Sommardäckens höstskick har stabiliserats - Den varma sommarens inverkan mindre än väntat
Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen arrangerade tillsammans informativa däckratsior på 30 olika orter 10.–14. september. I ratsiorna kontrollerades däcken på sammanlagt cirka 6 000 person- och paketbilar. Sedan hösten 1997 har man i däckratsiakampanjerna kontrollerat redan över 200 000 däckserier.
Kampanjchef Hannu Lintala konstaterar att däckratsiorna har arrangerats i god anda. Denna gång uppnådde vi inte helt det antal kontrollerade bilar som var målsättningen för kampanjen. ”Bilisterna förhåller sig ytterst positivt till upplysningsverksamhet av detta slag. I konsumentenkäten som gjordes senaste vår, ansåg hela 84 procent av bilisterna att kampanjen var nyttig som befrämjare av trafiksäkerheten”.
Däcktrycket under bättre kontroll
I denna sammanfattning redogörs för resultaten av däckratsiorna som arrangerades i Helsingfors, Jyväskylä, Björneborg, Rovaniemi och i Kuopio med omnejd. Förutom mönsterdjupet kontrollerades också däcktryck och däcktyp på totalt 1 891 bilar. Resultaten på jämförelseorterna ger en antydan om sommardäckens skick också på riksplanet.
Det insamlade undersökningsmaterialet visade att dåliga däck förekom på endast 8,7 procent av bilarna medan motsvarande andel senaste höst på samma jämförelseorter var endast 0,7 procentenheter större (se bilaga 1). I sommardäcksundersökningen klassificeras en bil vars mest slitna däcks mönsterdjup är 0–2 mm, som bil med dåliga däck. Lagens minimikrav på sommardäckens mönsterdjup är 1,6 mm, men säkerhetsrekommendationen i vått väglag är minst 4 millimeter.
I år påträffades en aning mindre bristfälligheter i däcktrycken än tidigare. Minst 0,5 bars skillnader i lufttrycket på däck, som befann sig på samma axel, påträffades hos 4,0 procent eller 1,1 procentenheter mindre än senaste höst (se bilaga 2). Däcktrycket inverkar väsentligt på bilens köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens användningstid.
Ökning av andelen vinterdäck i sommartrafiken
I däckratsiorna innevarande höst påträffades vinterdäck hos 5,1 procent av bilarna medan andelen förra hösten var 1,1 procentenheter mindre (se bilaga 3). Enligt blötförestesterna är ett för nordiska vinterförhållanden avsett dubbfritt vinterdäck i blötföre sämre än ett helt utslitet sommardäck. Det är skäl att även i fortsättningen påminna bilisterna om vikten av att förse sig med däck enligt väglag.
I blötföre presterar sommardäcken klart bättre än vinterdäcken, men i höstens första halka behövs absolut vinterdäck. ”Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt föret och inte enligt kalendern. Detta har också beaktats i den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft år 2020”, påminner Lintala.
Bilagor:
Uppföljning av sommardäckens skick i höstens däckratsior 2014–2018
Bildäcksförbundets sommardäcksundersökning 1997–2016 (undersökningsrapport)
Nyckelord
Kontakter
Kampanjchef Hannu Lintala, Bildäcksförbundet r.f., tfn 020 790 0833
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.
Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Talviloman liikenne edellyttää renkaalta pitoa ja kuskilta rauhallista asennetta14.2.2024 12:07:28 EET | Tiedote
Lomaliikenteeseen lähdetään koko Suomessa talvisissa olosuhteissa. Hyväkuntoisten talvirenkaiden ohessa se merkitsee sitä, että matkalle on pukeuduttava oikein ja varmistettava, että autosta löytyvät riittävät varusteet kylmässä pärjäämiseen.
Tarkasta talvirenkaat ennen joululiikenteeseen lähtöä20.12.2023 05:12:00 EET | Tiedote
Viikonloppuna alkava joululomien menoliikenne edellyttää kiireen jättämistä taakse ja hyväkuntoisia talvirenkaita. Joulunpyhien aikana Suomen teillä voi tulla vastaan lähes mitä tahansa talven keliä, joista varmaa on vain liukkaus.
Talvirenkaat on vaihdettava alle nyt27.10.2023 01:36:00 EEST | Tiedote
Talvirengaskausi alkaa keskiviikkona 1. marraskuuta, mutta kylmät kelit ovat saaneet autoilijat vaihtamaan talvirenkaita ennakoivasti. Talvirengaskaudella oikeasta ja keliin sopivasta rengastuksesta vastaa aina ajoneuvon kuljettaja.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum