Sorateiden syysmuokkauksiin ja kunnostuksiin sääolosuhteilla on merkittävä vaikutus (Keski-Suomi, Itä-Suomi)

Syksyn lumi-, räntä- sekä vesisateet ovat tuoneet haasteita sorateiden hoitoon, ja tienkäyttäjäpalautteita niiden huonosta kunnosta on tullut runsaasti. ELY-keskuksen vastuulla olevia sorateitä Keski- ja Itä-Suomessa on yhteensä noin 10 000 km, joka on noin 47 % koko alueen maantieverkosta. Alueen sorateiden hoito sisältyy 21 maanteiden hoitourakkaan, joissa sorateiden pituus vaihtelee noin 300 km:stä 730 km:iin.

Sorateiden pinnat pyritään syksyisin tasaamaan ja saattamaan oikeaan sivukaltevuuteen ennen talven tuloa. Toimenpiteen tavoitteena on estää syyssateiden aikana reikiintyneen ja urautuneen tienpinnan jäätyminen epätasaisena. Oikealla ajoituksella on kuitenkin suuri vaikutus sen onnistumiselle. Pitkittyvä talven tulo, sateinen sää ja monin paikoin käytettävissä olevan niukan rahoituksen vuoksi sorateille muodostunut korjausvelka vaikeuttavat niiden kunnostusta.

– Soratiestöllä on monin paikoin puutteita kulutuskerroksien paksuuksissa ja poikkileikkaukset ovat levinneet muodottomiksi. Tällaisten teiden oikeaoppinen muokkaus sekä tasaus on vaikeaa. Varsinkin sateisilla säillä tasauksen yhteydessä ne liejuuntuvat helposti, reikiintyvät uudelleen nopeasti ja pintaan nousee ylisuuria kiviä, kertoo kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen.

Pintakelirikkoa soratiestöllä esiintyy myös syksyisin, kun ilman lämpötila on matala ja kosteuspitoisuus suuri sekä veden haihtuminen tien pinnasta hyvin vähäistä.

– Pahimmalta syyskelirikolta on vielä vältytty, mutta sääolosuhteilla on suuri merkitys raskaan liikenteen lisäksi sen muodostumiselle. Raskasta liikennettä olisi nyt syytä välttää mahdollisuuksien mukaan pehmenevillä sorateillä, Partanen toivoo.

Tällä hetkellä syyskelirikon vuoksi painorajoitettuna (12 tn) alueella on maantie 16109 Jokijärvi-Rakola Pielaveden ja Tervon rajalla Pohjois-Savossa. Painorajoitettu alue on pituudeltaan noin 3,7 km.

Urakoitsijoilta on sorateiden syysmuokkausten lisäksi edellytetty valmiutta nopeisiin toimiin sään muutostilanteissa. Soratiet pyritään pitämään liikennöitävässä kunnossa, huomioiden kuitenkin hoidettavan verkon laajuus sekä sääolosuhteet.

Kunnossapitoyksikön päällikkö
Vesa Partanen
ELY-keskus

Kokemäenjoen vesivisio2050, Vuoden vesiteko -kunniamaininta Pro Kuivasjärvi ry:lle (Varsinais-Suomi, Etelä-Pohjanmaa, Pirkanmaa, Häme)8.12.2021 15:08:41 EET | Tiedote

Vesivisio 2050 on tavoitetila Kokemäenjoen vesistöalueen vesivarojen tulevaisuudesta vuoteen 2050 saakka. Vuodesta 2020 alkaen vesivisiotyötä koordinoiva ohjausryhmä on jakanut vuosittain Vuoden vesiteko -tunnustuksen yksittäiselle ihmiselle tai organisaatiolle, joka on ansiokkaasti edistänyt vesienhoitoa joko koko Kokemäenjoen vesistöalueella tai jollakin rajatummalla valuma-alueella. Kunniamaininnan sai tänä vuonna Pro Kuivasjärvi ry Parkanosta. Lämpimät onnittelut!

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.