SOSTE vaatii perusterveydenhuollon lääkäripalveluja maksuttomiksi ja maksukattojen yhdistämistä

Kauan odotettu asiakasmaksulainsäädännön uudistus on vihdoin käynnistymässä tänä keväänä. Koska maksut estävät hoitoon hakeutumista, SOSTE vaatii perusterveydenhuollon lääkäripalveluiden säätämistä maksuttomiksi ja maksukattojen yhdistämistä palveluissa, lääkkeissä ja matkoissa. Lainsäädännön uudistamiseen varattua 45 miljoonaa euroa SOSTE pitää riittämättömänä.

Tällä hetkellä Suomessa on terveydenhuoltoon pääsyssä enemmän ongelmia kuin muissa Pohjoismaissa. Haavoittuvassa elämäntilanteessa olevat ja pienituloiset jättävät tarvitsemiaan palveluja ja hoitoja hankkimatta korkeiden asiakasmaksujen ja lääkkeiden omavastuiden vuoksi.

Uudistus antaa mahdollisuuden korjata useita ongelmia terveydenhuollon palveluiden saatavuudessa Suomessa, ja suunnitelmissa on paljon myönteisiä vaikutuksia monien asiakkaiden tilanteeseen.

Maksukatot yhdistettävä

Tällä hetkellä palvelu- (683 €), matka- (300 €) ja lääkemaksukattojen (577 €) yhteenlaskettu vuotuinen maksukatto on 1560 €. SOSTE esittää, että yhteisen vuotuisen maksukaton taso tulee sitoa takuueläkkeen tasoon, joka vuonna 2020 on 835 €. Lisäksi maksukattojärjestelmää tulee kehittää siten, että kunnat seuraavat maksukertymää ja ilmoittavat asiakkaalle maksukaton täyttymisestä. Nykyään seurantavastuu on asiakkaalla.

SOSTE pitää hyvänä suunnitelmaa laajentaa maksukatto suun terveydenhuoltoon, tilapäiseen kotisairaanhoitoon ja kotisairaalahoitoon, terapioihin, tiettyihin etäpalveluihin ja toimeentulotuesta maksettuihin asiakasmaksuihin.

Terveyspalveluiden maksuttomuutta laajennettava

Perusterveydenhuollon hoitajakäyntien lisäksi myös lääkäripalvelut on säädettävä maksuttomiksi.

SOSTE esittää, että kotiin vietävä mielenterveys- ja päihdehoito ja etänä annettava avohoito olisivat myös maksuttomia. Lisäksi hoitoon liittyvät lääkärintodistukset ja -lausunnot sekä apuvälinepalveluihin sisältyvät toimenpiteet tulee olla kokonaisuudessaan maksuttomia.

Elämäntilanteen vaatiessa asiakasmaksut kohtuullistettava

SOSTE pitää hyvänä suunnitelmaa siitä, että huojentamisen ensisijaisuutta toimeentulotukeen korostetaan ja säädetään kunnan velvollisuudesta huolehtia siitä, että asiakas saa tiedon huojentamissääntelystä. SOSTE katsoo, että asetus ja käytännöt asiakasmaksujen perimättä jättämisestä ja alentamisesta on oltava selkeät, sitovat ja valtakunnallisesti yhteneväiset. Asiakasmaksujen kohtuullistamista tulee tarkastella samassa yhteydessä, kun asiakkaalle tehdään palvelusuunnitelmaa tai sitä tarkastetaan.

Velvoittavuuden sääntelyä tulee laajentaa koskemaan vähintään lyhytaikaisen laitoshoidon maksua. Se ehkäisisi lyhytaikaisessa laitoshoidossa olevien pienituloisten ulosottoja ja vähentäisi toimeentulotuen tarvetta.

