Somevaikuttajabarometri 2022: TikTokin suosio kasvussa, Instagram edelleen suosituin media
Viestintätoimisto Manifeston julkaisemaa somevaikuttamista syväluotaava barometri on verkkopohjainen kyselytutkimus, johon vastasi 68 sosiaalisen median vaikuttajaa touko-kesäkuussa 2022. Vastaajiksi kutsuttiin bloggaajia, tubettajia ja Instagram-vaikuttajia sekä muita suosittujen somekanavien sisällöntuottajia.
TikTokin merkitys kasvussa, Instagram suosituin media
Vuonna 2022 ylivoimaisesti eniten käytetty kanava sisällöntuotantoon on Instagram, jota hyödyntää työssään 93 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin kanava on Facebook, jota käyttää 65 prosenttia vastanneista, ja seuraavaksi käytetyin kanava on blogi, jota hyödyntää 62 prosenttia vastaajista.
Somevaikuttajat uskovat erityisesti TikTokin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Vuonna 2022 64 prosenttia uskoo TikTokin kasvavan, kun vuonna 2020 vastaava luku oli 42 prosenttia. Vastaajista TikTokiin tekee sisältöä 23 prosenttia, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Myös Instagramin merkityksen uskotaan edelleen kasvavan. Vastanneista 55 prosenttia uskoo Instagramin hyödyntämisen kasvavan tulevaisuudessa.
Lisäksi YouTuben (27 %) ja podcastien (19 %) merkitysten uskotaan kasvavan vaikuttamisen kanavina edelleen. Vaikka blogin käyttö on viime vuosina vähentynyt, 15 prosenttia vastaajista uskoo myös blogien kasvuun tulevaisuudessa. Tämä korostuu erityisesti avoimissa vastauksissa, joissa ennustettiin hitaamman sisällön uudelleentulemista vastapainona nopeasti kulutettaville visuaalisille videoille ja kuville.
Yritykset ovat ahkeraan yhteydessä – lähes kaikki vaikuttajat kieltäytyneet yritysyhteistyöstä
Yritykset ovat ottaneet yhteyttä kaikkiin kyselyyn vastanneisiin somevaikuttajiin. Yli puolet (58 %) vastanneista saa yrityksiltä yhteydenottoja päivittäin tai useita kertoja viikossa.
Lähes kaikki somevaikuttajat ovat jossain vaiheessa myös kieltäytyneet yritysyhteistyöstä. Keskeisin syy kieltäytymiselle on ollut, että tarjottu tuote tai palvelu ei ole sopinut somevaikuttajan omaan brändiin (94 %). Toiseksi yleisin kieltäytymisen syy on ollut se, että tarjottua korvausta on pidetty työmäärään nähden liian pienenä (82 %). Usein kieltäytyminen on johtunut myös siitä, että korvauksena tarjottiin vain tuotteita tai palveluita (80 %).
Myös tarjotun tuotteen tai palvelun puutteelliseksi koettu vastuullisuus tai luotettavuus ovat olleet keskeisiä syitä yhteistyöstä kieltäytymiselle.
”Yrityksen ja vaikuttajan välisen kaupallisen yhteistyön A ja O on se, että brändit ja arvot kohtaavat. Molemminpuoleisen arvostuksen ollessa aito, yhteistyö tuottaa parhaan tuloksen. Vaikuttajat ovat yhä tarkempia siitä, minkä brändien kanssa he tekevät yhteistyötä, ja myös heidän seuraajansa vaativat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Seuraajat äänestävät jaloillaan tai ainakin kertovat mielipiteensä hyvin selvästi kommenttikentissä”, sanoo Manifeston partneri Jonna Varhama.
Hitaamman sisällön paluu?
Somevaikuttajat uskovat, että somevaikuttaminen ammattimaistuu edelleen. Lisäksi erityisesti videosisältöjen määrän uskotaan kasvavan, samoin nopeasti kulutettavan sisällön. Kentän koetaan myös kaupallistuvan entisestään ammattimaistumisen myötä.
Moni barometriin vastannut uskoo, että blogeille ja muulle hitaalle sisällölle on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona. Ihmisten koetaan arvostavan aiempaa enemmän aitoutta sekä hitaampaa ja rauhallisempaa sisältöä, jossa korostuvat vastuulliset arvot.
