SOK:n organisaatio ja toimintamalli uudistuvat

”Olen ensimmäisinä kuukausina pääjohtajan tehtävässäni pyrkinyt muodostamaan asiantuntijoidemme kanssa kuvaa siitä, mikä SOK:lla toimii erinomaisesti ja missä meillä on kehitysmahdollisuuksia. Toimintaympäristö haastaa S-ryhmää voimakkaasti, ja esimerkiksi digitalisaatio, kansainvälinen kilpailu ja kysynnän polarisaatio vaativat meitä jatkuvasti tarkastelemaan toimintamallejamme ja hakemaan muutoskyvykkäintä tapaa organisoitua”, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Tähtäimessä on laajempi kulttuurinmuutos.
“Olemme melko iso organisaatio. SOK-yhtymässä tytäryhtiöineen työskentelee lähes 6000 ihmistä. Nyt alkava muutos kohdentuu ensivaiheessa kiinteimmin SOK:n asiantuntijaorganisaatioon - haluamme kiinnittää jatkossa erityistä huomiota yksiköiden väliseen yhteistyöhön. Samalla modernisoimme johtamistamme ja muutamme kehittämisen tapaamme esimerkiksi ketteriä tiimejä vahvistamalla”, Krook toteaa.
Uudistuksen seurauksena SOK:lla aloittaa 1.5. toimintansa kolme uudella tavalla ryhmiteltyä yksikköä: Vastuullisuus nousee markkinoinnin ja viestinnän keskiöön, ja nämä toiminnot organisoidaan samaan kokonaisuuteen, tekeminen liiketoimintaan vahvasti integroiden. Kaupparyhmän sydämeen, asiakasomistajuuteen, liittyvien entistä digitaalisempien palveluiden kehitysasema vahvistuu uudessa Asiakkuus, IT ja digikehitys -yksikössä muutosjohtaja Sebastian Nyströmin johdolla. Lisäksi strategiatyö irrotetaan omaksi vastuualueeksi ja yksikön uutena vetäjänä ja konsernijohtoryhmän jäsenenä aloittaa 1.5. strategiajohtaja Maria Timgren.
Muutosten yhteydessä mediajohtaja Veli-Pekka Ääri jättää tehtävänsä. Markkinointi, viestintä ja vastuullisuus -yksikön vt. johtajana ja konsernijohtoryhmän jäsenenä toimii 1.5. alkaen vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.Nykyisen henkilöstöjohtajan Susa Nikulan aiemmin jo ilmoitettua siirtyvänsä uusiin haasteisiin S-ryhmän ulkopuolelle vt. henkilöstöjohtajana ja konsernijohtoryhmän jäsenenä aloittaa 1.5. henkilöstöpäällikkö Mari Junnila.
”Nimitysten henkilöstöjohtajan ja Markkinointi, viestintä ja vastuullisuus -yksikön johtajan tehtäviin odotetaan vahvistuvan toukokuun aikana”, kertoo Hannu Krook.
Lisätietoja: SOK, pääjohtaja Hannu Krook, p. 040 593 9199
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme