Sote ohitti medianäkyvyydessä Trumpin, presidentinvaalit ja olympialaiset
Pohjoismaiden johtava media-analyysitoimisto Retriever selvitti, mitkä uutisaiheet saivat eniten näkyvyyttä mediassa tammi-toukokuu 2018 välisenä aikana. Vaikka kansainvälisesti median huomio on jo pitkään ollut kiinnittynyt Donald Trumpiin, kotimaan politiikan kärkiaihe soteuudistus kiilasi Suomen medianäkyvyydessä ohi.
- Mielenkiintoista oli, että Trump ja olympialaiset olivat uutisoiduimpia aiheita kun katsotaan valtakunnan päämedioiden (YLE, MTV, iltapäivälehdet ja Helsingin Sanomat) tarjontaa. Sote on kuitenkin maakunnallisesti ja paikallisesti niin kiinnostava, että kokonaisnäkyvyys oli aiheista suurin, Retrieverin analyysipäällikkö Eevi Alanissi kertoo.
Yksittäisistä medioista eniten sotesta uutisoi sanomalehti Karjalainen, jota seurasi Helsingin Sanomat. Muita valtakunnanmedioita ei kärkikymmenikköön mahtunut, vaan maakuntamediat olivat aktiivisimpia soteuutisoijia. Sosiaalisessa mediassa reagoitiin ahkerimmin Helsingin Sanomien artikkeliin, jossa kerrottiin kuinka jokainen suomalainen pisteytetään sen mukaan, miten paljon hän rasittaa terveydenhuoltoa.
Kotimaan politiikka nousi myös sosiaalisessa mediassa ykköseksi, kun tarkasteltiin mitkä uutiset herättivät eniten reagointia. Seuran artikkeli Juha Sipilästä tuli miljonääri valtion tuella ja härskeillä tutunkaupoilla kirvoitti kansalta jakoja, kommentteja ja reaktioita yli 63 000 kappaletta.
Retriever keräsi aineistoa alkuvuoden uutisaiheista kotimaan printti- ja verkkomediasta ajalla 1.1.-31.5.2018. Printtilehtiä oli mukana 249 ja verkkomedioita 504. Tarkemmat tiedot selvityksestä liitteessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eevi AlanissiMedia Analysis Manager
Puh:+358 44 5096381eevi.alanissi@retriever.fiLiitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Göteborgissa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Näin presidenttikisaan lähteneet ovat näkyneet mediassa: Haavisto ykkönen, Halla-aho kirittää9.8.2023 00:01:00 EEST | Tiedote
Medianäkyvyys on usein keskeinen tiedonlähde äänestyspäätöksissä. Presidenttikisaan lähteneistä ehdokkaista selkeästi eniten medianäkyvyyttä viimeisen vuoden aikana on kerännyt Pekka Haavisto. Toiseksi nousee Jussi Halla-aho, joka näkyi Haavistoonkin verrattuna poikkeuksellisen paljon heinäkuussa. Kolmanneksi eniten on näkynyt Mika Aaltola.
Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote
Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.
Keskusta kahmi medianäkyvyyttä loppuvuonna – gallupeissa tämä ei näy29.12.2022 01:00:00 EET | Tiedote
Keskusta keräsi eniten mainintoja loppuvuoden vaaliuutisoinnissa, vaikka puolueen kannatus laahaa ennätysalhaalla, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever havainnollistaa vaaleihin liittyvää keskustelua ja puolueiden medianäkyvyyttä interaktiivisella analyysityöpöydällä, joka on käytössä ensi kevään eduskuntavaaleihin saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme