Sortti-asemien kesäiset hittituotteet: ruohonleikkurit ja terassilaudat

HSY:n Sortti-asemilla on vilkasta: asiakkaita virtaa sisälle tasaiseen tahtiin joka päivä, vaikka lomakausi on kuumimmillaan. Kesäisin korostuvat eri jätteet kuin muina vuodenaikoina.

- Erityisesti asiakkaat tuovat vanhoja ruohonleikureita ja terassilautoja. Tämä on tietysti selvää, kun juuri kesäisin niitä terasseja uusitaan ja nurmikkoja leikataan, toteaa HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen

Bensakäyttöiset ruohonleikkurit kuuluvat metalliromunkeräykseen. Ne pitää tyhjentää öljyistä ja bensoista ennen asemalle tuontia. Öljyt ja bensat tulee laittaa vaarallisen jätteen keräykseen joko Sortti-asemilla tai vaarallisen jätteen kontteihin, joita on joidenkin huoltoasemien pihalla. Sähkökäyttöinen ruohonleikkuri sen sijaan kuuluu sähkölaitteiden keräyslavalle. Sen akku pitää poistaa omaan keräykseensä turvallisuussyistä.

Terassilautoja on monia erilaisia. Puiset, lämpökäsitellyt terassilaudat kuuluvat puujätteeseen, muovikomposiittilankut puolestaan palavaan sekajätteeseen. Kestopuulaudat eli painekyllästetty puu on vaarallista jätettä, joten lautoja ei saa laittaa kotipihan sekajäteastiaan, talkoolavoille tai käsittelemättömän puun joukkoon. Ne pitää tuoda Sortti-asemille omalle lavalleen, josta ne viedään asianmukaiseen käsittelyyn. Vastaanotto Sortti-asemilla on maksullista.

Myös kylmälaitteita, kuten pakastimia ja jääkaappeja, tuodaan runsaasti kesäisin. Niiden oikea osoite Sortti-asemalla on kylmälaitekontti.

- Toimitamme kaikki asiakkaiden tuomat materiaalit hyödynnettäväksi uusien tuotteiden raaka-aineena tai jätevoimalassa energiana, Keinänen kertoo.

Sortti-asemille tuotavat jätteet kannattaa maksaa jo etukäteen eSortti.fi-palvelussa. Tämä nopeuttaa käyntiä asemalla, kun ei tarvitse pysähtyä asioimaan infopisteessä. Jos haluaa jo kotona selvittää, mikä jäte kuuluu mihinkin jätteeseen, sen voi tarkistaa HSY:n Jäteoppaasta: hsy.fi/jateopas.

HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen, eetu.keinanen@hsy.fi, puh. 050 3832 646.

HSY:n hallitus on valittu14.9.2021 12:48:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous päätti 14.9.2021 kokouksessaan asettaa hallituksen ja tarkastuslautakunnan nelivuotiskaudeksi 2021 - 2025. Toimielinten kokoonpano määräytyy HSY:n perussopimuksen mukaisesti jäsenkuntien asukaslukujen ja kunnallisvaalien tuloksen perusteella. Kokoonpanossa on otettu huomioon myös sukupuolten välinen tasa-arvo. Hallitus vastaa kuntalain mukaisesti HSY:n hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä yhtymäkokouksen päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Hallitus valvoo HSY:n etua, edustaa kuntayhtymää ja käyttää sen puhevaltaa. Se myös edustaa HSY:tä työnantajana ja vastaa henkilöstöpolitiikasta. Lisäksi hallitus vastaa HSY-konsernin omistajaohjauksesta. Hallitus koostuu 14 varsinaisesta jäsenestä, joista jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Jäsenistä seitsemän on Helsingistä, kolme Espoosta, kolme Vantaalta ja yksi Kauniaisista. Hallituksen puheenjohtajaksi helsinkiläinen Mia Nygård-Peltola (Kok.)

HSY:n uusi toimitusjohtaja on tekniikan lisensiaatti Tommi Fred27.8.2021 16:50:14 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus valitsi kokouksessaan 27.8. tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin, 52 vuotta, HSY:n toimitusjohtajaksi. Fred toimii HSY:n vesihuollon toimialan toimialajohtajana. Hän on työskennellyt HSY:ssä sen perustamisesta v. 2010 lähtien, ensin osastonjohtajana ja vuodesta 2017 lähtien toimialajohtajana. Tätä ennen hän työskenteli Helsingin Vedessä. - Toimitusjohtajan tehtävää haki kovatasoinen joukko, joilta löytyi monipuolista osaamista ja kokemusta johtajan tehtävistä, kertoo HSY:n hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård-Peltola. HSY on samoin kuin useat muutkin kuntaorganisaatiot mielenkiintoisten haasteiden edessä muun muassa ympäristö- ja talouskysymysten osalta. Haimme vahvan kokemuksen lisäksi innostavaa johtamisen ammattilaista ja Tommi Fredillä on tästä vahvat näytöt, Nygård-Peltola jatkaa. HSY:n toimitusjohtajan virkaan haki 36 henkilöä. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja

HSY:n hallituksen päätökset 27.8.202127.8.2021 16:49:59 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti valita toimitusjohtajan virkaan tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - HSY:n tarvitseman jätepitoisen maan seulonnan ja kuonan seostuksen, jätteen käsittelyn ja aluehuollon sekä polttoon kelpaamattoman jätteen käsittely Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueella tilataan Bimu Oy:ltä - sekajätteen keräys- ja kuljetus takakuormaustyönä Pohjois-Helsinkiin tilataan neljälle urakka-alueelle Auriga Oy:ltä ja kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy:ltä - kartongin keräys ja kuljetus takakuormaustyönä Helsingin kantakaupunkiin tilataan kahdelle urakka-alueelle Rabindo Oy:ltä ja yhdelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - Sortti-asemien siirtolavakuljetuspalvelut tilataan Ruskeasantaan Helsingin KTK:lta ja Kivikkoon, Konalaan, Jorvakseen sekä Ämmässuolle Espoon KTK:lta - turpeen hankinta keskeytetään. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta ja jätehu