Sote-uudistus tarvitaan, mutta koulupsykologit kuuluvat kouluun

Suomen Psykologiliitto antoi lausunnon hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle 16.2.2021. Psykologiliitto kannattaa sote-palvelujen uudistamista. Sote-uudistuksen yhteydessä esitetty aikomus siirtää opiskeluhuollon psykologit ja kuraattorit pois peruskunnista on sen sijaan epätarkoituksenmukainen.

Sote-palvelujen uudistaminen on tarpeellista

Suomen Psykologiliitto pitää tarpeellisena sote-palveluiden uudistamista. Tulevaisuudessa valtaosa psykologeista työskentelee perustettavilla hyvinvointialueilla, esimerkiksi neuvolan, terveyskeskuksen, perheneuvolan, psykiatrian sekä neurologian psykologit. Nämä sote-palvelut keskittyvät vastaanottotyöhön ja korjaavaan työhön. Näiltä osin uudistus on looginen ja kannatettava.

Opiskeluhuollon psykologien työ on koulussa

Hallituksen esityksessä on edelleen mukana esitys opiskeluhuollon psykologien siirtämisestä perustettaville hyvinvointialueille. Opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirto sote-maakuntiin olisi epätarkoituksenmukainen sote-palveluista eroavan työnkuvan vuoksi. Opiskeluhuollon työn sisältö on määritelty opiskeluhuoltolaissa. Lain mukaan opiskeluhuolto sisältää sekä yksilöllisen että yhteisöllisen opiskeluhuollon, joista painopisteen tulee olla yhteisöllisessä, ryhmään ja koko kouluyhteisöön kohdistuvassa työssä.

Hallituksen esitys on kuitenkin huomioinut ainoastaan yksilötyön. Esityksessä ei ole perusteltu, miten yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö turvattaisiin. Miten opiskeluhuoltoa kehitettäisiin, jos psykologien ja kuraattorien hallinto ja johtaminen siirretään sote-maakuntiin, mutta koulut ja oppilaitokset - eli heidän työpaikkansa – jäävät peruskuntiin?

Opiskeluhuollon psykologin ensisijainen tehtävä on tukea jokaisen hyvinvointia

Kun yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö onnistuu, inhimillinen kärsimys vähenee ja korjaavaa yksilötyötä tarvitaan vähemmän. Yhteisöllistä työtä on esimerkiksi kiusaamista, syrjäytymistä ja koulupudokkuutta ehkäisevä työ sekä mielenterveyden, koulumotivaation ja jaksamisen edistäminen. Yhteisöllinen työ edellyttää fyysistä läsnäoloa kouluissa ja oppilaitoksissa, kouluyhteisön tuntemusta, koulun arjen reunaehtojen ymmärtämistä sekä luottamussuhteita koulun henkilöstöön ja johtoon.

Tällä hetkellä koulupsykologit pystyvät tekemään yhteisötyötä lähes kaksinkertaisesti silloin, kun opiskeluhuolto on sivistystoimen eikä sote-toimialan alla (Psykologiliitto 2020). Siirron myötä olisi vaarana, että heidän työpanoksensa valuu sote-maakunnan tarpeisiin pois kouluilta ja oppilaitoksilta sekä sivistystoimen suunnittelu- ja kehittämistyöstä. Painopiste siirtyy edistävästä ja ehkäisevästä työstä ongelmien korjaamiseen ja koulun hyvinvointityön mahdollisuudet hukataan.

Psykologien ja kuraattorien siirto peruttava

Psykologiliitto yhdessä monien asiantuntijoiden ja kuntien ja kaupunkien kanssa vastusti opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtoa jo syksyllä 2020 päättyneellä lausuntokierroksella lakiluonnoksesta. Opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorin siirron peruminen ei vaikuta sote-uudistuksen kokonaisuuden toteutumiseen.

Lue koko lausunto täällä

Sivistysvaliokunta ei ratkaissut opiskeluhuollon uhkia sote-uudistuksessa19.4.2021 09:51:36 EEST | Tiedote

Eduskunnan sivistysvaliokunta antoi 15.4.2021 lausuntonsa hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Uudistuksen osana on esitetty opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämistä pois kunnista osaksi perustettavia hyvinvointialueita. Psykologiliitto ja useat muut esityksestä asiantuntijalausunnon sivistysvaliokunnalle antaneet vastustavat siirtoa. Valiokunta ei kuitenkaan lausunnossaan vastusta siirtoa.

Koronakriisin keskellä tarvitaan panostuksia opiskeluhuoltoon31.3.2021 08:18:26 EEST | Tiedote

Koronakriisi ja poikkeusolot vaikuttavat jokaiseen lapseen, nuoreen ja perheeseen. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen poikkeusoloissa ja kriisin jälkihoidossa on yhteiskuntamme tärkeimpiä tehtäviä. Opiskeluhuollon rooli tässä työssä on merkittävä. Koronakriisin myötä koulujen opiskelijahuoltoa on vahvistettava, ei ajettava sitä hallinnollisiin muutoksiin. Hallituksen esitys opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämisestä hyvinvointialueille on peruttava.

Koulupsykologin työ on koulussa19.2.2021 12:39:54 EET | Tiedote

Suomen Psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola oli 19.2.2021 eduskunnan sivistysvaliokunnan kuultavana hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Hallitus esittää edelleen, että uudistuksen yhteydessä opiskeluhuollon psykologit ja kuraattorit siirrettäisiin perustettaville hyvinvointialueille. Psykologiliitto vastustaa siirtoa, sillä se olisi epätarkoituksenmukainen ja vaarantaisi kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän yhteisöllisen työn.