Sophia Ehrnroothin valokuvataidekirja kuvaa nuorten jalkapalloilijoiden unelmointia mestaruudesta

Helsinkiläinen kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth on dokumentoinut nuoria jalkapalloilijoita vuodesta 2013 lähtien. Vuosien varrella otettuja kuvia ja niiden taakse kätkeytyviä haaveita ja pettymyksiä on koottu 23.3.2021 julkaistavaan Dream of Championship -valokuvataidekirjaan. Kirjassa Ehrnrooth ja kuraattori Mika Hannula käsittelevät leikin ja unelmoinnin merkitystä.

Sophia Ehrnrooth: Dream of Championship. Parvs, 2021.

Helsinkiläinen kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth on dokumentoinut nuoria jalkapalloilijoita vuodesta 2013 lähtien. Vuosien varrella otettuja kuvia ja niiden taakse kätkeytyviä haaveita ja pettymyksiä on koottu 23.3.2021 julkaistavaan Dream of Championship -valokuvataidekirjaan. Kirjassa Ehrnrooth ja kuraattori Mika Hannula käsittelevät leikin ja unelmoinnin merkitystä.

Inspiraation lähteenä on Ehrnroothin oma poika, jonka jalkapalloharrastuksen kautta taiteilijalle avautui näkymä unelmoinnin ja fanituksen maailmaan. Vaikka kirjan aihe on jalkapallo, se käsittelee myös yleisesti sitä ohikiitävää hetkeä ja ikävaihetta ihmisen elämässä, jolloin kaikki tuntuu olevan mahdollista.

”Haluan herättää keskustelua nuorten unelmoinnista ja sen mahdollistamisesta. Taiteen antamin vapauksin myös kritisoin niitä urheilumaailman puolia, jotka helposti tappavat pelistä leikin ja ilon. Luovuus ja vapaus kehittyä omassa tahdissaan on tärkeää niin taiteessa kuin urheilussakin”, Sophia Ehrnrooth toteaa.

Sophia Ehrnrooth valmistui kuvataiteilijaksi Kuvataideakatemiasta vuonna 1990. Hänen jalkapalloaiheisia teoksiaan on ollut esillä Suomessa, Sarajevossa, Roomassa ja Kiotossa. Lyhytelokuva Dream of Championship (2017) sai kriitikon kunniamaininnan vuoden 2018 DocPoint-festivaaleilla. Keväällä 2021 Ehrnroothin jalkapalloaiheinen teoskokonaisuus täydentyy Helsingissä, Töölön jalkapalloareenalla järjestettävällä, julkisen tilan installaatiolla Unelmien kenttä.

Sophia Ehrnrooth: Dream of Championship. Parvs, 2021.
Sophia Ehrnrooth – Dream of Championship -kirjan kansi. Parvs 2021
Sophia Ehrnrooth: Matsin jälkeen, 2015, Myllyhalli Arena, pigmenttivedos silisec, 50 x 70 cm
Sophia Ehrnrooth: Tilanteita, 2015/2020, Studio Kaapelitehdas, Helsinki
Sophia Ehrnrooth: Unelma mestaruudesta, 2015, Madeira, Portugali, pigmenttivedos silisec, 75 x 100 cm

Kustannusosakeyhtiö Parvs on taidekirjoihin ja arkkitehtuurijulkaisuihin erikoistunut kustantamo, joka on perustettu vuonna 2006.