SONK-taustainen Yannick Lahti on valittu SDP:n eurovaaliehdokkaaksi

Yannick Lahti eurovaaliehdokkaiden julkistamistilaisuudessa Paasitornissa.

Yannick Lahti valittiin viime torstaina SDP:n eurovaaliehdokkaaksi. Tällä hetkellä hän tekee Bolognassaväitöskirjaansa  eurooppalaisesta populistisesta poliittisesta retoriikasta. Hän on valmistunut maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan puheviestintä. Yannick on toiminut viime vuosina osaston puheenjohtajana sekä ollut vaikuttamassa muun muassa YESin kongressissa.

"Minulle eurooppalaisuus ja kansainvälisyys ovat aina olleet tärkeitä asioita. Sosialidemokraattisten ja eurooppalaisten arvojen nostaminen vuonna 2019 on äärimmäisen tärkeää kun Euroopan unioni etsii suuntaansa. Lähdin eurovaaleihin koska haluan rakentaa huomisen Eurooppaa. Haluan esittää sosialidemokraattisten arvojen mukaisia vaihtoehtoja helpoille populistisille heitoille. Eurooppalaisuus on itselleni arvo jo sinänsä, voin olla paitsi flaamilainen, myös keskisuomalainen. Tämä on sitä, mistä eurooppalaisuus parhaimmillaan on", Lahti kertoo.

Yannickia kiehtoi demariopiskelijoissa erityisesti kansainvälisyys ja eurooppalaisten arvojen esille tuominen. "Opiskelijana oli luonnollista liittyä SONKiin. Demariopiskelijat on yksi kansainvälisimpiä opiskelijajärjestöjä Suomessa, kokoaan suurempi tekijä joka on profiloitunut erityisesti eurooppalaisuuden puolestapuhujana. Moni SDP:n vaikuttaja on lähtenyt alkujaan SONKin kautta maailmalle, itsekin sain ensikosketuksia kansainväliseen politiikkaan YESin kongressin kautta 2017 Saksassa. En olisi ehkä lähtenyt omin avuineni ehdokkaaksi ilman järjestössä saamieni ystävien kannustusta ja tukea! SONK vaikuttaa olevan melkoinen ohituskaista kansainvälisessä politiikassa", Lahti toteaa.

"Masentavista YYA-aikojen suomettumisista ollaan päästy Suomessa irti: tässäkin muuten SONK oli ensimmäisiä järjestöjä jotka uskalsivat katsoa rohkeasti eteenpäin. Järjestö on jatkanut siitä lähtien visiointia paremmasta, yhteisestä Euroopasta. Haluan olla viemässä europarlamentaarikkona Suomea eurooppalaisen päätöksenteon ytimeen, tarjota kestäviä, sosialidemokraattisia vaihtoehtoja. Sosialidemokraattisista ja eurooppalaisista arvoista kuten tasa-arvosta, demokratiasta, sananvapaudesta tai ihmisoikeuksista ei voida ikinä neuvotella. Demarit ovatkin tulevaisuuden liike"

Eurovaalien äänestys alkaa 23. toukokuuta.

Yannick Lahti,

Topi Kytölehto,

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Yannick Lahti eurovaaliehdokkaiden julkistamistilaisuudessa Paasitornissa.

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis