Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Sommardäckens höstskick har stabiliserats - Den varma sommarens inverkan mindre än väntat

Jaa

I däckratsiorna som arrangerades i början av september visade det sig att sommardäckens skick var bättre än väntat trots den rekordvarma sommarperioden. Enligt förhandsuppgifterna från jämförelseorterna påträffades dåliga däck på knappt 9 procent av bilarna. 4 procent hade brister i däckens lufttryck och med vinterdäck körde cirka 5 procent av bilisterna.

Andelen bilar med dåliga däck i höstens däckratsior håller på att stabiliseras runt 10 %, då andelen i början av uppföljningsperioden i slutet på 1990-talet var över 20 %.
Andelen bilar med dåliga däck i höstens däckratsior håller på att stabiliseras runt 10 %, då andelen i början av uppföljningsperioden i slutet på 1990-talet var över 20 %.

Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen arrangerade tillsammans informativa däckratsior på 30 olika orter 10.–14. september. I ratsiorna kontrollerades däcken på sammanlagt cirka 6 000 person- och paketbilar. Sedan hösten 1997 har man i däckratsiakampanjerna kontrollerat redan över 200 000 däckserier.

Kampanjchef Hannu Lintala konstaterar att däckratsiorna har arrangerats i god anda. Denna gång uppnådde vi inte helt det antal kontrollerade bilar som var målsättningen för kampanjen. ”Bilisterna förhåller sig ytterst positivt till upplysningsverksamhet av detta slag. I konsumentenkäten som gjordes senaste vår, ansåg hela 84 procent av bilisterna att kampanjen var nyttig som befrämjare av trafiksäkerheten”.

Däcktrycket under bättre kontroll

I denna sammanfattning redogörs för resultaten av däckratsiorna som arrangerades i Helsingfors, Jyväskylä, Björneborg, Rovaniemi och i Kuopio med omnejd. Förutom mönsterdjupet kontrollerades också däcktryck och däcktyp på totalt 1 891 bilar. Resultaten på jämförelseorterna ger en antydan om sommardäckens skick också på riksplanet.

Det insamlade undersökningsmaterialet visade att dåliga däck förekom på endast 8,7 procent av bilarna medan motsvarande andel senaste höst på samma jämförelseorter var endast 0,7 procentenheter större (se bilaga 1). I sommardäcksundersökningen klassificeras en bil vars mest slitna däcks mönsterdjup är 0–2 mm, som bil med dåliga däck. Lagens minimikrav på sommardäckens mönsterdjup är 1,6 mm, men säkerhetsrekommendationen i vått väglag är minst 4 millimeter.

I år påträffades en aning mindre bristfälligheter i däcktrycken än tidigare. Minst 0,5 bars skillnader i lufttrycket på däck, som befann sig på samma axel, påträffades hos 4,0 procent eller 1,1 procentenheter mindre än senaste höst (se bilaga 2). Däcktrycket inverkar väsentligt på bilens köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens användningstid.

Ökning av andelen vinterdäck i sommartrafiken

I däckratsiorna innevarande höst påträffades vinterdäck hos 5,1 procent av bilarna medan andelen förra hösten var 1,1 procentenheter mindre (se bilaga 3). Enligt blötförestesterna är ett för nordiska vinterförhållanden avsett dubbfritt vinterdäck i blötföre sämre än ett helt utslitet sommardäck. Det är skäl att även i fortsättningen påminna bilisterna om vikten av att förse sig med däck enligt väglag.

I blötföre presterar sommardäcken klart bättre än vinterdäcken, men i höstens första halka behövs absolut vinterdäck. ”Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt föret och inte enligt kalendern. Detta har också beaktats i den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft år 2020”, påminner Lintala.

Bilagor:

Uppföljning av sommardäckens skick i höstens däckratsior 2014–2018

Bildäcksförbundets sommardäcksundersökning 1997–2016 (undersökningsrapport)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kampanjchef Hannu Lintala, Bildäcksförbundet r.f., tfn 020 790 0833

Kuvat

Andelen bilar med dåliga däck i höstens däckratsior håller på att stabiliseras runt 10 %, då andelen i början av uppföljningsperioden i slutet på 1990-talet var över 20 %.
Andelen bilar med dåliga däck i höstens däckratsior håller på att stabiliseras runt 10 %, då andelen i början av uppföljningsperioden i slutet på 1990-talet var över 20 %.
Lataa
Bilaga 1. Bilar med dåliga däck i däckratsiorna 2014–2018 (%)
Bilaga 1. Bilar med dåliga däck i däckratsiorna 2014–2018 (%)
Lataa
Bilaga 2. Stora däcktrycksskillnader på jämförelseorterna 2014–2018 (%)
Bilaga 2. Stora däcktrycksskillnader på jämförelseorterna 2014–2018 (%)
Lataa
Bilaga 3. Bruk av vinterdäck på jämförelseorterna 2014–2018 (%)
Bilaga 3. Bruk av vinterdäck på jämförelseorterna 2014–2018 (%)
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

En två euros slant är en billig livförsäkring11.4.2019 10:57:00 EESTTiedote

Påsktrafikens säkerhet ökar med riktigt däckval. För bilister som styr kosan norrut lönar det sig att byta till sommardäck först efter påskhelgen. För bilister som vill byta till sommardäck tidigare, är det skäl att omgående reservera tid för däckbyte, genom att bytessäsongen redan är i full gång. De viktigaste redskapen för dem som själva byter däck är en bastant domkraft och övrig rejäl utrustning samt en två euros slant, som obönhörligt avslöjar mönsterdjupet.

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme