Sopu kaukana mekaanisen metsäteollisuuden sovittelussa; Teollisuusliitto aloittamassa lakkoilun, sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulku

Metsäteollisuus ry:n ja Teollisuusliiton sovittelu ei torstaina tuottanut ratkaisua uusista työehdoista. Näillä näkymin mekaanisessa metsäteollisuudessa alkaa lakko ja sen jälkeen kuuden vuorokauden työsulku ensi viikolla.

Metsäteollisuus ry:n ja Teollisuusliiton sovittelu mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksesta jatkui tänään torstaina tuloksettomina. Osapuolet tapasivat valtakunnansovittelijan toimistossa, mutta sovintoesitystä uusista työehdoista ei tällä erää vielä tehty.

– Valitettavasti sovittelussa ei ole edistytty. Nyt ollaan sitten toista viikkoa jäähyllä, ja katsotaan muuttuuko tilanne, Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén sanoo.

Teollisuusliitto on maanantaina aloittamassa laajat kolmen päivän lakot vientiteollisuudessa. Lakko katkaisee tuotannon useilla sahoilla, vaneri-, viilu- ja liimapuutehtailla eri puolella maata.

Lakkoilun jälkeen mekaanisessa metsäteollisuudessa alkaa kuuden vuorokauden työsulku. Sen aikana Teollisuusliittoon kuuluvia työntekijöitä ei päästetä töihin eikä heille makseta palkkaa 32:lla sahalla, vaneri-, viilu- ja liimapuutehtailla.

Metsäteollisuus ry turvautuu työsulkuun vauhdittaakseen sopimista uusista työehdoista Teollisuusliiton neuvottelijoiden kanssa. Teollisuusliiton halu päästä yhteistyössä sopimukseen on ollut heikko, ja se on pyrkinyt lähinnä yksipuolisesti lyhentämään työaikaa.

– Sahoilla ja vaneritehtailla kiky-tunnit ovat olleet erittäin tärkeitä ja niiden avulla on pystytty edistämään kilpailukykyä. Meillä on valmius nopeastikin sopia kilpailukykyä parantavista työehdoista, Hollmén jatkaa.

Metsäteollisuus ry tavoittelee tes-kierroksella vastuullisesti kilpailukykyä parantavia työehtosopimuksia. Laskevassa talous- ja suhdannetilanteessa työehdoilla voidaan merkittävästi vaikuttaa suomalaisten tehtaiden elinkelpoisuuteen, varsinkin kun mekaaninen metsäteollisuus on jo pidempään kärsinyt kannattavuusongelmista.

Suomalaiset sahat ja vaneritehtaat kilpailevat huomattavasti alhaisemman kustannustason alueiden, kuten Baltian, Puolan ja Venäjän, tuotannon kanssa. Esimerkiksi Viroon verrattuna työvoimakustannukset ovat Suomen vaneritehtailla noin kolminkertaiset.

Koska työvoimakustannukset ovat korkeat, tulisi työehtojen mahdollistaa mahdollisimman tehokas tuotannon ja työajan järjestäminen. Tehtaiden kilpailukyky parantuisi, jos työehtosopimukset lisäisivät mahdollisuuksia nostaa tehtaiden käyntiastetta sekä vaihtoehtoja lomien sijoitteluun.

Työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687

Budjettiesitys ei paranna metsäteollisuuden kilpailukykyä16.9.2020 17:34:20 EESTTiedote

Hallituksen budjettiriihessä tehdyt päätökset lisäävät ensiarvioiden mukaan metsäteollisuuden kustannuksia, kuitenkin vähemmän kuin hallitusohjelman pohjalta oli odotettavissa. Budjettiesityksessä on myönteisiä asioita kuten teollisuuden sähköveron lasku EU-minimiin ja päästökauppakompensaation korvaava teollisuuden sähköistämistuki. Kilpailukykyä heikentäviin energiapoliittisiin ratkaisuihin tulee siirtymäaikoja ja korvaavia toimenpiteitä. Pitkän aikavälin teollisuuspoliittinen linja jää yhä valitettavan avoimeksi ja työllisyystoimet lykkääntyvät jälleen.

Kotimaiselle puulle on kysyntää8.9.2020 13:06:41 EESTTiedote

Tammi-elokuussa 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten puun ostomäärä yksityismetsistä oli 17 prosenttia pienempi kuin edellisenä vuonna samalla ajanjaksolla. Siitä huolimatta kaikille puutavaralajeille on nyt kysyntää. Hyvin toimivat ja avoimet puumarkkinat ovat edellytys kotimaisen puun käytölle. Metsätalouden kannustejärjestelmän rahoituksen taso tulee säilyttää ennallaan syyskuun puolivälin budjettiriihessä, jotta metsät säilyvät hyvässä kasvukunnossa.