Sokokselta löytyvät tavaratalokaupan parhaat asiakaspalvelijat ja tyytyväisimmät asiakkaat

Asiakaspalvelu on ollut Sokoksen toiminnan ydin sen ensimetreiltä vuodesta 1952 alkaen. Toimintaympäristön muutos ja verkkokaupan kirittämä kilpailu haastoi Sokoksen palaamaan perusarvojen äärelle sekä pohtimaan asiakaspalvelun merkitystä kokonaisvaltaisesti. Vuonna 2018 Sokoksella aloitettiin kunnianhimoinen johtamisen ja asiakaspalvelun kehitystyö. Systemaattinen työ on tuottanut tulosta, sillä Kaupan liiton ja Erikoiskaupan liitto ETU ry:n vuonna 2022 teettämän tutkimuksen mukaan Sokoksen asiakastyytyväisyys ja palvelukokemus on noussut kodin käyttötavara- ja tavarataloketjut -kategorian parhaaksi.
- Kaiken lähtökohtana oli tarve tuntea asiakkaamme entistä paremmin ja ymmärtää odotukset, jotka haluamme jopa ylittää. Avain onnistumiseemme on ollut siinä, että otimme varhaisessa vaiheessa asiakkaat ja henkilöstömme mukaan kehitystyöhön, kertoo Sokoksen kehitysjohtaja Päivi Juntunen.
Laajan taustaselvityksen ja suunnittelun tuloksena syntyi Myyn mielihyvää -asiakaspalveluohjelma, joka lanseerattiin 2020. Ohjelma syntyi asiakkaita kuuntelemalla ja ottamaan heidät mukaan kehittämään toimintaa, joka vastaa monimuotoisen asiakaskunnan tarpeisiin ja odotuksiin entistä paremmin. Myös koko henkilöstö sitoutettiin ja koulutettiin ohjelmaan.
- Uudistimme johtamistapaamme ja palvelufilosofiaamme. Me uskomme, että parhaat asiakaskohtaamiset syntyvät silloin kun myyjillämme on vapaus toimia aidosti omana itsenään ja he pystyvät tuomaan tilanteeseen jotain ainutlaatuista. Tärkeintä on aitous ja se, että asiakas ilahtuu ja tulee positiivisesti yllätetyksi, kuvaa Juntunen.
Systemaattisen kehitystyön mukana parannettiin myös seurantaa ja mittarointia, jolla onnistuminen ja oman työn mielekkyys konkretisoituu. Muutos onkin lisännyt asiakastyytyväisyyden lisäksi myös työtyytyväisyyttä, sillä työlle on nyt selkeä visio ja tavoitteet sekä toimintatavat. Lisäksi esihenkilöitä on koulutettu valmentavaan johtamiseen.
- Tyytyväiset asiakkaat ovat alan parhaiden työntekijöiden tulosta. Vaikka muutos on varmasti tuonut mukanaan myös haasteita, on työtyytyväisyytemme parantunut, mistä olemme erityisen iloisia. Tyytyväiset työntekijät ja tyytyväiset asiakkaat näkyvät myös myynnissämme, mikä kehittyy alaa keskimääräistä paremmin. Meillä onkin nyt erinomainen tilanne jatkaa suomalaisten muodin ja kauneuden luotettavana kumppanina ja arvostetuimpana vaatekauppana myös seuraavat 70 vuotta, Juntunen toteaa.
*Kaupan liiton ja Erikoiskaupan liitto Etu ry:n teettämä Asiakastyytyväisyys vähittäiskauppaan Suomessa 2022 -tutkimus toteutettiin kolmessa Kantar TNS:n Forum-internetpaneelissa: helmi-maaliskuussa, toukokuussa ja elokuussa 2022. Otoksessa on 7 828 15–79-vuotiasta mannersuomalaista. Kukin vastaaja on arvioinut 2–3 kaupan ketjua, ja aineisto koostuu 20 242 asiakasarviosta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Juntunen, SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja, paivi.juntunen(at)sok.fi, puh. 010 768 1023.
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme