Sörnäisten metroasemalla alkamassa lippuhallin perusparannus

Sörnäisten metroaseman lippuhallin perusparannustyöt on suunniteltu alkavaksi kesällä 2021. Metroasema on matkustajien käytössä koko remontin ajan. Helsingin kaupunginhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 10.5.2021. Lopullisen päätöksen perusparannuksen käynnistämisestä tekee kaupunginvaltuusto.

Havainnekuva Sörnäisten metroaseman lippuhallista. Kuva: HMT Arkkitehdit Oy.

Mikäli kaupunginvaltuusto hyväksyy hankkeen, metroaseman katu- ja lippuhallitason tilat peruskorjataan kokonaisuudessaan. Lippuhallissa uusitaan liiketilat, yleisökäytävän ja porraskäytävien pintarakenteet ja varusteet sekä valaistus.

Metroaseman energiatehokkuus paranee, kun rakenteiden lämmöneristystä parannetaan ja talotekniikkaa uusitaan.

Metroaseman A-sisäänkäynti Vaasanpuistikossa puretaan osittain ja uusitaan lasirakenteisena. G- ja E-sisäänkäyntien kaiteet ja pintarakenteet uusitaan. Vaasanpuistikon B-sisäänkäynnillä uusitaan kaksi hissiä. Lisäksi Vaasanpuistikon aukiolla rakennetaan uusi lippuhallin kannen vesieristys ja paineentasauskuilun julkisivuverhous. Metroaseman yleisöopasteet uusitaan.

Lippuhallin perusparannustyöt tehdään vaiheittain niin, että asema on matkustajien käytössä koko remontin ajan. Töiden ajan lippuhallissa on väliaikaisia kulkujärjestelyjä, ja osa käytävästä on kerrallaan matkustajien käytössä. Metroaseman viidestä sisäänkäynnistä neljä on aina käytössä, samoin toinen hisseistä.

Peruskorjaus toteutetaan esteettömyyden periaatteita noudattaen ja lippuhallitason lattialaatoitukseen asennetaan näkövammaisten opasteet. A- ja B-sisäänkäynneille asennetaan äänimajakat.

Arvioidun aikataulun mukaan perusparannustyöt valmistuvat keväällä 2023.

Sörnäisten metroasema on otettu käyttöön vuonna 1984. Perusparannuksen tavoitteena on kohentaa metroaseman ulkonäköä ja käytettävyyttä sekä parantaa alueen turvallisuutta.

Metroaseman matkustajamäärät ovat jatkuvasti kasvaneet itäisten ja pohjoisten kaupunginosien sekä pohjoisten kehyskuntien lisääntyneen asunto- ja työpaikkarakentamisen myötä. Ennusteiden mukaan matkustajamäärät tulevat lisääntymään edelleen.

HKL, projektipäällikkö Petteri Nieminen, p. 09 310 20928

Havainnekuva Sörnäisten metroaseman lippuhallista. Kuva: HMT Arkkitehdit Oy.

Helsingin uuden pikaratikan kuvausmahdollisuus medialle19.4.2021 09:01:56 EEST | Tiedote

Seudun ensimmäinen pikaratikka saapui Helsinkiin 9.4., ja tekniset koeajot on aloitettu. Medialla on nyt mahdollisuus tulla tutustumaan vaunuun. Koronatilanteesta johtuvien rajoitusten takia osallistujamäärää on rajoitettu, emmekä voi taata, että kaikki halukkaat mahtuvat mukaan. Vaunu on tutustuttavissa ja valokuvattavissa torstaina 22.4. HKL:n Vallilan varikon pihalla, varikon keskustan puoleisessa päädyssä osoitteessa Hämeentie 86. Jotta vaunuun pääsee tutustumaan, edellytetään medioilta oman, 15 minuutin ajan varaamista osoitteessa www.vello.fi/HKL. Ilman varattua aikaa varikon alueelle ei voida päästää. Kaikilta edellytetään myös kasvomaskin käyttöä vierailun ajan.