Tämä on linjassa myös somevaikuttajien omien ammatillisten motiivien kanssa. Kyselyn perusteella kolme keskeisintä somevaikuttajien tavoitetta ovat toimeentulon saaminen, tiedon ja kokemusten jakaminen sekä ihmisten asenteisiin ja tietoisuuteen vaikuttaminen.
Moni kyselyyn vastannut vaikuttaja uskoo, että nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona myös blogeille, podcasteille ja muulle hitaalle sisällölle on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää. Ihmisten koetaan arvostavan aiempaa enemmän aitoutta sekä hitaampaa ja rauhallisempaa sisältöä, jossa korostuvat vastuulliset arvot. Myös sisällöntuotannon ammattimaisuuden uskotaan edelleen kehittyvän, kun yritysyhteistyö jatkuvasti lisääntyy ja monipuolistuu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna Varhama, partneri
jonna.varhama@manifesto.fi
puh. 050 543 2926
Sofia Manninen, viestintäkonsultti
sofia.manninen@manifesto.fi
puh. 046 600 3540
www.manifesto.fi
Tietoja julkaisijasta
Olemme viestintätoimisto kunnianhimoisille organisaatioille, jotka haluavat tehdä tunnettuudesta liiketoiminnan menestystekijän.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Suomalainen tuoteinnovaatio Moomin Baby Snap Pants yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet – kaupoissa loppuvuodesta22.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Tammisaaressa, Suomen ainoassa vaippatehtaassa vastuullisesti valmistetut Moomin Baby Snap Pants -housuvaipat saapuvat kauppoihin vaippakoko kerrallaan joulukuusta alkaen. Snap Pants -innovaatio yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet, sillä uutuusvaipan avattavat ja suljettavat sivuteipit mahdollistavat housuvaipan vyötärön koon säätämisen aina lapselle täydellisesti istuvaksi.
Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa22.10.2025 08:29:00 EEST | Tiedote
Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on tehnyt merkittävän investoinnin kotimaiseen tuotantoon. Perheyritys tuo Suomeen ja koko Eurooppaan uuden, innovatiivisen vaippamallin Moomin Baby -tuotemerkin alle. Uutuustuotteen myötä Delipap tekee avauksia uusille kansainvälisille markkinoille. Delipap on ainoa kertakäyttöisiä lasten vaippoja ja kuukautissuojia Suomessa valmistava yritys.
Jokavuotinen talvirenkaiden vaihto lähestyy taas – puhdista kesärenkaat ennen kausisäilytystä näillä nikseillä22.10.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Talven tulo ja jäätyvät tienpinnat yllättävät autoilijoita vuodesta toiseen. Renkaiden vaihtoon on kuitenkin hyvä valmistautua ajoissa, sillä loka-marraskuussa ajokelit voivat muuttua nopeasti. Kausivaihdon yhteydessä kannattaa huolehtia myös kesärenkaiden pesusta ja huollosta ennen varastointia, jolloin renkaat ovat heti valmiina käyttöön kevään tullessa. Kesän aikana renkaisiin kertyy likaa, jarrupölyä ja ötököitä, jotka ovat järkevää puhdistaa ennen säilytystä, mikä myös pidentää niiden käyttöikää.
Starship Technologies keräsi rahoituskierroksella 50 miljoonaa dollaria liiketoiminnan laajentamiseen Euroopassa ja Yhdysvalloissa16.10.2025 09:46:05 EEST | Tiedote
Suomessakin vahvan jalansijan saanut robottikuljetusyritys laajentaa toimintaansa lisärahoituksen avulla Euroopan ja Yhdysvaltojen kaupungeissa.
Nyt se on todistettu: Käsistään kätevä kumppani on viehättävä8.10.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Oletko remonttitaitoinen? Onnittelut, se tekee sinusta erityisen viehättävän muiden silmissä. Lattianvalmistaja Pergon teettämä tuore tutkimus osoittaa, että kolme neljästä suomalaisesta – ja erityisesti naisista – kokevat käsistään kätevän kumppanin vetovoimaisena. Neljäsosa suomalaisista ei ole myöskään täysin tyytyväisiä nykytilanteeseensa, vaan toivoisivat kumppaniensa olevan entistä näppärämpiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme