Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan ennakkotiedote

Jaa
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan kokous on tiistaina 14. maaliskuuta klo 17.15. Lautakunta käsittelee muun muassa vuoden 2022 tilinpäätöksiä ja toimintakertomuksia sekä sosiaali- ja potilasasiamiesten selvityksestä annettavaa lausuntoa.

Vuoden 2022 tilinpäätökset ja toimintakertomukset

Vuosi 2022 ei ollut helppo. Lähes kaksi vuotta jatkunut koronapandemian tartuntahuippu saavutettiin tammikuussa. Helsinki avasi Herttoniemeen varasairaalan ja koronapandemia sitoi edelleen työntekijöitä koronaneuvontaan ja rokotuksiin. Henkilöstötilanne jatkui vaikeana.

Kaikesta huolimatta valmistelimme kansallisen sote-uudistuksen toimeenpanoa ja paransimme palvelujen saatavuutta muun muassa digitaalisilla- ja etäpalveluilla. Esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaistamme jo 70 prosenttia on aktivoinut Apotti-järjestelmän Maisa-asiakasportaalin käyttöönsä.

Lisätietoa sosiaali- ja terveystoimen ja pelastuslaitoksen vuodesta 2022 on liitteenä olevissa toimintakertomuksissa ja tilinpäätöksissä:

Lautakunta käsittelee pelastuslaitoksen lopullisen toimintakertomuksen toukokuussa 2023.

Lisätietoa: toimialajohtaja Juha Jolkkonen, p. 09 310 42215, juha.jolkkonen@hel.fi ja talous- ja suunnittelujohtaja Sampo Pajari, sampo.pajari@hel.fi, p. 09 310 42246.

Lausunto sosiaali- ja potilasasiamiesten vuoden 2022 selvityksestä

Yhteydenotot sosiaali- ja potilasasiamiehiin ovat pysyneet samalla tasolla kuin vuonna 2021. Asiamiehiin otettiin viime vuonna yhteyttä 2053 kertaa. Sosiaali- ja terveystoimen palveluissa on vuosittain useita miljoonia palvelukohtaamisia.

Yleisimmät yhteydenoton syyt asiamiehiin olivat tyytymättömyys palveluun pääsyyn tai saatuun hoitoon sekä tyytymättömyys kohteluun ja tiedonsaantiin.

Muistutuksia ja kanteluja tehtiin sosiaali- ja terveystoimelle vuonna 2022 yhteensä 1073. Muistutusten ja kanteluiden aiheet olivat hyvin samanlaisia kuin syyt, joiden vuoksi otettiin yhteyttä asiamiehiin.

Asiamiesten selvitys ja havainnot antavat arvokasta tietoa palvelujen kehittämisen tarpeista. Asiakkaiden kokemuksia ja palautteita palveluista kootaan ja seurataan monin eri tavoin. Hel.fi-verkkosivuilla julkaistaan neljä kertaa vuodessa kooste saaduista palautteista ja asiakaskokemuksen kehittymisestä. Asiamiesten selvitys on yksi merkittävä osa tätä kokonaisuutta.

Sosiaaliasiamiehen tehtävään kuuluu seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja antaa siitä selvitys vuosittain kaupunginhallitukselle. Helsingissä sosiaali- ja potilasasiamiehen tehtävät on yhdistetty, minkä vuoksi selvityksessä käsitellään myös terveydenhuoltoon liittyneitä yhteydenottoja.

Lisätietoa:

Kokouksen esityslista liitteineen on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan verkkosivuilla.

Kokouksen päätöstiedote julkaistaan verkkosivuilla kokouksen jälkeen.

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye