Sokokselta löytyvät tavaratalokaupan parhaat asiakaspalvelijat ja tyytyväisimmät asiakkaat

Asiakaspalvelu on ollut Sokoksen toiminnan ydin sen ensimetreiltä vuodesta 1952 alkaen. Toimintaympäristön muutos ja verkkokaupan kirittämä kilpailu haastoi Sokoksen palaamaan perusarvojen äärelle sekä pohtimaan asiakaspalvelun merkitystä kokonaisvaltaisesti. Vuonna 2018 Sokoksella aloitettiin kunnianhimoinen johtamisen ja asiakaspalvelun kehitystyö. Systemaattinen työ on tuottanut tulosta, sillä Kaupan liiton ja Erikoiskaupan liitto ETU ry:n vuonna 2022 teettämän tutkimuksen mukaan Sokoksen asiakastyytyväisyys ja palvelukokemus on noussut kodin käyttötavara- ja tavarataloketjut -kategorian parhaaksi.
- Kaiken lähtökohtana oli tarve tuntea asiakkaamme entistä paremmin ja ymmärtää odotukset, jotka haluamme jopa ylittää. Avain onnistumiseemme on ollut siinä, että otimme varhaisessa vaiheessa asiakkaat ja henkilöstömme mukaan kehitystyöhön, kertoo Sokoksen kehitysjohtaja Päivi Juntunen.
Laajan taustaselvityksen ja suunnittelun tuloksena syntyi Myyn mielihyvää -asiakaspalveluohjelma, joka lanseerattiin 2020. Ohjelma syntyi asiakkaita kuuntelemalla ja ottamaan heidät mukaan kehittämään toimintaa, joka vastaa monimuotoisen asiakaskunnan tarpeisiin ja odotuksiin entistä paremmin. Myös koko henkilöstö sitoutettiin ja koulutettiin ohjelmaan.
- Uudistimme johtamistapaamme ja palvelufilosofiaamme. Me uskomme, että parhaat asiakaskohtaamiset syntyvät silloin kun myyjillämme on vapaus toimia aidosti omana itsenään ja he pystyvät tuomaan tilanteeseen jotain ainutlaatuista. Tärkeintä on aitous ja se, että asiakas ilahtuu ja tulee positiivisesti yllätetyksi, kuvaa Juntunen.
Systemaattisen kehitystyön mukana parannettiin myös seurantaa ja mittarointia, jolla onnistuminen ja oman työn mielekkyys konkretisoituu. Muutos onkin lisännyt asiakastyytyväisyyden lisäksi myös työtyytyväisyyttä, sillä työlle on nyt selkeä visio ja tavoitteet sekä toimintatavat. Lisäksi esihenkilöitä on koulutettu valmentavaan johtamiseen.
- Tyytyväiset asiakkaat ovat alan parhaiden työntekijöiden tulosta. Vaikka muutos on varmasti tuonut mukanaan myös haasteita, on työtyytyväisyytemme parantunut, mistä olemme erityisen iloisia. Tyytyväiset työntekijät ja tyytyväiset asiakkaat näkyvät myös myynnissämme, mikä kehittyy alaa keskimääräistä paremmin. Meillä onkin nyt erinomainen tilanne jatkaa suomalaisten muodin ja kauneuden luotettavana kumppanina ja arvostetuimpana vaatekauppana myös seuraavat 70 vuotta, Juntunen toteaa.
*Kaupan liiton ja Erikoiskaupan liitto Etu ry:n teettämä Asiakastyytyväisyys vähittäiskauppaan Suomessa 2022 -tutkimus toteutettiin kolmessa Kantar TNS:n Forum-internetpaneelissa: helmi-maaliskuussa, toukokuussa ja elokuussa 2022. Otoksessa on 7 828 15–79-vuotiasta mannersuomalaista. Kukin vastaaja on arvioinut 2–3 kaupan ketjua, ja aineisto koostuu 20 242 asiakasarviosta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Juntunen, SOK tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehitysjohtaja, paivi.juntunen(at)sok.fi, puh. 010 768 1023.
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
