella ja selviytyivät hengissä. Toimittaja-kirjailija Keren Blankfeld on itsekin natsivainoilta selviytyneiden juutalaisten jälkeläinen. Hänen pakahduttava teoksensa “Auschwitzin rakastavaiset” ilmestyy suomeksi yhtä aikaa englanninkielisen alkuperäisteoksen kanssa. Vainojen uhrien muistopäivää vietetään kansainvälisesti 27.1.