Sofi Oksaselle Ranskan Arts et Lettres -ritarikunnan kunniamerkki

Sofi Oksaselle on myönnetty ritarin arvon (Chevalier) Ranskan Arts et Lettres -kunniamerkki. Taiteen ja kirjallisuuden kunniamerkki myönnetään ranskalaisille tai ulkomaalaisille merkittäville saavutuksille taiteen ja kirjallisuuden alalla.

Kunniamerkki on Suomessa myönnetty ritarin arvossa (Chevalier) muun muassa Rosa Liksomille ja Karita Mattilalle ja komentajan arvossa (Commandeur) muun muassa säveltäjä Kaija Saariaholle

Kunniamerkin ovat saaneet ritarin arvossa myös esimerkiksi näyttelijä Mads Mikkelsen ja kirjailija Alice Munro. Kunniamerkki luovutetaan Oksaselle Ranskassa vuoden 2019 alussa.

Sofi Oksanen on palkittu Ranskassa useilla merkittävillä kirjallisuuspalkinnoilla. Vuonna 2010 Oksanen voitti Puhdistus-romaanillaan The FNAC -palkinnon ja vuonna 2012 Prix Femina Étranger -palkinnon.

Lisätiedot:

Milla Palovaara, milla.palovaara@like.fi, p. 040 596 7973

Sofi Oksasen Baby Jane -romaanista elokuva – ensi-ilta Suomen elokuvateattereissa 8. maaliskuuta19.2.2019 13:54:02Tiedote

Sofi Oksasen Baby Jane -romaaniin perustuva elokuva saa Suomen ensi-iltansa Kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3. Elokuvan on ohjannut Katja Gauriloff ja romaanin pohjalta käsikirjoittaneet yhteistyössä Veera Tyhtilä ja Katja Gauriloff. Päärooleissa nähdään Roosa Söderholm, Maria Ylipää, Nelly Kärkkäinen ja Lauri Tilkanen. Elokuvan ovat tuottaneet Joonas Berghäll ja Satu Majava ja sen levittää Future Film Oy. Baby Jane -kirjan elokuvakantinen pokkarilaitos ilmestyy helmikuussa 2019 Silberfeldt Oy:n kustantamana. Kirjassa on erikoisliite, johon näyttelijät ja tekijät ovat kirjoittaneet elokuvan tekoprosessista. Maria Ylipää ja Roosa Söderholm kuvailevat valmistautumistaan Pikin ja Jonnan rooleihin, Katja Gauriloff ja Veera Tyhtilä kertovat suhteestaan romaanin voimakkaaseen tarinaan ja lavastaja Sattva-Hanna Toiviainen paljastaa, kuinka Baby Janen maailma luotiin valkokankaalle. Baby Jane kertoo Pikin ja Jonnan kauniin, mutta traagisen rakkaustarinan. Pikkukaupungin tyttö Jonna (Roosa Söd