I Kartongmatchen utarbetade lågstadieelever nya anvisningar för sortering av kartongförpackningar. Vinnarna i tävlingen pryder nu Rinki-ekopunkter i Hyvinge, Riihimäki, Kyrkslätt, Lovisa och Fredrikshamn.
Sorteringsanvisningar som tecknats av skolelever pryder många Rinki-ekopunkter under sommaren.

På sidorna av många kartongförpackningskärl på Rinki-ekopunkterna syns denna sommar sorteringsanvisningar som tecknats av barn. Elevernas verk ingick i skolornas Kartongmatchen, för vilken Rinki planerade en tävlingsuppgift. De skolklasser som deltog i uppgiften fick först hemma öva att sortera kartongförpackningar och sedan utifrån vad de lärt sig utarbeta anvisningar för att sortera kartongförpackningar.

Syftet med tävlingen är att öka återvinningen av kartongförpackningar och att vara ett enkelt och roligt sätt för skolbarn att lära sig återvinning.

”Rinki vill uppmuntra människor att sortera sitt förpackningsavfall och föra det till återvinningen. Genom Kartongmatchen lär barnen sig att sortera redan vid ung ålder”, säger Rinkis kommunikationschef Anna Mäkelä.

”Man får gott samvete när man sorterar”

Vinnarna i tävlingen utsågs både i serien klass 1–3 och i serien klass 4–6 utifrån hur inspirerande och lättförståeliga deras verk var. I sorteringsanvisningarna finns färggranna och uttrycksfulla förpackningar, fraser som uppmuntrar till sortering och naturligtvis korrekta sorteringsanvisningar.

”För oss är det viktigt att konsumenterna återvinner mer än tidigare. Av återvunnen kartong tillverkas nya produkter och materialet får på sätt ett nytt liv. Barnen har i många fall visat sig vara bättre återvändare än de vuxna, så det är viktigt att också de får berätta om hur de ser på återvinningen ur sina egna perspektiv", säger Tetra Paks marknadsföringschef Kim Nordström.

De sorteringsanvisningar som de vinnande klasserna utarbetat pryder Rinki-ekopunkternas insamlingskärl för kartongförpackningar i närheten av deras skolor. Sorteringsanvisningar som skoleleverna utarbetat finns på Rinki-ekopunkter vid K-Market Hakalantori i Hyvinge, K-Market Otso i Riihimäki, Hästhagsbron i Kyrkslätt, Planvägen i Lovisa och Tallimäenkatu i Fredrikshamn.

Vinnarna i tävlingen

Vinnarna har inte angetts i rangordning.

Klasser 1–3:

• Hakalantalon koulu, 1A, Hyvinge
  • Uramon koulu, 3B, Riihimäki
  • Winellska skolan, 2B, Kyrkslätt

Klasser 4–6:

• Pappilansalmen koulu, 6A, Fredrikshamn
  • Pappilansalmen koulu, 6B, Fredrikshamn
  • Tessjö skola, 5–6, Lovisa

Här kan du se alla vinnande verk!

Vad är Kartongmatchen?

Kartongmatchen är en tävling för skolbarn som ordnas av Tetra Pak för att öka återvinningen av kartongförpackningar och främja en hållbar utveckling. I tävlingen arbetar eleverna i en klass med tre inspirerande och kreativa uppgifter som anknyter till målen hållbar utveckling och miljö i läroplanen. Alla elever som utförde uppgifterna i Kartongmatchen fick diplom för sitt deltagande. Dessutom kunde klasserna vinna priser för de olika uppgiftsdelarna om de utförde alla tävlingsuppgifter i Kartongmatchen. Kartongmatchen pågick från oktober 2022 till mars 2023.

Anna Mäkelä
anna.makela@rinkiin.fi

Bilder

Tynnyrintekijänkatu 1 C