SOK:n organisaatio ja toimintamalli uudistuvat

”Olen ensimmäisinä kuukausina pääjohtajan tehtävässäni pyrkinyt muodostamaan asiantuntijoidemme kanssa kuvaa siitä, mikä SOK:lla toimii erinomaisesti ja missä meillä on kehitysmahdollisuuksia. Toimintaympäristö haastaa S-ryhmää voimakkaasti, ja esimerkiksi digitalisaatio, kansainvälinen kilpailu ja kysynnän polarisaatio vaativat meitä jatkuvasti tarkastelemaan toimintamallejamme ja hakemaan muutoskyvykkäintä tapaa organisoitua”, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Tähtäimessä on laajempi kulttuurinmuutos.
“Olemme melko iso organisaatio. SOK-yhtymässä tytäryhtiöineen työskentelee lähes 6000 ihmistä. Nyt alkava muutos kohdentuu ensivaiheessa kiinteimmin SOK:n asiantuntijaorganisaatioon - haluamme kiinnittää jatkossa erityistä huomiota yksiköiden väliseen yhteistyöhön. Samalla modernisoimme johtamistamme ja muutamme kehittämisen tapaamme esimerkiksi ketteriä tiimejä vahvistamalla”, Krook toteaa.
Uudistuksen seurauksena SOK:lla aloittaa 1.5. toimintansa kolme uudella tavalla ryhmiteltyä yksikköä: Vastuullisuus nousee markkinoinnin ja viestinnän keskiöön, ja nämä toiminnot organisoidaan samaan kokonaisuuteen, tekeminen liiketoimintaan vahvasti integroiden. Kaupparyhmän sydämeen, asiakasomistajuuteen, liittyvien entistä digitaalisempien palveluiden kehitysasema vahvistuu uudessa Asiakkuus, IT ja digikehitys -yksikössä muutosjohtaja Sebastian Nyströmin johdolla. Lisäksi strategiatyö irrotetaan omaksi vastuualueeksi ja yksikön uutena vetäjänä ja konsernijohtoryhmän jäsenenä aloittaa 1.5. strategiajohtaja Maria Timgren.
Muutosten yhteydessä mediajohtaja Veli-Pekka Ääri jättää tehtävänsä. Markkinointi, viestintä ja vastuullisuus -yksikön vt. johtajana ja konsernijohtoryhmän jäsenenä toimii 1.5. alkaen vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.Nykyisen henkilöstöjohtajan Susa Nikulan aiemmin jo ilmoitettua siirtyvänsä uusiin haasteisiin S-ryhmän ulkopuolelle vt. henkilöstöjohtajana ja konsernijohtoryhmän jäsenenä aloittaa 1.5. henkilöstöpäällikkö Mari Junnila.
”Nimitysten henkilöstöjohtajan ja Markkinointi, viestintä ja vastuullisuus -yksikön johtajan tehtäviin odotetaan vahvistuvan toukokuun aikana”, kertoo Hannu Krook.
Lisätietoja: SOK, pääjohtaja Hannu Krook, p. 040 593 9199
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme