SONK-taustainen Yannick Lahti on valittu SDP:n eurovaaliehdokkaaksi

Yannick Lahti eurovaaliehdokkaiden julkistamistilaisuudessa Paasitornissa.

Yannick Lahti valittiin viime torstaina SDP:n eurovaaliehdokkaaksi. Tällä hetkellä hän tekee Bolognassaväitöskirjaansa  eurooppalaisesta populistisesta poliittisesta retoriikasta. Hän on valmistunut maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan puheviestintä. Yannick on toiminut viime vuosina osaston puheenjohtajana sekä ollut vaikuttamassa muun muassa YESin kongressissa.

"Minulle eurooppalaisuus ja kansainvälisyys ovat aina olleet tärkeitä asioita. Sosialidemokraattisten ja eurooppalaisten arvojen nostaminen vuonna 2019 on äärimmäisen tärkeää kun Euroopan unioni etsii suuntaansa. Lähdin eurovaaleihin koska haluan rakentaa huomisen Eurooppaa. Haluan esittää sosialidemokraattisten arvojen mukaisia vaihtoehtoja helpoille populistisille heitoille. Eurooppalaisuus on itselleni arvo jo sinänsä, voin olla paitsi flaamilainen, myös keskisuomalainen. Tämä on sitä, mistä eurooppalaisuus parhaimmillaan on", Lahti kertoo.

Yannickia kiehtoi demariopiskelijoissa erityisesti kansainvälisyys ja eurooppalaisten arvojen esille tuominen. "Opiskelijana oli luonnollista liittyä SONKiin. Demariopiskelijat on yksi kansainvälisimpiä opiskelijajärjestöjä Suomessa, kokoaan suurempi tekijä joka on profiloitunut erityisesti eurooppalaisuuden puolestapuhujana. Moni SDP:n vaikuttaja on lähtenyt alkujaan SONKin kautta maailmalle, itsekin sain ensikosketuksia kansainväliseen politiikkaan YESin kongressin kautta 2017 Saksassa. En olisi ehkä lähtenyt omin avuineni ehdokkaaksi ilman järjestössä saamieni ystävien kannustusta ja tukea! SONK vaikuttaa olevan melkoinen ohituskaista kansainvälisessä politiikassa", Lahti toteaa.

"Masentavista YYA-aikojen suomettumisista ollaan päästy Suomessa irti: tässäkin muuten SONK oli ensimmäisiä järjestöjä jotka uskalsivat katsoa rohkeasti eteenpäin. Järjestö on jatkanut siitä lähtien visiointia paremmasta, yhteisestä Euroopasta. Haluan olla viemässä europarlamentaarikkona Suomea eurooppalaisen päätöksenteon ytimeen, tarjota kestäviä, sosialidemokraattisia vaihtoehtoja. Sosialidemokraattisista ja eurooppalaisista arvoista kuten tasa-arvosta, demokratiasta, sananvapaudesta tai ihmisoikeuksista ei voida ikinä neuvotella. Demarit ovatkin tulevaisuuden liike"

Eurovaalien äänestys alkaa 23. toukokuuta.

Yannick Lahti,

Topi Kytölehto,

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Yannick Lahti eurovaaliehdokkaiden julkistamistilaisuudessa Paasitornissa.

Ei ruusuja, vaan tasa-arvoa Suomen uusi hallitus8.3.2019 14:30:10 EETTiedote

Naistenpäivä on historiallinen jäänne siltä ajalta, kun tasa-arvon tavoitteluksi riitti kerran vuodessa asian pahoitteleminen äideille, tyttärille ja vaimoille. Sekä sen kuuluisan ruusun antaminen. Yhden päivän voimalla naiset joutuvat kestämään Euroopan pahinta lähisuhdeväkivaltaa, miehiä huonompaa palkkausta ja epävakaata työmarkkina-asemaa. Suurin osa korkeakouluopiskelijoista on naisia, mutta korkeampi koulutusaste ei siltikään näyttäydy korkeampana palkkauksena tai johtotehtävien jakautumisessa. Rahan sanotaan olevan yhteiskunnassamme arvostuksen todellinen mittari, ja nykyinen hallitus on todellakin näyttänyt mitkä sen arvot ovat. Tällä hallituskaudella tasa-arvo on ottanut merkittäviä askeleita taaksepäin. Erityisen miesvaltaisia ovat hallituspuolueiden keskustan ja sinisten eduskuntaryhmät, ja tämä on näkynyt karulla tavalla hallituksen politiikassa. Tasa-arvon vastaiset teot ovat surullista luettavaa suomalaiselle yhteiskunnalle. Ensin hallitukselta unohtui tasa-arvosuunnitelm

Toisen asteen opinto-ohjaus tarvitsee lisäresursseja6.3.2019 14:19:47 EETTiedote

Jokin aikaa sitten Helsingin Sanomissa julkaistiin artikkeli nimeltä Liikaa vaihtoehtoja, joka keskittyi multipotentiaaleihin. Multipotentiaalit ovat artikkelin mukaan henkilöitä, joilla ei ole kutsumusta tietylle alalle vaan useita kiinnostuksen kohteita. Artikkelissa puhuttiin myös siitä, kuinka toisella asteella pitäisi valita oma urapolku ja entäpä jos ei ole selvää suuntaa mihin jatkaa. Multipotentiaali tai ei, mutta toisella asteella pitäisi osata vastata vastata siihen lopullisen tuntuiseen ja vähän pelottavaankin kysymykseen “mikä musta tulee isona”. Olen itse valmistunut ylioppilaaksi 2015 ja oman kokemukseni perusteella lukio-opetuksessa opinto-ohjaus painottui nimenomaan lukiokurssien valintaan eikä niinkään jatko-opintojen suunnitteluun. Itse päädyin opiskelemaan vasta välivuoden jälkeen ja nyt vietän uutta välivuotta pohtien mitä oikeastaan haluaisin tehdä. Moni muu on kokenut saman. Koulutus kannattaa -selvityksen (2015) mukaan noin 30 prosenttia ylioppilastutkinnon suori