Sote ei onnistu ilman valinnanvapautta

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen ei ole realistinen ilman valinnanvapautta, käy ilmi EVA Analyysista Soten sokkihoito. Valtaosa perusterveydenhuollon palveluista tuotetaan Suomessa yksityisesti. Yksityiset palveluntuottajat tuottavat 59 prosenttia kiireettömän perusterveydenhuollon lääkärikäynneistä Suomessa.
Perusterveydenhuollon kiireettömät lääkärikäynnit 2019 (milj. käyntiä)

”Sanna Marinin hallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen suurin ongelma on, että siinä julkiset palvelut hoidettaisiin pääosin julkisena tuotantona. Yksityiselle sektorille jätetään hallituksen esityksessä vain täydentävä rooli. Julkisella terveydenhuollolla ei yksinkertaisesti ole riittävää peruspalveluiden palvelutuotantoa, joka mahdollistaisi palveluiden turvaamisen kaikille suomalaisille”, sanoo EVAn johtaja Emilia Kullas, yksi Soten sokkihoito -EVA Analyysin kirjoittajista.

Sote-uudistuksen onnistuminen edellyttää yksityisen sektorin palvelukapasiteetin hyödyntämistä julkisella sektorilla. Se onnistuu helpoiten valinnanvapauden avulla.

Valinnanvapauden tuoma kilpailu parantaa laatua ja pitää kustannukset kurissa. Kun ihmisille annetaan mahdollisuus valita, mistä palvelunsa hankkii, syntyy kilpailua. Valinnanvapautta sovelletaan julkisissa palveluissa useissa Euroopan maissa.

Yksityiset palvelut tuovat sotelle myös sen tarvitseman tuottavuusloikan. Yksityisillä yrityksillä on käytössään valmiit alustat, ohjelmistot ja konseptit digitaalisten palveluiden soveltamiseen, mutta hallituksen sote-uudistus ei niitä hyödynnä. Kumppanuus yksityisten toimijoiden kanssa mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon alustatalouden täyden ja nopean valjastamisen. Tämä tekee palveluista aiempaa sujuvampia.

Soten sokkihoito on EVAn esitys soten kokonaisuudistukseksi. EVA korjaisi hallituksen sotea kokonaisuudella, johon kuuluvat valinnanvapaus, vaiheistus, verotusoikeus ja virtuaalisuus.

Bo-Erik Ekström, Ilkka Haavisto, Emilia Kullas, Sami Metelinen: Soten sokkihoito -EVA Analyysi keskiviikkona 2.6. kello 5.30 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

EVAn johtaja Emilia Kullas, emilia.kullas@eva.fi tai +358 40 342 44 84

EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto, ilkka.haavisto@eva.fi tai +358 50 331 38 23

B&MANsin liikkeenjohdon neuvonantaja Bo-Erik Ekström, bo-erik.ekstrom@bomans.fi tai +358 400 701 383

Julkaisun ennakkopyynnöt: viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 97 28

EVAn sote-analyysin esittely median edustajille tiistaina 1.6. kello 14.00

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA esittelee ennakkoon sote-analyysiaan median edustajlle tiistaina 1.6. kello 14.00­­–15.30. Tilaisuudessa taustoitamme EVAn näkemyksiä hallituksen sote-esityksestä sekä avaamme EVAn omaa sote-mallia. Teams-tilaisuudessa analyysia esittelevät EVAn johtaja Emilia Kullas, tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto, toimituspäällikkö Sami Metelinen sekä B&MANsin johdon neuvonantaja Bo-Erik Ekström.

Tilaisuus on tarkoitettu vain median edustajille. EVA julkaisee sote-analyysinsa keskiviikkona 2.6. kello 5.30.

Tervetuloa!

Lisätiedot, julkaisun ennakkopyynnöt:

viestintäpäällikkö Heini Larros

heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 97 28

Linkki taustatilaisuuteen:

________________________________________________________________________________

Microsoft Teams meeting

Join on your computer or mobile app

Click here to join the meeting

Learn More | Meeting options

Perusterveydenhuollon kiireettömät lääkärikäynnit 2019 (milj. käyntiä)
EVAn johtaja Emilia Kullas. Kuva: Matti Rajala / EVA