Palveluasumisen maksut yhtenäistettävä

SOSTE pitää hyvänä tavoitteena sitä, että pitkäaikaisten asumispalvelujen maksut kirjataan lakiin. Asumispalvelujen maksujen perusteiden on oltava yhdenmukaiset ja selkeät, eivätkä tehostetun palveluasumisen asiakasmaksut saa ylittää laitoshoidon maksuja. Palveluasumisen maksuihin tulisi sisällyttää kaikki tarvittava hoito (lääkkeet, asuminen, palvelut, ym.) ja varmistaa, että ihmisillä jää riittävästi varoja muuhun elämiseen.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Hallituksen tukipaketti ulotettava myös järjestöjen palvelutoimintaan20.3.2020 16:57:07 EETTiedote

Valtioneuvosto on esittänyt 20.3.2020 pidetyssä tiedotustilaisuudessa tukitoimia, joilla tuetaan yrittäjien ja yritysten mahdollisuuksia saada rahoitusta poikkeuksellisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Esimerkiksi työantajamaksujen huojennus on hyvä linjaus, joka edistää myös järjestöjen toimintaedellytyksiä. SOSTE ei ole saanut Business Finlandilta ja Finnveralta selkeää vastausta siihen, koskeeko rahoitus myös yhdistyksiä ja säätiöitä. Business Finlandin verkkosivuilla olevien tietojen perusteella järjestöjen rahoitus ei olisi mahdollista. SOSTE vaatii, että suunnitelmissa olevat toimet tulee ulottaa myös järjestöjen palvelutoiminnan rahoittamiseen. Aiemmin nämä rahoitusmekanismit eivät ole soveltuneet järjestöjen toimintaan. Järjestökenttä joutuu poikkeusoloissa mukauttamaan omaa toimintaansa ja huoli toiminnan jatkuvuudesta on suuri monelle järjestölähtöisellä toimijalla. Monilla järjestöillä ei ole puskurirahastoja, joilla voidaan selvitä poikkeuksellisista olosuhteista. Tämä

Lapsettomuus, homeongelmat, koulukiusaaminen ja akateeminen työttömyys näkyivät köyhyydestä järjestetyssä kirjoituskilpailussa12.3.2020 14:16:53 EETTiedote

Arkipäivän kokemuksia köyhyydestä -kirjoituskilpailun tulokset julkistettiin 12.3. Kuka kuuntelee köyhää? -verkoston seminaarissa Helsingissä. Kirjoituskilpailun teksteissä näkyvät moninaiset polut köyhyyteen. Ensimmäinen palkinto jaettiin kolmelle, yksi heistä oli Ville Venesmäki, joka kuvasi sitä, miten hänestä tuli köyhä.

SOSTE esittää Suomeen uutta terveysperusteista valmisteveroa10.3.2020 08:48:19 EETTiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry esittää Suomeen terveysperusteista veroa, joka kohdistuisi laaja-alaisesti suolaan, sokeriin ja tyydyttyneeseen rasvaan. Vero kohdistuisi valikoituun hyödykeryhmään, ja verorasitus kasvaisi tuotteen sokeri-, rasva- tai suolapitoisuuden lisääntyessä. Veronalaiset tuotteet määräytyisivät sen perusteella, edistääkö niiden verottaminen terveellistä ravitsemusta.

Kunnioittavasti köyhyydestä -tunnustus Ylen Köyhyyden anatomia -juttukokonaisuudesta25.11.2019 15:00:00 EETTiedote

Köyhyyden anatomia – tältä näyttää suomalainen köyhyys tilastoissa -kokonaisuus sisältää tilastojen ja tutkimustiedon lisäksi kolme videota köyhän elämästä Suomessa. Jutun on tehnyt toimittaja Seppo Heikkinen ja videot ohjaaja-käsikirjoittaja Sami Kieksi. Kunniamaininnalla Kunnioittavasti köyhyydestä -raati huomioi Sanna Puhton artikkelin Kotiliedessä ja Asta Lepän artikkelin Kotivinkin sivuilla.