Sote-säästöjä ei saada aikaan ilman uusia innovaatioita

Tulevaisuuden talouskasvun siemenperunoihin eli tutkimukseen ja tuotekehitykseen pitää panostaa nyt. Muuten esimerkiksi sote- ja maakuntauudistukseen liittyvät säästöt jäävät haaveeksi, korostavat teknologiavaikuttajat.
TEKin yksikönjohtaja Pekka Pellinen.

- Valtiovarainministeriö povaa 4 miljardin euron sote-säästöjä tiedon ja teknologian käytöstä. Säästöjä ei kuitenkaan saada aikaiseksi ilman uudenlaisia rohkeita innovaatioita. Esimerkiksi lääketieteellinen teknologia on jo nyt sekä suurin että nopeimmin kasvava korkean teknologian vientiala, ja siellä on vielä huimasti potentiaalia, huomauttaa Tekniikan akateemiset TEKin yksikönjohtaja Pekka Pellinen.

Pellinen korostaa, että nyt nopean talouskasvun aikana on oikea hetki uudistaa tutkimuksen, tuotekehityksen ja innovaatiotoiminnan rakenteita.

- Suomen suhteellinen asema pitkän aikavälin kilpailukykyä ja hyvinvointia rakentavien innovaatioinvestointien tekijänä on tällä vuosikymmenellä romahtanut. Tutkimusrahoitus on suhteellisen hyvällä tasolla, mutta innovaatio- ja kaupallistamispanostukset ovat huolestuttavan heikkoja.

Rahoituksen nostaminen on tärkeää, kun halutaan ratkaista yhteiskunnallisesti merkittäviä haasteita, kuten terveydenhuoltoon liittyviä ongelmia.

- Innovaatiotoiminta ei ole pelkästään uusien teknisten tuotteiden tai palveluiden keksimistä. Innovaatioiden kehittäminen on kytkettävä entistä tiiviimmin yhteiskunnan voimavaroja kuluttavien isojen ongelmien ratkaisuun, Pellinen huomauttaa.

Nyt tarvitaan tiekartta tulevaisuuteen

TEK luovutti tänään 18.5. yhdessä Teknologiateollisuuden, Business Finlandin, VTT:n ja Tekniikka & Talous -lehden kanssa eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle vaatimuksensa TKI-panostusten kasvattamisesta Suomessa. Myöhemmin kannanotto luovutetaan pääministerin johtamalle tutkimus- ja innovaationeuvostolle. Ehdotuksia työstettiin 15.5. Tech Day Finland -vaikuttajatapahtumassa.

Keskeinen osa julkilausumaa on se, että julkinen valta ja yritykset luovat yhdessä tiekartan siitä, miten tutkimuksen, tuotekehityksen ja innovaatiotoiminnan osuus bruttokansantuotteesta nostetaan valtioneuvoston linjauksen mukaisesti neljään prosenttiin viimeistään vuonna 2030. Nyt luku on tippunut jo 2,7 prosenttiin.

-  Tällaista yksituumaisuutta teknologiakentällä ei ole aiemmin nähty. Se kertoo siitä, että tilanne on vakava, Pellinen kiteyttää.

Lisätietoja:

Yksikönjohtaja Pekka Pellinen, TEK, 040 521 9424

TEKin yksikönjohtaja Pekka Pellinen.