Sote ja presidenttiehdokkuudet nousevat esille kuntavaaliteemoissa

Pohjoismaiden johtava media-analyysiyritys Retriever tutki kuntavaaleihin liittyvää toimitetun ja sosiaalisen median julkisuutta vaalien alla 13.-23.3.2017. Sote-uudistus ja presidentinvaalien ehdokasasettelu nousivat esille vahvoina teemoina.

Hieman yllättävänä voidaan pitää paikallisten aiheiden vähäistä roolia. Vain 18% toimitetun media jutuista käsitteli paikallisia aiheita. Selittävänä tekijänä voi olla mm. se, että paikallislehdetkin nostavat juttuihinsa puolueiden kärkinimiä näiden vieraillessa paikalla. Näin valtakunnalliset aiheet nousevat myös paikallismediaan.

Twitterissä ja Facebookissa eniten mainintoja sai Kokoomus, jonka oma aktiivisuus sosiaalisissa kanavissa vaikuttaa asiaan. Twitterissä nousivat esille voimakkaimmin Helsingin vaalit. Koulutus nousi esille Facebookissa erityisenä teemana.

Analyysi tehtiin perustuen Retrieverin käytössä olevaan printtilehdistöön, verkkolehtiin sekä Facebook ja twitter-dataan. Tarkemmat tiedot löytyvät tämän tiedotteen liitteenä olevasta dokumentista.

Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysiyritys. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Göteborgissa, Oslossa ja Kööpenhaminassa.  Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteistyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.